automotive

Lexus NX: Luxusní crossover s japonskou precizností

Druhá generace luxusního crossoveru Lexus NX přichází s kompletně přepracovaným designem, moderními technologiemi a důrazem na efektivní hybridní pohon. Zákazníci mohou volit mezi klasickým hybridem NX 350h s výkonem až 244 koní a plug-in hybridní verzí NX 450h+ nabízející elektrický dojezd 70 kilometrů a výkonem až 309 koní. Vedle tradičních předností značky, jako jsou prvotřídní zpracování a nadstandardní komfort, nový model boduje především přepracovaným interiérem s velkorysým 14palcovým displejem, bohatou bezpečnostní výbavou a širokým výběrem výbavových stupňů. Ceny startují na 1,34 milionu korun.

Lexus NX je k dispozici ve dvou hlavních variantách, jako NX 350h, se základní cenou dle výbavy od 1,34 do 1,91 milionu a plug-in hybrid NX 450h+, který stojí dle verze výbavy od 1,85 do 2,21 milionu. Model NX 350h je autonomní hybrid s výkonem benzinového 2,5l motoru 179 kW, buď může mít jako 2WD jeden přední elektromotor s výkonem 134 kW, nebo jako 4WD ještě navíc zadní elektromotor se 40 kW. Čtyřkolka je na stovce o vteřinu dříve, a to za 7,7 s. Model NX 450h+ má pouze pohon 4×4, motor 2,5l má výkon 136 kW a k tomu ještě přední 134 kW a zadní 40 kW elektromotory. Zrychlení z nuly na sto zvládne za 6,3 vteřiny. Vysokonapěťová baterie je lithium-iontová s kapacitou 1,6 kWh, 70 články a hmotností 41 kg, nachází se pod zadními sedadly. Všechny varianty NX jsou s převodovkou E-CVT.

Motor a převodovka

Kombinovaná spotřeba se v reálném provozu pohybuje mezi 6,5-7,5 l/100 km, kolem dolní hranice, nebo dokonce i pod ní, se budete pohybovat při klidné a plynulé jízdě v rámci povolených rychlostí, což jsou na danou kategorii a výkon skvělé parametry. Plug-in hybridní verze 450h+ nabízí elektrický dojezd až 70 km. Systém pohonu všech kol E-Four zajišťuje vynikající trakci na všech površích. V běžném provozu dominuje přední náprava, zadní elektromotor se zapojuje dle potřeby s možností přenosu až 80 % točivého momentu na zadní nápravu.

Motor po zahřátí pracuje v Atkinsonově cyklu pro vyšší účinnost. Převodovka e-CVT byla optimalizována pro rychlejší reakce. V hybridním režimu systém prediktivně využívá údaje z navigace pro optimální hospodaření s energií. Přechody mezi elektrickým a spalovacím pohonem jsou téměř neznatelné. Zajímavostí je možnost rekuperace do zásoby, kdy systém udržuje určitou úroveň baterie pro pozdější využití (například v nízkoemisních zónách).

Brzdový systém kombinuje hydraulické a rekuperační brzdění – při správném nastavení rekuperace lze využívat mechanické brzdy minimálně. To přispívá k jejich dlouhé životnosti. Zajímavostí je aktivní potlačování náklonů karoserie – systém využívá data z řady senzorů pro předvídání situace a přípravu podvozku.

Podvozek je naladěn spíše komfortně. Adaptivní tlumiče účinně filtrují nerovnosti, zatímco v zatáčkách poskytují dostatečnou stabilitu. Řízení je přesné, byť s omezenou zpětnou vazbou. Hlučnost v interiéru je minimální, což podtrhuje prémiový charakter vozu.

Vůz disponuje několika jízdními režimy, EV Mode pro čistě elektrickou jízdu je dostupný do rychlosti 45 km/h při dostatku energie, Eco režim má omezený výkon spalovacího motoru, optimalizovanou rekuperaci a také snížený výkon klimatizace. Režim Normal má standardní nastavení všech systémů a automatické přepínání mezi elektrickým a hybridním pohonem. Varianta Sport nabízí agresivnější reakci na plynový pedál, vyšší otáčky řazení, tužší řízení a výraznější zvukový projev. A režim Sport+ dává maximální výkon systému s prioritou výkonu před spotřebou, nejvyšší citlivostí pedálu plynu a maximální podporou zadního elektromotoru.

Design a interiér

Nejnovější generace luxusního crossoveru Lexus NX přináší výrazný posun v designovém jazyce značky. Charakteristická vřetenovitá maska chladiče dominuje přídi vozu, zatímco ostré hrany a záhyby karoserie dodávají vozu dynamický vzhled. LED světlomety s typickým “L” podpisem působí moderně a zajišťují vynikající osvětlení vozovky.

