Francouzská automobilka Citroën představila druhou generaci svého rodinného SUV C5 Aircross, kterým završila kompletní obnovu modelové řady. Ta trvala necelé dva roky a nový model se stal vlajkovou lodí značky. Poprvé v historii modelu nabízí i plně elektrickou verzi s dojezdem až 680 kilometrů.
Nový C5 Aircross stojí na platformě Stellantis STLA Medium, která se u vozů Citroënu objevuje premiérově. Tato architektura umožňuje nabídnout zákazníkům skutečnou volnost – mohou si vybrat mezi mildhybridním pohonem, plug-in hybridem nebo čistě elektrickým pohonem. A to vše bez jakéhokoli kompromisu v oblasti prostoru zavazadlového prostoru, který nabízí 565 až 1668 litrů bez ohledu na zvolený motor.
Prostorné SUV s komfortním zaměřením
Konstruktéři se zaměřili především na komfort a prostor. Rozvor náprav narostl o 60 milimetrů na 2784 mm, přičemž toto prodloužení posloužilo téměř výhradně zadním cestujícím. Prostor pro kolena vzadu je nyní shodný s legendárním modelem C5 X a oproti předchůdci narostl o 51 mm. Cestující si navíc pochvalují i o 68 mm větší prostor nad hlavou.
Zadní sedadla lze sklápět v poměru 40/20/40 a jejich opěradla se naklápějí v rozmezí od 21 do 33 stupňů. V zadní části středové konzoly nechybí dvě USB-C zásuvky ani klasická 12V přípojka. Velkoryse působí i panoramatické střešní okno o rozměrech 1069 × 720 mm, jehož přední část lze elektricky otevřít.
Advanced Comfort v nové dimenzi
Citroën vsadil na osvědčenou filozofii Advanced Comfort, kterou posunul na vyšší úroveň. Sedadla dostala výrazně silnější pěnové polstrování a horní část opěradla nově elektricky nastavitelné boční opěrky. Ty se díky pneumatickému systému dokonale přizpůsobí postavě každého cestujícího. Přední sedadla nabízejí elektrické nastavení až do deseti poloh, vyhřívání, ventilaci a pět masážních programů.
Pod vozem pracují tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, které mají za úkol zajistit pocit jízdy na létajícím koberci. Vpředu jsou dokonce dva progresivní dorazy – jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi. Systém postupně zpomaluje vertikální pohyb a energii nerovností absorbuje a rozptýlí, místo aby ji vracel zpět v podobě rázů jako klasické mechanické dorazy.
Vertikální displej dominuje interiéru
Dominantou interiéru je vertikálně orientovaný 13palcový dotykový displej, který je podle Citroënu největší HD obrazovkou v nabídce vozů skupiny Stellantis. Displej se doslova vznáší před palubní deskou a plynule přechází do středové konzoly. Horní část obrazovky zobrazuje stavový řádek s časem a teplotou, následuje velká přizpůsobitelná plocha pro 3D navigaci a widgety, dále pevný ovládací panel s rychlým přístupem k hlavním funkcím a konečně přímé ovládání klimatizace.
Součástí výbavy je i rozšířený barevný head-up displej, který má o 30 procent větší plochu než u modelu C5 X. Systém promítá informace na čelní sklo ve velké barevné ploše. Nechybí ani hlasové ovládání Hello Citroën a dokonce integrace chatbotu ChatGPT od OpenAI, který slouží jako inteligentní asistent pro každodenní úkoly.
Tři cesty k elektrifikaci
Základní verzí je Hybrid 145 s mildhybridní technologií 48V. Tříválcový 1,2litrový turbomotor o výkonu 100 kW doplňuje elektromotor s maximálním výkonem 21 kW napájený z baterie o kapacitě 0,9 kWh. Řízení obou motorů je plně automatické a ve městě může vůz urazit až polovinu cesty na elektrický pohon. Dojezd přesahuje 950 kilometrů.
Plug-in hybrid 195 kombinuje čtyřválec 1,6 s výkonem 110 kW a elektromotor o výkonu 92 kW. Baterie s kapacitou 21 kWh umožňuje průměrný elektrický dojezd 86 kilometrů, ve městě dokonce více než 100 kilometrů. Velká palivová nádrž o objemu 55 litrů zajišťuje celkový dojezd na dálnici 650 kilometrů. Dobíjení ze standardní palubní nabíječky 3,7 kW trvá 5 hodin 15 minut, s příplatkovou nabíječkou 7,4 kW pouhé 2 hodiny 55 minut.
Plně elektrická verze ë-C5 Aircross se nabízí ve dvou variantách. Základní disponuje motorem o výkonu 157 kW a baterií s užitečnou kapacitou 73 kWh, což stačí na dojezd 520 kilometrů. Vrcholná verze Long Range má motor s výkonem 170 kW a baterii o kapacitě 97 kWh, která zajišťuje dojezd až 680 kilometrů. Sériově je vůz vybaven třífázovou nabíječkou 11 kW, od roku 2026 bude k dispozici obousměrná nabíječka 22 kW umožňující technologii V2L pro napájení externích zařízení.
Aerodynamika a francouzská výroba
Designéři výrazně zapracovali na aerodynamice. Koeficient SCX klesl z hodnoty 0,84 na 0,75, což přineslo prodloužení elektrického dojezdu na dálnici o více než 30 kilometrů. K lepšímu průniku vzduchem přispívá zanořená příď kapoty, mírně svažující se linie střechy za druhou řadou sedadel, ustupující střecha i deflektory a vstupy vzduchu rozmístěné po karoserii.
Charakteristickým prvkem zůstávají světelné prvky Citroën Light Wings na zádi, kde dva vnější světelné body působí, jako by se vznášely po bocích vozidla. U elektrické verze je přední část zcela uzavřená pro optimalizaci aerodynamické účinnosti.
Vůz byl navržen a vyvinut ve Francii a montuje se v továrně v Rennes v Bretani. Potahy sedadel jsou vyrobeny z recyklovaných tkanin a zajímavostí je použití 20 procent výhonků vinné révy z ekologických burgundských vinic v plastech úložných prostorů. Baterie 97 kWh pro dlouhodojezdovou verzi pochází z továrny ACC v Douvrinu v severní Francii.
Na český trh přichází nový C5 Aircross se zaváděcí cenou od 655 tisíc korun včetně bonusu za starý vůz. Značka současně nabízí flexibilní záruku až na osm let.