automotive

Škoda loni zvýšila zisk na rekordních 19,1 miliardy

Posted on

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. V roce 2014 měla automobilka čistý zisk 18,4 miliardy korun.

“K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady,” uvedl člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1,055.500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více, a udržela si tak celosvětový tržní podíl 1,4 procenta. Do zemí západní Evropy v roce 2015 dodala 430.900 vozů, meziročně o 4,3 procenta více. V Číně prodala 281.700 aut, což je o 0,1 procenta více než v předchozím roce. V Rusku prodej naopak klesl o třetinu na 55.000 aut. Východní Evropa bez Ruska zaznamenala pokles o šest procent na 32.700 aut. Ve střední Evropě včetně Česka rostla o 15 procent na 172.100 vozů.

Škoda v rámci loňského hospodaření musela vytvořit rezervu 3,2 miliardy korun na servisní akci a technická opatření související s montováním dieselových koncernových motorů obcházejících emisní měření do některých starších modelů. Škoda ale v této souvislosti uplatní pohledávku 1,8 miliardy vůči mateřskému Volkswagenu,jenž jí problematické motory dodával.

Firma loni prodala 40.200 vozů Citigo, což je o šest procent méně než v roce 2014, prodej končícího Roomsteru klesl o 44 procent na 16.600 vozů, zájem o model Fabia stoupl o pětinu na 192.400 prodaných aut, Rapid poklesl o 12 procent na 194.300 aut, prodej modelu Yeti se snížil o tři procenta na 99.500 vozů, prodej octavie vzrostl o 11 procent na 432.000 aut a Superb si vybralo 80.200 zájemců, což je pokles o 12 procent. Byl zřejmě způsobený náběhem nové generace v polovině minulého roku.

Za první dva měsíce letošního roku Škoda zvýšila prodej o 4,5 procenta na 170.300 aut, což jsou podle předsedy představenstva Bernharda Maiera rovněž dosud nejlepší výsledek. V roce 2016 chce automobilka dále růst.

Růstové impulzy v dalších letech by měly zajistit zejména plánované modely kategorie SUV. Již letos má přijít s velkým sedmimístným terénním vozem. Jeho sériovou podobu představí v září na autosalonu v Paříži, v říjnu zahájí výrobu a se zahájením prodeje počítá na začátku příštího roku. Naopak Roomster mít následovníka nebude.

“Automobilový průmysl stojí před velkými výzvami. Škoda bude v tomto prostředí v roce 2016 nadále sledovat růstový kurz a bude v rámci Strategie 2025 investovat do budoucnosti značky. V centru pozornosti přitom jsou nové alternativní automobilové koncepce, digitalizace individuální mobility s novými nabídkami pro naše zákazníky a rozšíření palety vozů kategorie SUV,” uvedl Maier.

Dodal, že Škoda zřejmě do roku 2018 nedosáhne prodeje 1,5 milionu aut, s nímž ještě před několika lety počítala. Důvodem je hlavně pokles trhu v Rusku, na Ukrajině a v dalších zemích východní Evropy. Škoda se rozhlíží po nových trzích, zvažuje například prodej v severní Africe nebo Íránu.

Investice primárně do nových produktů bez aktivovaných vývojových nákladů loni klesly o 15 procent na 591 milionů eur, což je v přepočtu asi 16 miliard korun. Počet zaměstnanců Škody bez Číny se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26.646 lidí. Celosvětově Škoda zaměstnávala 28.500 lidí.

Click to comment

Populární

TechBiz.cz © 20XX