Uvnitř NX okamžitě zaujme vysoká kvalita zpracování a prémiové materiály. Kůže, broušený hliník a měkčené plasty vytváří atmosféru luxusu. Ovládacím centrem je velký 14palcový dotykový displeje s vysokým rozlišením

Sedadla poskytují vynikající boční vedení a dlouhodobý komfort. Vzadu je dostatek prostoru pro dva dospělé cestující, ale samozřejmě se vejdou i tři. Zavazadlový prostor nabízí solidních 545 litrů.

Paleta 9 barev karoserie zahrnuje elegantní nemetalické odstíny Bílá Nova a Černá běžná, doplněné o prémiové metalické barvy včetně signature odstínu Měděná Sonic (viz foto). Všechny metalické laky procházejí speciálním procesem leštění pro dosažení hlubokého lesku.

Celkově je interiér NX je moderní technologicky vyspělé prostředí, které však zůstává intuitivní a uživatelsky přívětivé. Kvalita dílenského zpracování je na nejvyšší úrovni a použité materiály působí luxusním dojmem.

Ovládání a řízení

Interiér nového NX představuje odklon od předchozí generace. Dominantní 14palcový displej je nyní nakloněn o 7 stupňů směrem k řidiči pro optimální čitelnost. Před řidičem se nachází 7palcový digitální přístrojový štít (v nejvyšší výbavě 10palcový) s několika režimy zobrazení. Grafika je ostrá a přehledná i v přímém slunci.

Nový infotainment systém nabízí plně dotykové ovládání s logickou strukturou menu a okamžitou odezvou ve FullHD rozlišení. Systém podporuje rozdělení obrazovky na dvě části – například navigaci a audio. Hlasové ovládání rozumí i přirozené řeči a zvládá komplexní povely.

Parkovací asistent zvládá i složitější manévry, například zajíždění do řady kolmých stání v nákupním centru. 360° kamerový systém nabízí HD rozlišení a možnost “průhledného” zobrazení vozu. Systém nabízí i prediktivní zobrazení trajektorie při parkování. Digitální vnitřní zpětné zrcátko využívá kameru umístěnou v zadním okně a poskytuje nerušený výhled dozadu i při plně naloženém zavazadlovém prostoru. Řidič může jedním dotykem přepínat mezi digitálním zobrazením a klasickým zrcadlem.

Středový tunel je vyvýšený pro přirozené opření ruky při ovládání displeje. Bezdrátová nabíjecí podložka je umístěna pod odklopným krytem s USB porty.

Třízónová klimatizace využívá nanoe X technologii pro čištění vzduchu. Kromě standardní filtrace dokáže eliminovat viry a bakterie. Zadní cestující mají vlastní ovládací panel s dotykovým displejem. Ventilovaná sedadla nabízí tři stupně intenzity chlazení/vytápění, v zimě potěší vyhřívaný volant.

Volant má optimální tloušťku věnce a je potažen perforovanou kůží. Dotykové ovládací plochy na volantu reagují na lehký dotyk a poskytují haptickou odezvu pro potvrzení příkazu. Umožňují ovládat palubní systémy, audio a asistenční funkce bez nutnosti sundávat ruce z volantu. Sedadlo řidiče má 8směrové elektrické nastavení s pamětí a při nastupování a vystupování se automaticky posouvá pro usnadnění pohybu. Systém umožňuje tvorbu uživatelské profilů pro nastavení sedadla a dalších prvků a jejich přepínání buď ručně nebo automaticky přes spárovaný mobil. Elektronické otevírání dveří E-Latch je inovativní systém, který nahrazuje klasické mechanické kliky elektronickými spínači.

Lexus NX dle očekávání exceluje v oblasti bezpečnostních systémů. Standardem je komplexní balík Lexus Safety System+ 3.0 zahrnující adaptivní tempomat s funkcí stop&go, systém udržování v jízdním pruhu, automatické nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů či rozpoznávání dopravních značek. Příjemným prvkem je head-up displej promítající důležité informace na čelní sklo zhruba do vzdálenosti 3 metry. Nabízí třeba také asistenta semiautonomní jízdy LTA (Lane Tracing Assist) udržuje vůz uprostřed jízdního pruhu a spolupracuje s adaptivním tempomatem pro částečně autonomní jízdu. Systém funguje do rychlosti 180 km/h a dokáže sledovat i jemná zakřivení vozovky.

