automotive

Evans zajistil týmu TOYOTA GAZOO Racing páté vítězství na Safari rallye v řadě

Letošní Safari rallye byla všeobecně považována za nejdrsnější a nejnáročnější od jejího návratu do kalendáře světového rallyového šampionátu FIA v roce 2021, avšak díky nasazení Evanse s navigátorem Scottem Martinem v letošním ročníku se týmu TGR-WRT podařilo udržet status neporazitelnosti po celé toto období.

Tým zároveň zvítězil při příležitosti svého 100. startu ve WRC od týmového debutu v roce 2017: Toyota během tohoto období vybojovala celkem 53 vítězství a 123 umístění na stupních vítězů.

Kromě úctyhodné délky 383,1 soutěžních kilometrů se rychlostní zkoušky v Keni letos ukázaly jako obzvláště náročné, protože kamenitý terén představoval vysoké riziko defektu či poškození vozu. Kvůli dešti byly obzvláště zrádné sobotní rychlostní zkoušky.

V pátek (první celý den soutěže) soupeři sice předvedli vyšší tempo, ale odměřenější přístup Toyoty a Evanse se vyplatil, neboť Evans v závěru dne vedl o 7,7 sekundy před týmovým kolegou Kallem Rovanperou. Navzdory podmínkám se Evans dokázal vyhnout větším obtížím, a v závěru soboty tak zvýšil svůj náskok na bezmála dvě minuty, což mu umožnilo nastoupit do pěti nedělních rychlostních zkoušek již na jistotu, a nakonec tak zvítězit s náskokem 1 minuty a 9,9 sekundy.

Díky sérii vítězství ve Švédsku a Keni tak Evans po třech podnicích vede šampionát jezdců s náskokem 36 bodů. K Evansovi a Martinovi se na stupně vítězů připojil zástupce šéfa týmu Juha Kankkunen, který převzal další vítěznou trofej Safari přesně 40 let poté, co vybojoval své první vítězství ve WRC jako jezdec v témže podniku s Toyotou. Tímto nejnovějším vítězstvím se historický rekord Toyoty v této soutěži zvýšil na 13 vítězství.

Rovanperä vyrážel do závěrečného dne na pátém místě celkového pořadí poté, co v sobotu odpoledne jeho vůz utrpěl poškození systému zavěšení kol, ale nakonec byl nucen odstoupit kvůli problému s elektroinstalací při přejezdu na superspeciálku č. 18. Po bojovném výkonu se v závěrečném dni pustil za dalšími body čtvrtý Takamoto Katsuta, který vyhrál dvě rychlostní zkoušky a před závěrečnou Power Stage jej od vedoucí pozice v klasifikaci Super Sunday dělily pouhé 3 desetiny sekundy. Bohužel převrátil vůz krátce po začátku etapy, a přestože se mu podařilo etapu dokončit na celkovém pátém místě, kvůli poškození vozu musel odstoupit před dosažením cílové časové kontroly.

Sami Pajari v cíli své vůbec první Safari rallye v Keni obsadil čtvrté místo celkového pořadí, a to díky působivé a vyzrálé jízdě, kdy se mu podařilo vyhnout zásadnějším problémům a získat spoustu cenných zkušeností.

Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

„Elfyne a Scotte, blahopřeji k vašemu vítězství! Díky tomuto vítězství má tým tři vítězství za sebou v této sezóně a zároveň pět vítězství v řadě na Safari rallye Keňa. Na stupně vítězů jste přivedli i Juhu, který byl tentokrát v místě dění jako zástupce šéfa týmu. Jako dlouholetý fanoušek rallye jsem si přál, aby Juha na Safari rallye opět stanul na stupních vítězů, a proto jsem vám za to vděčný.

Rallye jsme dokázali vyhrát díky Elfynovi a Scottovi, ale cesty v Keni byly tradičně velmi náročné. Nebylo to jednoduché vítězství. Do Keni jsme vyráželi po důkladných přípravách na základě zkušeností z minulých čtyř ročníků v této zemi. Letos jsme však opět čelili novým výzvám. Do posledního dne a poslední etapy se toho událo opravdu hodně. Je mi líto, že se nám nepodařilo Elfynovi a Scottovi toto vítězství nějak usnadnit. Přál jsem si, aby Kalle s Jonnem dojeli až do cíle. Přál jsem si, aby Takamoto s Aaronem dokončili rallye se solidním výsledkem a také jsem si přál dát Samimu a Markovi více příležitostí předvést jejich schopnosti.


Jsme nadšeni pokaždé, když narazíme na cesty, které nám připomínají fakt, že úsilí‚ vyrábět stále lepší automobily‘ je prakticky nekonečné. Od zítřka budou všichni členové týmu pracovat na vylepšování vozů GR YARIS Rally1, aby se s nimi lépe jezdilo a byly ještě schopnější. A tato vylepšení nezůstanou u rallyových speciálů, ale promítnou se do všech vozů Toyota po celém světě. Cesty v Keni nám potvrdily, jak důležitá je pro výrobce automobilů aktivní účast v rallyových soutěžích. Všem členům týmu vzkazuji, že od zítřka tvrdě pracujeme na navrhování stále lepších automobilů. Užijme si všichni souboj s našimi soupeři!“

Juha Kankkunen (zástupce šéfa týmu)

