Téměř 1000 klientů už mají v Brně tři společnosti, které provozují carsharing, tedy sdílení aut. A lidí, kteří se rozhodli vyměnit vlastnictví auta za možnost sdílení, stále přibývá. Díky moderním technologiím už si mohou auto odemknout čipovou kartou, jeho polohu si najdou na internetu či pomocí webové aplikace a stejně tak si auto rezervují na dobu, kterou potřebují, řekli ČTK zástupci carsharingových společností.
Právě jednoduchost rezervace auta a odpadnutí nutnosti předávat si klíčky podpořily oblíbenost služby. “V Brně jsme sice fungovali od roku 2003, ale do roku 2014 to byla spíš partyzánská epocha, kdy si lidé museli předávat klíče. Od té doby počet uživatelů rychle roste,” popsal ředitel družstva Autonapůl Michal Šimoník. Ve stejném roce vznikl konkurenční projekt Ajo.cz a před rokem se přidal projekt Emuj, který má ve své flotile pouze elektromobily.
Nejpočetnější a nejpestřejší vozový park má Autonapůl. “Blížíme se 25 autům, jedno je průměrně pro 12 lidí. Nejmenší máme Škodu Citigo, máme kombíky Fabia a Kia Ceed, sedmimístný Opel Zafira a také devítimístný Ford Transit, aby si uživatelé mohli vybrat auto, jaké jim vyhovuje velikostně i cenově,” uvedl Šimoník. Z 11 na 21 aut se v nejbližších dnech rozroste flotila elektromobilů Emuj. Ajo.cz má zatím 12 aut, nabídka se omezuje na dva typy de facto menšího městského a velkého rodinného auta.
K uživatelům patří v drtivé většině mladí lidé do 35 let. A to i ti, kteří již mají rodinu a děti. “Někteří si sice koupí vlastní auto, ale i tak zůstávají, protože je pro ně carsharing jako druhé auto v rodině,” řekl jednatel Ajo.cz Jaromír Klimek, který je zároveň v předsednictvu Asociace českého carsharingu.
Ještě o něco specifičtější skupinou jsou lidé využívající elektroauta Emuj. “U nich je ještě silnější akcent na enviromentální cítění a mají rádi moderní technologie. Také máme hodně zahraničních uživatelů, kteří jsou na elektroauta zvyklí z domova a je pro ně pohodlnější automatická převodovka,” řekl manažer projektu Emuj Jakub Hruška. Vzhledem k dojezdu elektroaut tři čtvrtiny uživatelů jezdí na vzdálenosti do 25 kilometrů, zatímco auta na fosilní paliva uživatelé často využívají i k cestě na dovolenou či na víkendy na větší vzdálenosti.
Provozovatelé uvádějí, že sdílené auto se vyplatí lidem, kteří ročně najedou průměrně 10.000 kilometrů. Platí se za ujeté kilometry a za dobu půjčení. K dispozici jsou obvykle tarify, kdy uživatel platí jen za skutečné využití, nebo zaplatí paušál a další sazby jsou nižší. Výhodou má být do budoucna i jistota zaparkování v Brně v případě zavedení parkovacích zón. Asociace jedná s magistrátem, který je vyhrazení míst pro sdílená auta nakloněn. Jedno sdílené auto totiž dokáže nahradit osm až 13 aut v osobním vlastnictví.
Provozovatelé odhadují, že v blízké budoucnosti se ještě více prosadí v této službě elektromobily a ve vzdálenější to budou samořiditelná auta.