Audio systém

Audio systém Mark Levinson patří jednoznačně mezi to nejlepší, co můžete v osobních autech slyšet. 17 reproduktorů včetně subwooferu s výkonem 1800 W má skvělý zvuk, přirozený, vyvážený, přesný a schopný krásně hrát při různých úrovních hlasitosti. V reálu se jeho hlavní přednosti ozvou až zhruba od poloviční úrovně hlasitosti (cca 30) a naplno se projeví od 2/3 hlasitosti (cca 40), až do maximální úrovně (62). Jedničku zaslouží i prostorový zvuk. Kdybychom si měli vybrat v tomto voze jediný prvek výbavy, byl by to právě tento audiosystém. Doporučujeme jej krmit kvalitnějšími nahrávkami, tedy ne např. obyčejnými MP3, ale alespoň FLAC, ideálně 24b/96 KHz a vyšší.

Široké možnosti výbavy

Lexus NX nabízí bohatou škálu výbavových stupňů, které uspokojí i ty nejnáročnější zákazníky. Už základní verze Comfort nabízí velmi solidní výbavu. Exteriér zdobí 18palcová kola z lehkých slitin a LED světlomety s automatickými dálkovými světly. Elektricky ovládané páté dveře a střešní ližiny jsou také součástí standardu. V interiéru najdeme dvouzónovou automatickou klimatizaci, 9,8palcový dotykový displej a 7palcový přístrojový štít. Textilní čalounění pokrývá elektricky nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla. Bezpečnostní výbava zahrnuje kompletní systém Lexus Safety System+ 3.0, osm airbagů a parkovací senzory vpředu i vzadu s couvací kamerou.

Stupeň Business přidává řadu luxusních prvků. Nejvýraznější změnou je větší 14palcový dotykový displej s navigačním systémem Lexus Premium Navigation. Interiér je vylepšen o bezdrátové nabíjení mobilního telefonu a kožené čalounění. Zatmavená zadní skla dodávají na eleganci, zatímco bezpečnost zvyšují inteligentní parkovací senzory a systém sledování mrtvého úhlu.

Executive posunuje komfort na vyšší úroveň. Vůz dostává 20palcová kola a třízónovou klimatizaci. Řidič ocení head-up displej a panoramatické zobrazení okolí vozu. Sedadlo řidiče má paměťovou funkci, přední sedadla jsou ventilovaná a zadní vyhřívaná. Praktičnost zvyšují elektricky ovládané páté dveře s bezdotykovým ovládáním.

Vrcholná verze Luxury představuje to nejlepší, co Lexus nabízí. Adaptivní odpružení zajišťuje dokonalý komfort, panoramatické střešní okno vpouští do interiéru světlo. Prémiové kožené čalounění Semi-aniline a dřevěné dekorativní obložení vytváří luxusní atmosféru. Audiosystém Mark Levinson s 17 reproduktory potěší audiofilní posluchače. Digitální vnitřní zpětné zrcátko a ionizátor vzduchu Nanoe X jsou třešničkou na dortu.

Pro sportovně založené řidiče je připravena verze F SPORT, která na úrovni výbavy Executive přidává sportovní prvky. Exteriér charakterizuje specifický design včetně 20palcových kol F SPORT. Sportovní odpružení a aktivní stabilizátory zajišťují dynamičtější jízdní projev. V interiéru najdeme sportovní sedadla čalouněná perforovanou kůží F SPORT, hliníkové pedály a sportovní volant.

Overtrail je speciální výbavová varianta zaměřená na dobrodružnější využití vozu a lehčí terénní jízdu. Od standardních verzí se odlišuje specifickým designem nárazníků s větším úhlem nájezdu, ochrannými prvky podvozku a 18palcovými koly s terénními pneumatikami. Interiér dostal jedinečné čalounění kombinující prémiovou kůži s voděodolnými materiály a speciální gumové koberečky. Technicky je vůz vybaven upraveným nastavením podvozku s vyšší světlou výškou, speciálními jízdními režimy pro jízdu v terénu včetně režimů pro písek, bahno a sníh, a pokročilým systémem kontroly trakce. Součástí výbavy je také specifické mapové zobrazení pro off-road, střešní ližiny s vyšší nosností a tažné zařízení.

Shrnutí

Lexus NX potvrzuje pozici prémiového crossoveru s důrazem na komfort a kvalitu zpracování. Nová generace po všech stránkách vylepšila kvality svého předchůdce. Cena odpovídá značce, kvalitě, prémiové kategorii a výbavě, přičemž provozní náklady jsou díky hybridnímu pohonu více než příznivé.

Populární

TechBiz.cz přináší novinky z průmyslových a technických oborů i dalších souvisejících oblastí, zajímá se o oblasti jako automobilový průmysl, informatika, doprava, hutnictví, obrana a bezpečnost, logistika, personalistika, robotika, stavebnictví, strojírenství, výzkum a vývoj a mnoho dalších.

Redakci můžete kontaktovat na e-mailu techbiz (at) nitemedia.cz. Tiskové zprávy, nabídky a pozvánky prosím posílejte na e-mail tiskovky (at) nitemedia.cz.

TechBiz.cz © 20XX

To Top