Ott Tänak a soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team si na chilské rally, pořádané poprvé v historii, vybojovali již druhé vítězství letošní sezóny. Tänak v náročném podniku předvedl brilantní výkon včetně nejrychlejšího času v závěrečné Power Stage, a získal tak další body k posunu na druhé místo v průběžném pořadí jezdců šampionátu, pouhých 10 bodů za leaderem.
Tänak kontroloval průběh rally už od druhé erzety v pátek dopoledne a do posledního dne vstupoval s půlminutovým náskokem, avšak v prvních třech měřených úsecích v neděli si nemohl dovolit jakkoli polevit kvůli dvojici za ním jedoucích vozů, přetahujících se o druhé místo. V Power Stage nadělil Tänak nejbližšímu soupeři 1,3 sekundy, a nakonec tak s navigátorem Martinem Järveojou dosáhli celkového vítězství s náskokem 23,1 sekundy.
V závěrečné Power Stage si dobře vedli i stájoví kolegové Jari-Matti Latvala a Kris Meeke, kteří zaznamenali třetí, respektive pátý nejlepší čas. Meeke se v neděli posunul v celkovém pořadí z desáté na osmou příčku, avšak kvůli minutové penalizaci opět spadl na 10. místo, protože posádka byla nucena odstranit rozbité čelní sklo v oblasti kontroly před sobotním úsekem SS8. Latvalovi na 11. místě bohužel utekly body do celkového pořadí. Tým zůstává druhý v boji o Pohár konstruktérů a na prvního v pořadí momentálně ztrácí už jen 29 bodů.
Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu)
„V Chile, naší sousední zemi směrem přes Pacifik, si Ott s Martinem vybojovali druhé vítězství v této sezóně a Takamoto Katsuta poprvé zvítězil ve své třídě po svém loňském premiérovém vítězství ve Švédsku. Rád bych poděkoval fanouškům za podporu. V předchozím kole v Argentině jsme Ottovi a Martinovi neumožnili zvítězit kvůli problému na voze. Jako předseda týmu mám nesmírnou radost, jak nyní prolétli všemi měřenými úseky, a poté se s úsměvem postavili na stupních vítězů. Kris a Seb se v sobotu časně ráno překulili na střechu. Avšak nevzdali se a dovezli nabouraný Yaris WRC zpět do servisního stanoviště. Mechanici pak vůz opravili a poslali Krise a Seba zpět na bojiště. Body získané díky ohromnému úsilí všech členů týmu pod vedením Tommiho budou v další části sezóny velmi cenné. Nehodu Jari-Mattiho a Miikky v sobotu večer považuji za klasickou nehodu při závodě a důsledek maximálního bojového zápalu. Věřím, že budou tvrdě bojovat i po zbytek sezóny. Nyní se WRC přesouvá na šotolinové podniky v Evropě. Budeme všichni společně táhnout za jeden provaz, abychom šestici našich jezdců s navigátory a trojici vozů Yaris WRC pomohli k co nejlepším výsledkům. Další dobrá zpráva přichází z kategorie WRC 2. Katsuta zaznamenal druhé vítězství v kariéře. Myslím, že Takamoto rychle dospívá především proto, že se dychtivě učí, jak jezdit a bojovat od nejlepších jezdců WRC. Očekávám jeho další vývoj a těším se na další hezké zprávy.
Tommi Mäkkinen (šéf týmu)
„Je to naprosto úžasné vítězství pro nás všechny a zvláště pro Otta. Celý víkend předváděl skvělou a bezchybnou jízdu: byl nejrychlejším jezdcem a kombinace Otta s Yarisem WRC zde byla jasně nejsilnější. Kris a Jari-Matti to včera bohužel odnesli, ale jak jsme viděli, zdaleka nebyli jediní. Celá rally byla pro všechny velkou výzvou: měřené úseky byly opravdu pěkné a plynulé s dobrým povrchem, ale z pohledu jezdců velmi náročné, zejména kvůli novému rozpisu, protože kvůli stromům, náspům a hřebenům je špatně vidět v zatáčkách. V Chile se nám velmi líbilo, viděli jsme skvělou rally se spoustou fanoušků, a obzvláště pěkné zde bylo zvítězit.“
Ott Tänak (jezdec, vůz č. 8)
„Je skvělé dosáhnout vítězství při vůbec první chilské rally. Byl to náročný podnik, vyžadoval velké soustředění a eliminaci chyb. Dnes to nebylo snadné: vzhledem ke dvěma Sebastienům tlačícím se zezadu nebyl můj odstup příliš velký. Museli jsme tlačit dál na pilu a získali jsme maximum bodů za Power Stage. Ve dvou posledních podnicích nás zklamaly nějaké nezdary, takže je skvělé se vrátit do boje a absolvovat dokonalý víkend. Bylo opravdu důležité, zejména pro tým, abychom udrželi vysokou motivaci, což tento výsledek umožňuje. Nyní se těšíme na další: jsme zpět v boji.”
Jari-Matti Latvala (jezdec, vůz č. 10)
„Po chybě, kterou jsme udělali v sobotu večer, musíme hledět kupředu a uvidíme, co dokážeme vytěžit z posledního dne a Power Stage. Z prvního průjezdu měřeného úseku jsem měl dobrý pocit a byli jsme druzí nejrychlejší. Poté jsme se v dalších dvou erzetách trochu uvolnili a šetřili obutí na Power Stage, kde jsme jeli velmi dobře. Myslím, že za námi se trať trochu vyčistila a oschla, a tak jsem opravdu šťastný, že jsme byli třetí nejrychlejší. Byl to velmi náročný podnik, ale nejdůležitější věcí je, že vůz funguje skvěle a dokázal jsem držet tempo.“
Kris Meeke (jezdec, vůz č. 5)
„Dnes to bylo pěkné. Museli jsme chytnout pár vozů před námi, abychom se vyšplhali na osmé místo. V Power Stage se trať myslím trochu vyčistila pro ty, kteří jeli vzadu, ale dělali jsme, co bylo v našich silách. Byla to dřina, počínaje průzkumem tratě i celým prvním dnem, a pak jsem v úvodu druhého dne udělal chybu. I tak jsme získali nějaké body pro tým a je skvělé, že Ott dosáhl vítězství. Pouze si toužebně přeji, abychom nyní zajeli čistou rally, protože máme rychlost na to, abychom v každém podniku bojovali o stupně vítězů.“
PŘEDBĚŽNÉ KONEČNÉ VÝSLEDKY, CHILE:
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) 3 hod 15 min 53,8 s
2 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) +23,1 s
3 Sebastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +30,2 s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC) +1 min 36,7 s
5 Teemu Suninen/Marko Salminen (Ford Fiesta WRC) +3 min 15,6 s
6 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Citroën C3 WRC) +3 min 45,4 s
7 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger-Amland (Hyundai i20 Coupe WRC) +4 min 39,0 s
8 Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5) +7 min 52,5 s
9 Mads Ostberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +8 min 16,1 s
10 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +8 min 33,4 s
11 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +10 min 59,2 s
Co bude následovat?
Seriál WRC se vrací do Evropy, do Portugalska (30. května až 2. června 2019). Portugalská rallye, jejímž výchozím bodem je město Matosinhos nedaleko Porta, je známá klasickými erzetami na písčitých a kamenitých cestách. Během prvního průjezdu rychlostními zkouškami může být obtížné docílit správného záběru na měkkém podkladu, zatímco při druhém průjezdu se zde mohou objevit kameny a hluboké vyjeté koleje.