automotive

Citroën dokončil obnovu řady novým C5 Aircross. Poprvé nabízí i čistě elektrickou verzi

Francouzská automobilka Citroën představila druhou generaci svého rodinného SUV C5 Aircross, kterým završila kompletní obnovu modelové řady. Ta trvala necelé dva roky a nový model se stal vlajkovou lodí značky. Poprvé v historii modelu nabízí i plně elektrickou verzi s dojezdem až 680 kilometrů.

Nový C5 Aircross stojí na platformě Stellantis STLA Medium, která se u vozů Citroënu objevuje premiérově. Tato architektura umožňuje nabídnout zákazníkům skutečnou volnost – mohou si vybrat mezi mildhybridním pohonem, plug-in hybridem nebo čistě elektrickým pohonem. A to vše bez jakéhokoli kompromisu v oblasti prostoru zavazadlového prostoru, který nabízí 565 až 1668 litrů bez ohledu na zvolený motor.

Prostorné SUV s komfortním zaměřením

Konstruktéři se zaměřili především na komfort a prostor. Rozvor náprav narostl o 60 milimetrů na 2784 mm, přičemž toto prodloužení posloužilo téměř výhradně zadním cestujícím. Prostor pro kolena vzadu je nyní shodný s legendárním modelem C5 X a oproti předchůdci narostl o 51 mm. Cestující si navíc pochvalují i o 68 mm větší prostor nad hlavou.

Zadní sedadla lze sklápět v poměru 40/20/40 a jejich opěradla se naklápějí v rozmezí od 21 do 33 stupňů. V zadní části středové konzoly nechybí dvě USB-C zásuvky ani klasická 12V přípojka. Velkoryse působí i panoramatické střešní okno o rozměrech 1069 × 720 mm, jehož přední část lze elektricky otevřít.

Advanced Comfort v nové dimenzi

Citroën vsadil na osvědčenou filozofii Advanced Comfort, kterou posunul na vyšší úroveň. Sedadla dostala výrazně silnější pěnové polstrování a horní část opěradla nově elektricky nastavitelné boční opěrky. Ty se díky pneumatickému systému dokonale přizpůsobí postavě každého cestujícího. Přední sedadla nabízejí elektrické nastavení až do deseti poloh, vyhřívání, ventilaci a pět masážních programů.

Pod vozem pracují tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, které mají za úkol zajistit pocit jízdy na létajícím koberci. Vpředu jsou dokonce dva progresivní dorazy – jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi. Systém postupně zpomaluje vertikální pohyb a energii nerovností absorbuje a rozptýlí, místo aby ji vracel zpět v podobě rázů jako klasické mechanické dorazy.

Vertikální displej dominuje interiéru

Dominantou interiéru je vertikálně orientovaný 13palcový dotykový displej, který je podle Citroënu největší HD obrazovkou v nabídce vozů skupiny Stellantis. Displej se doslova vznáší před palubní deskou a plynule přechází do středové konzoly. Horní část obrazovky zobrazuje stavový řádek s časem a teplotou, následuje velká přizpůsobitelná plocha pro 3D navigaci a widgety, dále pevný ovládací panel s rychlým přístupem k hlavním funkcím a konečně přímé ovládání klimatizace.

Součástí výbavy je i rozšířený barevný head-up displej, který má o 30 procent větší plochu než u modelu C5 X. Systém promítá informace na čelní sklo ve velké barevné ploše. Nechybí ani hlasové ovládání Hello Citroën a dokonce integrace chatbotu ChatGPT od OpenAI, který slouží jako inteligentní asistent pro každodenní úkoly.

Tři cesty k elektrifikaci

Základní verzí je Hybrid 145 s mildhybridní technologií 48V. Tříválcový 1,2litrový turbomotor o výkonu 100 kW doplňuje elektromotor s maximálním výkonem 21 kW napájený z baterie o kapacitě 0,9 kWh. Řízení obou motorů je plně automatické a ve městě může vůz urazit až polovinu cesty na elektrický pohon. Dojezd přesahuje 950 kilometrů.

Plug-in hybrid 195 kombinuje čtyřválec 1,6 s výkonem 110 kW a elektromotor o výkonu 92 kW. Baterie s kapacitou 21 kWh umožňuje průměrný elektrický dojezd 86 kilometrů, ve městě dokonce více než 100 kilometrů. Velká palivová nádrž o objemu 55 litrů zajišťuje celkový dojezd na dálnici 650 kilometrů. Dobíjení ze standardní palubní nabíječky 3,7 kW trvá 5 hodin 15 minut, s příplatkovou nabíječkou 7,4 kW pouhé 2 hodiny 55 minut.

Plně elektrická verze ë-C5 Aircross se nabízí ve dvou variantách. Základní disponuje motorem o výkonu 157 kW a baterií s užitečnou kapacitou 73 kWh, což stačí na dojezd 520 kilometrů. Vrcholná verze Long Range má motor s výkonem 170 kW a baterii o kapacitě 97 kWh, která zajišťuje dojezd až 680 kilometrů. Sériově je vůz vybaven třífázovou nabíječkou 11 kW, od roku 2026 bude k dispozici obousměrná nabíječka 22 kW umožňující technologii V2L pro napájení externích zařízení.

Aerodynamika a francouzská výroba

Designéři výrazně zapracovali na aerodynamice. Koeficient SCX klesl z hodnoty 0,84 na 0,75, což přineslo prodloužení elektrického dojezdu na dálnici o více než 30 kilometrů. K lepšímu průniku vzduchem přispívá zanořená příď kapoty, mírně svažující se linie střechy za druhou řadou sedadel, ustupující střecha i deflektory a vstupy vzduchu rozmístěné po karoserii.

Charakteristickým prvkem zůstávají světelné prvky Citroën Light Wings na zádi, kde dva vnější světelné body působí, jako by se vznášely po bocích vozidla. U elektrické verze je přední část zcela uzavřená pro optimalizaci aerodynamické účinnosti.

Vůz byl navržen a vyvinut ve Francii a montuje se v továrně v Rennes v Bretani. Potahy sedadel jsou vyrobeny z recyklovaných tkanin a zajímavostí je použití 20 procent výhonků vinné révy z ekologických burgundských vinic v plastech úložných prostorů. Baterie 97 kWh pro dlouhodojezdovou verzi pochází z továrny ACC v Douvrinu v severní Francii.

Na český trh přichází nový C5 Aircross se zaváděcí cenou od 655 tisíc korun včetně bonusu za starý vůz. Značka současně nabízí flexibilní záruku až na osm let.

Populární

TechBiz.cz přináší novinky z průmyslových a technických oborů i dalších souvisejících oblastí, zajímá se o oblasti jako automobilový průmysl, informatika, doprava, hutnictví, obrana a bezpečnost, logistika, personalistika, robotika, stavebnictví, strojírenství, výzkum a vývoj a mnoho dalších.

Redakci můžete kontaktovat na e-mailu techbiz (at) nitemedia.cz. Tiskové zprávy, nabídky a pozvánky prosím posílejte na e-mail tiskovky (at) nitemedia.cz.

TechBiz.cz © 2020-2025

To Top