Uvedení první generace Toyoty C-HR bylo ze strany automobilky strategickým a dobře propočítaným krokem. V segmentu kompaktních crossoverů, který tehdy začínal být přesycen poměrně uniformními vozy, představila Toyota model s výrazně nekonvenčním designem. Ten v kombinaci s výhradním zaměřením na hybridní pohon slavil úspěch. Vůz si našel specifickou skupinu zákazníků, kteří upřednostnili design a efektivitu provozu.
Druhá generace v tomto trendu pokračuje, avšak s viditelnou snahou o celkové dospění konceptu. Designové linie jsou čistší, interiér kvalitnější a nabídka pohonných jednotek širší, přičemž na jejím vrcholu stojí technicky nejkomplexnější varianta – Plug-in Hybrid.
Pro český trh Toyota připravila portfolio tří motorizací. Základ tvoří pátá generace plně hybridního systému s motorem 1.8 Hybrid a systémovým výkonem 103 kW (140 k). Tato verze je zaměřena na klidnější řidiče a primárně městský a příměstský provoz, kde vynikne její nízká spotřeba. Střední cestu představuje výkonnější verze 2.0 Hybrid s výkonem 145 kW (197 k), která nabízí citelně lepší dynamiku a jako jediná je dostupná s inteligentním pohonem všech kol AWD-i. Ten je realizován přídavným elektromotorem na zadní nápravě a pomáhá zejména při rozjezdech a na kluzkém povrchu. Vrcholem je pak verze 2.0 Plug-in Hybrid, která kombinuje stejný dvoulitrový spalovací motor s výrazně silnějším elektromotorem a externě dobíjitelnou baterií, což dává celkový systémový výkon 164 kW (223 k). Všechny verze využívají planetovou převodovku e-CVT, která zajišťuje plynulý přenos výkonu bez klasického řazení.
Plug-in hybridní verze představuje zásadní posun v charakteru vozu. Srdcem systému je lithium-iontová baterie s kapacitou 13,6 kWh, která dle cyklu WLTP umožňuje čistě elektrický dojezd až 66 kilometrů. V reálných podmínkách, při běžném tempu a v městském či příměstském prostředí, je reálné dosažení 55–60 km na jedno nabití. V čistě elektrickém režimu se C-HR chová jako plnohodnotný elektromobil, nabízí tichý provoz a okamžitou reakci na sešlápnutí akcelerátoru.
Vyšší hmotnost danou baterií konstruktéři chytře využili ke snížení těžiště, což v kombinaci s tužším podvozkem přináší pocit stability a jistoty v zatáčkách. Na druhou stranu, na nerovnostech je jízda o něco tužší a méně poddajná než u lehčích hybridních variant. Celkový výkon 223 koní se projevuje solidní dynamikou (zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy), která je k dispozici nejen při rozjezdu, ale i pro bezpečné předjíždění. Přechody mezi elektrickým pohonem, hybridním režimem a rekuperací energie jsou hladké a pro posádku téměř nepostřehnutelné. Po vyčerpání energie v baterii se vůz přepne do režimu standardního hybridu. V tomto módu je však nutné počítat s mírně vyšší spotřebou paliva než u verze 2.0 Hybrid, protože s sebou neustále vozí hmotnost prázdné baterie.
Technologickou zajímavostí je funkce prediktivního řízení pohonu, která na základě dat z navigace dokáže optimalizovat využití energie. Pokud se například blížíte k nízkoemisní zóně definované v mapových podkladech, systém se postará o to, aby v baterii zbyla dostatečná kapacita pro průjezd v čistě elektrickém režimu. Nabíjení je možné pomocí palubní nabíječky o výkonu 6,6 kW, což znamená, že z běžného wallboxu se baterie plně nabije za přibližně 2,5 hodiny. Volba plug-in hybridní verze s sebou však nese i nevyhnutelné kompromisy. Tím nejvýraznějším je zmenšení zavazadlového prostoru na straně jedné a vyšší cena na straně druhé. Zatímco standardní hybridní verze nabízejí objem 388 litrů (1.8) nebo 364 litrů (2.0), PHEV verze může kvůli umístění komponent pojmout 310 litrů.
Toyota C-HR je na českém trhu dostupná v několika výbavových stupních. Základní stupeň Comfort nabízí bohatou standardní výbavu, která zahrnuje všechny potřebné bezpečnostní a komfortní prvky, navíc jen pro plug-in hybridy je Comfort Plus. Následuje Style, Executive, nejoblíbenější je sportovně laděná verze GR Sport a ještě nad ní je Tokyo Edition.
Toyota C-HR PHEV je technicky propracovaný automobil, díky vyšší ceně nemusí jít o nejlepší volbu pro každého zájemce o model C-HR. Jeho potenciál plně využije ten, kdo má možnost pravidelného, ideálně domácího či firemního nabíjení, a jehož denní nájezd se ve většině případů vejde do elektrického dojezdu. Pro takového řidiče představuje C-HR PHEV ideální kombinaci bezemisního každodenního provozu s flexibilitou pro občasné delší cesty bez nutnosti plánování nabíjecích zastávek. Naopak pro řidiče bez možnosti pravidelného dobíjení nebo s převahou dálničních cest bude ekonomicky i prakticky výhodnější volbou standardní 1.8 nebo 2.0 Hybrid, který nabídne nižší pořizovací cenu i větší zavazadlový prostor.
Toyota C-HR PHEV je nejkomplexnější a nejvyspělejší provedení modelu, které dokonale spojuje dva světy. Na jedné straně nabízí plnohodnotný elektromobil pro každodenní bezemisní jízdu, na straně druhé poskytuje neomezenou svobodu a dojezd benzínového motoru pro dlouhé cesty bez nutnosti plánování zastávek u nabíječek. Je to inteligentní, stylová a dynamická odpověď na současné potřeby řidičů, kteří chtějí vstoupit do světa elektromobility, ale nejsou připraveni na kompromisy spojené s čistě bateriovými vozy.
Toyota C-HR se během své existence stala významným hráčem na evropském trhu. Prodeje tohoto modelu v Evropě dosáhly významného milníku jednoho milionu kusů. V České republice se od roku 2016 prodalo více než 9000 vozů tohoto modelu, přičemž Toyota jako značka zaznamenala v loňském roce meziroční nárůst prodejů o 15 % na 13 728 vozů. Tím se stala čtvrtou nejprodávanější značkou v ČR, přičemž v prodejích privátním zákazníkům dosáhla dokonce meziročního nárůstu 43 %.