„Jsem opravdu šťastný, že se podařilo zvítězit v jubilejním 100. startu našeho týmu ve WRC a že jsem mohl oslavit další vítězství Toyoty na Safari rallye přesně 40 let po mém prvním zdejším vítězství. Opravdu mi to vehnalo slzy do očí. Mezi moderními, kratšími safari rallye to byla absolutně nejtěžší rallye, kterou jsem kdy viděl. Neustále se děla spousta věcí, takže jsem byl mnohem nervóznější jako divák, než jsem kdy byl přímo za volantem vozu. Ve srovnání s předchozími lety jsme možná měli trochu smůlu, zejména v tento závěrečný den, ale nejdůležitější je, že se nám podařilo tuto rallye pro Toyotu opět vyhrát. Byla to opravdu dobrá práce ze strany Elfyna a Scotta, kteří mají za sebou úžasné zahájení sezóny.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

Vyhrát tuto rallye je úžasné. Ještě jsem to úplně nevstřebal, ale vyhrát právě na Safari rallye je mimořádné. Obrovská pochvala patří týmu, který velmi tvrdě pracuje na tom, aby nám připravil úžasný vůz, a jsem hrdý na to, že jsem velmi malou součástí skvostné historie Toyoty na této rallye. Byl to nesmírně náročný víkend, pravděpodobně nejextrémnější Safari, jakou jsme viděli od té doby, co jsme sem začali jezdit, přičemž další zvrat přineslo i sobotní počasí. Závěrečný den nebylo jednoduché zvládnout, měl jsem poměrně velký náskok a potřeboval jsem to udržet až do konce. V neděli jsem odolával pokušení jet o body navíc, ale za daných okolností bylo důležité dojet do cíle, a úplně na závěr jsem tak moc šťastný.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Byl to náročný víkend, ale doufali jsme a pokusili se poslední den získat pár cenných bodů navíc. V první rychlostní zkoušce dnes dopoledne bylo vše v pořádku, ale na silničním úseku během přejezdu do další etapy vůz začal vykazovat problémy s elektroinstalací. Snažili jsme se to opravit, ale nakonec se nám to nepodařilo, a museli jsme tak ze soutěže odstoupit. Je to opravdu zklamání odjet bez bodů, ale v další rallye pojedeme znovu.“

Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18)

„Jsem zdrcený, že jsem rallye ukončil tímto způsobem. V úvodu Power Stage jsme se protočili o 180, zachytili jsme zvýšený okraj tratě a pak jsme se začali kutálet. Bylo to velmi nečekané a ani nevím přesně, co se stalo. Tato rallye byla hodně těžká a samozřejmě jsem se musel snažit tlačit na pilu, ale takové věci se mohou stát vždycky. Ale je mi to opravdu moc líto kvůli týmu.“

Sami Pajari (jezdec, vůz č. 5)

„Je to opravdu velká úleva, že jsme projeli cílovou čárou, což byl náš jediný plán pro celou rallye. Byl to celkem dlouhý týden, od průzkumu tratě až po čtyři dny rallyového závodění. Může to být docela vyčerpávající, ale zvládli jsme to docela dobře. Nedošlo k žádným velkým chybám ani problémům, což je přesně to, co jsme od této soutěže žádali, takže s tím mohu být velmi spokojen. Jsem rád, že náš tým tuto rallye opět vyhrál, a se zkušenostmi, které jsme zde získali, můžeme být příště ještě silnější.“

KONEČNÉ VÝSLEDKY, SAFARI RALLYE KEŇA

1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) 4 hod 20 min 3,8 s

2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1) +1 min 9,9 s

3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) +3 min 32,0 s

4 Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +7 min 18,7 s

5 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +11 min 35,3 s

6 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +14 min 11,6 s

7 Jan Solans/Rodrigo Sanjuán (Toyota GR Yaris Rally2) +17 min 26,6 s

8 Jourdan Serderidis/Frédéric Miclotte (Ford Puma Rally1) +28 min 45,5 s

9 Fabrizio Zaldivar/Marcelo Der Ohannesian (Škoda Fabia RS Rally2) +35 min 38,8 s

10 Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +37 min 15,8 s

Nedokončil: Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1)
Nedokončil: Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1)

Světový rallyový šampionát FIA 2025, pořadí jezdců po třetím kole:

1 Elfyn Evans 88 bodů

2 Thierry Neuville 52

3 Ott Tänak 49

4 Sébastien Ogier 33

5 Adrien Fourmaux 31

6 Kalle Rovanperä 31

7 Takamoto Katsuta 25

8 Sami Pajari 19

9 Grégoire Munster 16

10 Mārtiņš Sesks 8

Světový rallyový šampionát FIA 2025, pořadí týmů po třetím kole:

1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 148 bodů

2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 122

3 M-Sport Ford World Rally Team 47

4 TOYOTA GAZOO Racing WRT2 25

A co bude následovat?

Rallye Kanárské ostrovy (24. až 27. dubna 2025) je novinkou WRC pro rok 2025 – jede se na asfaltových cestách napříč ostrovem Gran Canaria a poprvé od roku 2022 se WRC vrací na španělské území. Abrazivní povrch, který se částečně skládá ze sopečné lávy, by měl nabízet vysokou přilnavost.

Populární

TechBiz.cz přináší novinky z průmyslových a technických oborů i dalších souvisejících oblastí, zajímá se o oblasti jako automobilový průmysl, informatika, doprava, hutnictví, obrana a bezpečnost, logistika, personalistika, robotika, stavebnictví, strojírenství, výzkum a vývoj a mnoho dalších.

Redakci můžete kontaktovat na e-mailu techbiz (at) nitemedia.cz. Tiskové zprávy, nabídky a pozvánky prosím posílejte na e-mail tiskovky (at) nitemedia.cz.

TechBiz.cz © 20XX

To Top