Automobilka Škoda Auto dnes v závodě v Kvasinách na Rychnovsku zahájila sériovou výrobu velkého sportovně-užitkového vozu Kodiaq. Závod Kvasiny, v němž Škoda Auto nyní investicemi v miliardách korun výrazně rozšiřuje výrobu a nabírá zaměstnance, dále produkuje modely Superb, Yeti a od letošního roku pro španělský Seat dělá SUV model Ateca. S modelem Kodiaq vstupuje Škoda podle mluvčího Jozefa Baláže do celosvětově nejrychleji rostoucího automobilového segmentu.
Objednávky na model Kodiaq prodejci Škody přijímají od začátku října, základní cena vozu je 677.900 Kč. První vozy by se k zákazníkům měly dostat v únoru příštího roku. V Číně, která je pro Škodu Auto největším trhem, firma se zahájením výroby počítá ve druhém čtvrtletí příštího roku. Později by se měla objevit také verze kupé se sníženou zádí. K dispozici bude určitě pro čínský trh, ale automobilka zvažuje i nasazení v Evropě.
Před zahájením výroby nejnovějších modelů prošel závod Kvasiny rozsáhlým rozšířením a modernizací. “Vedle nově zprovozněné svařovny a úprav montážní linky byly rozšířeny logistické plochy a lakovna,” uvedla firma. Nyní v závodě pracuje asi 5900 zaměstnanců a závod je tak největším zaměstnavatelem v hradeckém kraji. V příštích letech vzroste výrobní kapacita závodu až na 280.000 vozů ročně, loni výroba dosáhla 142.000 vozů. “V této souvislosti zaměstná Škoda zhruba 2000 nových odborníků a do roku 2018 do výstavby závodu investuje kolem 7,2 miliard korun,” uvedla firma.
Díky rostoucímu závodu je na Rychnovsku nejnižší nezaměstnanost v ČR, v září to bylo 1,9 procenta. Od ledna bude závod vyrábět i v sobotu a pracovní týden bude mít 18 místo 15 směn. Nyní je v závodě třísměnný provoz od pondělí do pátku. “Zatím se nám nábor poměrně daří, lidé slyší na nabízený plat, na možnost pořídit si výhodně auto či na garanci ubytování za 1500 korun měsíčně,” citovaly nedávno Hospodářské noviny ředitele kvasinského závodu Jana Černého. Připustil, že část lidí musí Škoda získat například v Polsku nebo na Ukrajině. Nástupní plat pro dělníka v Kvasinách podle deníku začíná na 22.000 Kč měsíčně, postupně se zvyšuje a spolu s bonusy dosahuje příjem zhruba 35.000 Kč.
Kodiaq nabízí při délce 4,7 metru a šířce 1,9 metru zavazadlový prostor se základním objemem 720 litrů. Díky třetí řadě sedadel bude Kodiaq jako první Škoda nabízet až sedm míst k sezení. Na výběr na českém trhu jsou čtyři motory TSI či TDI s výkony od 110 do 140 kW.
Předpokládaný konkurent novinky z Kvasin Hyundai SantaFe začíná s cenou 679.900 Kč, větší Grand SantaFe stojí 1,18 milionu, Kia Sorento se prodává od 949.980 Kč a Audi Q5 pak startuje na jednom milionu korun. Nižší cenu má například Honda CR-V, která se prodává od 589.900 Kč.
Škoda loni vyrobila přes jeden milion vozů. Má tři závody v ČR, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Indii, na Ukrajině a v Kazachstánu. Zaměstnává 26.600 lidí. Za letošní rok Škoda očekává rekordní počet prodaných vozů i rekordní finanční výsledky.