automotive

Štěrk, písek a úzké cesty. Toyota Yaris WRC míří na jih Evropy

Závodní sezóna se láme v polovině a na tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) již čekají dva šotolinové podniky na jihu Evropy. Sedmé kolo v Portugalsku se koná od 30. května do 2. června a po něm bude rychle následovat kolo číslo 8 na italském ostrově Sardinie ve dnech 13.-16. června.

Oba podniky jsou pro tým i jezdeckou sestavu ve složení Ott Tänak, Jari-Matti Latvala a Kris Meeke poslední příležitostí k zisku bodů před letní přestávkou šampionátu. Tänak po svém druhém vítězství letošní sezóny drží druhou pozici v žebříku závodních jezdců šampionátu, pouhých 10 bodů za leaderem.

Pro Portugalskou rallye jsou typické rychlé a zároveň technické úseky na povrchu tvořeném štěrkopískem. To zpravidla znamená omezenou přilnavost pro první vozy na trati v úvodních průjezdech, ale poté při druhém průjezdu se trať stává kamenitou s vyjetými kolejemi.

Akce se opět uskuteční ve městě Matosinhos nedaleko Porta, avšak slavnostní zahájení ve čtvrtek večer se přesouvá do Coimbry a páteční zápolení proběhne kolem nedalekého Arganilu: oblasti, kam šampionát WRC naposledy zavítal v roce 2001. Mezi dvojicí průjezdů tří rychlostních zkoušek není naplánován polední servis vozů; den završí superspeciálka v Lousadě.

Zbytek rallye budou posádky znát o něco lépe: sobota zahrnuje tři měřené úseky (vždy projížděné dvakrát), z toho dva v pohoří Cabreira; neděli čeká jezdce s navigátory celkem pět rychlostních zkoušek kolem města Fafe, včetně dvou průjezdů proslulého úseku s identickým názvem a velkým skokem těsně před cílem.

Sardinie plná rychlých a úzkých cest s pískem
Italská rallye na Sardinii sestává z rychlých a úzkých cest s jemným písčitým povrchem, který ustupuje s každým projíždějícím vozem a mění se v kamenitou trať s vyjetými kolejemi. Každá nepozornost jezdce může být rychle ztrestána odhalenými balvany a stromy podél tratě. Lze též očekávat velmi vysoké teploty. Podnik bude mít opět základnu ve městě Alghero; akce začne superspeciálkou ve čtvrtek večer na nedaleké motokrosové dráze Ittiri.

Složení programu se velmi podobá ročníku 2018, pouze s drobnými rozdíly. Pátek zahrnuje čtyři měřené úseky v severovýchodní části, vždy projížděné dvakrát, zatímco sobotní erzety jsou položeny východně a obsahují dva průjezdy tří měřených úseků, vč. Monte Lerno se slavným Mickyho skokem.

V neděli rallye zavítá na pobřeží severně od Alghera, kde jsou naplánovány dva měřené úseky s opakovaným průjezdem. Zeměpisná blízkost obou podniků v Portugalsku a na Sardinii znamená, že je předpisy WRC definují jako ‚spojené rallye‘, podobně jako tomu bylo u dvou předchozích podniků v Argentině a Chile. To znamená, že vozidla klasifikovaná v poslední rychlostní zkoušce v Portugalsku musejí na Sardinii používat identický podvozek, motor a převodovku (včetně převodovky náhradní).

Citace:
Tommi Mäkinen (šéf týmu)
„V Chile jsme se těšili ze skvělých hladkých cest a nyní se v příštích dvou podnicích vracíme na drsnější povrch, což platí zejména pro Sardinii. Portugalsko zpravidla není moc špatné: může být i celkem pěkné a rychlé, záleží ale na podmínkách. Je to náročná oblast s mnoha odlišnými cestami, z nichž si mohou pořadatelé vybírat. Hodně jsme zapracovali na vylepšeních pro drsnější podmínky a před několika dny jsme na severu Portugalska naše vozy úspěšně vyzkoušeli, abychom byli na tyto podniky lépe připraveni.“

Ott Tänak (jezdec, vůz č. 8) 
„Následující dvě rallye mám rád a obě pro mne mají zvláštní význam: Portugalsko bylo vůbec prvním kolem WRC, do nějž jsem nastoupil, a Sardinie je zase místem, kde jsem poprvé vybojoval pódiové umístění a své první vítězství. Místy se jedná o poměrně rychlé rallye, ale také mohou být hodně náročné, jak jsme si vloni vyzkoušeli. Ale tým hodně intenzivně pracoval, a tak věřím, že jsme dobře připraveni. Vítězství v Chile bylo skutečně důležité: rozhodně nás vrátilo zpět do boje. Nyní nesmíme ztratit koncentraci a zkusit vybojoval pár hezkých bodů v příštích dvou podnicích.“

Jari-Matti Latvala (jezdec, vůz č. 10)
„Portugalsko mi vždy připomíná některé úseky v Argentině s jejími písčitými cestami, nicméně ty nejsou tak drsné. Avšak letos se na páteční etapu přesouváme do Arganilu, což je proslulá část Portugalské rallye pořádané v 80. a 90. letech a kde cesty trochu připomínají skalní podloží, náročnější na obutí. Hlavním rozdílem na Sardinii je to, že cesty vždy mají tvrdý podklad, jsou užší a po jejich okrajích je spousta velkých kamenů, kterým je nutné se vyhnout. Z poslední zkoušky o minulém víkendu jsem odjížděl s velkým optimismem: cítím, že jsme vůz vylepšili pro jízdu v drsných podmínkách, takže se na tyto rallye již těším s pocitem jistoty, že máme silný a rychlý vůz. Věřím, že může opět stát na stupních vítězů.“

Kris Meeke (jezdec, vůz č. 5)
„Na Portugalsko se již těším. Tuto rallye dobře znám a vždy se mi tam celkem dařilo – v roce 2016 jsem ji vyhrál a v následujících dvou ročnících tam jel na čele. Ohledně Sardinie, tam jsem v posledních sezónách moc nenajezdil, nicméně ostrov celkem dobře znám z minulosti. Několik posledních podniků nás frustrovalo. Byli jsme dost rychlí na to, abychom to dotáhli až na stupně vítězů, takže nyní se opravdu musíme zaměřit na to, abychom to přetavili v dobrý výsledek. Zkoušky v pondělí dopadly dobře, vždy se snažíme najít způsob jak vůz zlepšit, a tak doufám, že jsme na příští dvojici podniků v dobré formě.“

2018 FIA World Rally Championship / Round 06, Rally Portugal / May 17-20, 2018 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Populární

Quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur, vel illum qui dolorem?

Temporibus autem quibusdam et aut officiis debitis aut rerum necessitatibus saepe eveniet.

Redakci můžete kontaktovat na e-mailu techbiz (at) nitemedia.cz.
Tiskové zprávy, nabídky a pozvánky prosím posílejte na e-mail tiskovky (at) nitemedia.cz.

Copyright © 2015 Flex Mag Theme. Theme by MVP Themes, powered by Wordpress.

To Top