automotive
Sdružení SOVA bojuje proti stáčení tachometrů
Sdružení na ochranu vlastníků ojetých automobilů již čtrnáctým rokem bojuje proti podvodům s ojetými auty. V uplynulém roce zaslalo České obchodní inspekci na 80 podnětů s podezřením na manipulaci s tachometrem. Tato podání měla, kromě odhalení stočení kilometrů, ještě řadu dalších dopadů, jako například pokuty za klamavou reklamu anebo zjištění jiných porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Několik případů ČOI předala dokonce Policii ČR. Mnoho bazaristů však s využitím fint a kliček nakonec postihu unikne.
Sdružení SOVA monitoruje situaci na trhu s ojetými auty a vytváří přehled aut podezřelých z manipulace s tachometrem. Informace o podezřelých vozech také zasílá České obchodní inspekci, která je následně prověřuje. „O některých případech se dokonce dozvídáme zpětně z médií, když informují o různých trestních řízeních. Policie většinou koná, když jí náš podnět předá ČOI,“ komentuje situaci předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
Kromě manipulace tachometrů řeší ČOI také mylné zadávání informací do inzerce. Prodejci totiž často do inzerátů zadávají mylné informace o stavu ujetých kilometrů. Případy, u kterých má ČOI podezření na klamavou reklamu, předává příslušným živnostenským odborům krajských úřadů. „Je otázkou, zda prodejci uvádějí nepravdivá data záměrně, anebo skutečně nedopatřením. Dostaly se k nám například informace o prodejci, který záměrně uváděl jiné stavy kilometrů, aby byly jeho inzeráty lépe vyhledávané. Přitom si neuvědomil, že to je klamavá praktika. Kreativita bazaristů je skutečně veliká,“ komentuje praktiky prodejců ojetých aut předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.
I přes snahu SOVA a České obchodní inspekce řada bazarů postihům unikla. Některé stihly auta prodat, jiné využívají komisního prodeje, který neumožňuje přímo ČOI dál konat. Ta má totiž ze zákona právo postihovat a kontrolovat pouze právnické osoby. Tohoto faktu jsou si nepoctiví obchodníci dobře vědomi, a proto využívají právě prodej pomocí prostředníka. „V tomto ohledu se situace možná pomalu lepší, u několika případů prodeje fyzickou osobou jsme zaznamenali, že ČOI předala náš podnět policii s odkazem na nemožnost konání z její strany,“ říká Veselý. A dále upozorňuje: „Zájemci o ojetá auta by si měli před koupí řádně prověřit, na koho je vozidlo skutečně napsané, a kdo je uveden na smlouvě jako prodávající. Stále více kupujících se na nás obrací se žádostí o pomoc, jak reklamovat auto, o kterém se domnívali, že jej koupili od bazaru, ale ve skutečnosti tomu tak nebylo. Až při problému s autem totiž zjistili, že ve smlouvě je uveden jiný prodávající, než se domnívali. V takovém případě je vyřešení reklamace velmi komplikované a mnohokrát až nemožné, protože tyto osoby na kontakt běžně vůbec nereagují.“
„Vidíme, že se ČOI při ověřování podezření velmi snaží a její přístup se jednoznačně zlepšil. Inspekce koná i bez jasného zákazu stáčení tachometrů a až bude přijat i ten, získá ČOI další nástroj boje proti podvodníkům, kteří hazardují se životy lidí na silnicích,“ doufá Veselý.