automotive

Toyota plánuje zdesetinásobit prodej vodíkových aut. Posiluje sériovou výrobu palivových článků

Posted on

Toyota se připravuje na masivní nárůst prodejů vodíkových aut. Postavila novou továrnu na sériovou výrobu palivových článků a vybudovala nové linky ve stávajícím závodu, kde se vyrábí vysokotlaké vodíkové zásobníky. Automobilka předpokládá, že po roce 2020 ročně prodá 30 000 elektromobilů poháněných palivovými články (FCEV). Loni to bylo 3 000 vozů.

Elektřinu k pohonu vozidel produkuje z vodíku a kyslíku sada palivových článků. Tyto vozy proto jezdí s nulovými emisemi, protože čerpají vodíkové palivo uložené v zásobníku. Masová výroba obou komponent je zásadní podmínkou k dosažení nižších nákladů celého systému.

S cílem zvýšit produkci palivových článků přesune Toyota výrobu do zbrusu nového high-tech zařízení v závodu Honša, a to poblíž místa, kde od roku 1938 působil vůbec první automobilový závod Toyota.

Vysokotlaké vodíkové zásobníky bude vyrábět na nové lince, která bude postavena v prostorách nedalekého závodu Šimojama ve městě Mijoši. Vyrábí se z extra silných karbonových vláken a jejich konstrukce odolá i mimořádně silným nárazům.

Nová zařízení by měla výrazně napomoci ke snížení emisí CO2 produkovaných během výroby. Jde o jednu z iniciativ výzvy Závod s nulovými emisemi CO2 v rámci strategického programu Toyota Environmental Challenge 2050, vyhlášeného v říjnu 2015.

Výstavba této nové linky se právě spouští, exteriéry nového výrobního zařízení na palivové články jsou už dokončeny a začíná se pracovat na interiérech. Další podrobnosti k uvedeným zařízením budou oznámeny později, výroba by měla být spuštěna kolem roku 2020.

Toyota rozšiřuje vodík i do dalších zemí
Palivové články jsou už vyzrálou technologií připravenou k nasazení v masovém měřítku. Toyota už v prosinci 2014 uvedla na trh sériově vyráběný sedan Mirai poháněný palivovými články. Objem výroby a prodeje rok od roku rostou, z původních asi 700 kusů v roce 2015 na cca 2000 vozidel v roce 2016 a přibližně 3000 vozidel v roce 2017.

Pokud se však bezemisní vozidla na vodík mají skutečně rozšířit v masovějším měřítku, je nutné ve 20. letech tohoto století podpořit jejich intenzivnější popularizaci. Cílem Toyoty je navýšit roční prodeje vozidel FCEV v uvedeném období na 30 tisíc kusů.

Toyota Mirai se dnes prodává v 11 zemích: Japonsku, Spojených státech a devíti zemích Evropy. Automobilka usiluje o vytvoření takových podmínek, aby se vozidla typu FCEV jednou mohla prodávat ve větším počtu zemí a regionů. V rámci těchto snah již probíhají poloprovozní zkoušky modelu Mirai v Austrálii, Kanadě, Číně a Spojených arabských emirátech. Toyota zkoumá poptávku po vodíkových automobilech a současně pomáhá prosazovat iniciativy zaměřené na rozvoj vodíkové infrastruktury.

Na japonském trhu chce Toyota zhruba do roku 2020 dosáhnout prodejů nejméně 1000 vozidel FCEV měsíčně a více než 10 tisíc ročně. V komerční sféře Toyota v únoru 2017 začala prodávat autobusy na palivové články metropolitní správě Tokia a v roce 2018 uvedla finální verzi s označením Sora se třemi dalšími jednotkami. Cílem Toyoty je ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 prodat nejméně 100 takových autobusů.

Do budoucna se Toyota chystá nabídnout více modelů vodíkových aut. Toyota bude rovněž v rámci Toyota Group a ve spolupráci s dalšími společnostmi rozvíjet infrastrukturu pro zásobování vodíkem.

 

Populární

TechBiz.cz © 20XX