automotive
Transformace české dálniční sítě podpoří rozvoj regionů
Česká republika stojí na prahu významné transformace své dopravní infrastruktury, která bude mít dalekosáhlé důsledky pro trh s průmyslovými a logistickými nemovitostmi v celém středoevropském regionu. Druhá polovina tohoto desetiletí přinese velkou vlnu nové výstavby dálnic, která zásadně změní dopravní koridory v zemi a umožní jejich efektivnější propojení s evropskými dopravními silničními koridory (TEN-T). Tato expanze dálniční sítě není podle společnosti Colliers jen otázkou vnitrostátní mobility, ale představuje strategický krok k posílení pozice České republiky jako klíčového dopravního a logistického uzlu v srdci Evropy.
Rozvoj dálniční infrastruktury tak v následujících deseti letech významně ovlivní trh s industriálními nemovitostmi. Očekává se, že vzniknou nové huby průmyslové aktivity a zároveň vzroste význam již existujících hubů v evropském a středoevropském měřítku. Zlepšené spojení s Německem, Polskem, Rakouskem a Slovenskem umožní efektivnější přepravu zboží a podpoří rozvoj přeshraničního obchodu. To by mělo vést k větší poptávce po skladovacích a distribučních centrech strategicky umístěných podél nových dopravních koridorů. „Evoluce dopravní sítě vytvoří příležitosti pro investory z řad nájemců, kteří hledají lokalitu s vynikajícím dopravním propojením s ostatními středoevropskými trhy. Česká republika tak bude moci efektivněji plnit roli dopravního uzlu, což přinese nové možnosti pro logistiku, skladování a průmyslovou výrobu,“ říká Josefína Kurfürstová, senior analytička ze společnosti Colliers.
Pozitivní vývoj již letos
První významnější rozšiřování dálniční sítě bude možné pozorovat již ke konci roku 2024, kdy se plánuje otevření více než 100 km nových úseků dálnic. Trend bude pokračovat i v následujících letech, přičemž v plánu je otevírat průměrně zhruba 60 km nových úseků ročně po dobu následujících šesti let. Je však třeba poznamenat, že čím vzdálenější je plánované datum otevření, tím vyšší je i pravděpodobnost zpoždění v důsledku povolovacích procesů a možných komplikací při výstavbě. Ambiciózní cíl do roku 2030 očekává dokončení více než 450 km nových dálničních úseků, což by představovalo bezprecedentní rozšíření dopravní infrastruktury v novodobé historii České republiky.
Nové lokality
V současné době je v České republice podle údajů společnosti Colliers postaveno více než 12 milionů metrů čtverečních industriálních ploch, přičemž míra neobsazenosti se pohybuje kolem 3 %. Poptávka po kvalitních industriálních prostorech zůstává silná, zejména v hlavních průmyslových hubech jako jsou Praha, Brno, Plzeň a Ostrava. S rozšiřováním dálniční sítě se očekává, že poptávka se rozšíří i do nových, dříve méně žádaných lokalit. „S postupným dokončováním nových dálničních úseků se očekává, že některé sekundární a rozvíjející se huby, jako například Olomouc – Přerov nebo Jihlava, získají na atraktivitě a mohou zaznamenat nárůst nájemného i poptávky,“ předpovídá Josefína Kurfürstová.
To by mohlo ovlivnit i ceny nájemného. To v primárních hubech jako je Praha se pohybuje v rozmezí 7 – 7,50 €/m², zatímco v sekundárních lokalitách je obvyklých 5,40 – 5,80 €/m². Právě zde se otvírá potenciál k růstu.
Rozvoj dálniční sítě také otevře nové perspektivy pro města, jako jsou České Budějovice nebo oblast Vysokého Mýta a Litomyšle, které se mohou stát významnými centry logistiky a průmyslu díky lepšímu napojení na národní a mezinárodní dopravní síť. Tato proměna nepochybně přiláká pozornost developerů a investorů, kteří budou hledat příležitosti v nově vznikajících lokalitách.
„Investoři, developeři a nájemci by měli pečlivě sledovat rozvoj dálniční infrastruktury a být připraveni reagovat na nové příležitosti, které se v průběhu příštího desetiletí objeví. Česká republika tak má příležitost upevnit svoji pozici strategické lokace pro průmysl a logistiku v srdci Evropy, s potenciálem přilákat nové investice a podpořit ekonomický růst v regionech napříč celou zemí,“ shrnuje Josefína Kurfürstová.
Expanze dálniční sítě
Ambiciózní plány počítají do roku 2030 s otevřením stovek kilometrů nových dálničních úseků. Mezi klíčové projekty patří:
- Dokončení severního spojení Prahy a Ostravy (D11+D35+D1), které odlehčí vytížené dálnici D1
- Přímé dálniční spojení na rakouské hranice a do Lince (D3)
- Nové spojení na polské hranice a do Vratislavi (D11)
- Významný rozvoj dálnic spojujících příhraniční regionální města, jako je Chomutov (D7) a Karlovy Vary (D6)
Jen v roce 2025 se plánuje dokončení až 118 km dálnic, s dalšími 54 km ve výstavbě.