podnikové služby

Požadavky na zaměstnance se mění, interní vzdělávání již nestačí

Digitalizace a vzdálená práce změnily požadavky nejen na běžné pracovníky, ale také na manažery, kteří v souvislosti s těmito trendy čelí novým výzvám. Důraz je u nich kladen na nové metody řízení, rozvoje a motivace vzdálených týmů stejně jako na schopnost strategicky myslet a zavádět inovace. Na nové vzdělávací potřeby vedoucích pracovníků však řada firem sama nestačí a musí je zajišťovat externě. S cílem podpořit v této oblasti své členy otvírá od listopadu letošního roku asociace ABSL ve spolupráci s University of New York in Prague (UNYP) specializované MBA studium, od ledna roku 2022 pak i další ročníky vzdělávacích programů Fusion.

Pandemie zásadním způsobem urychlila nejen digitální transformaci a s ní spojené inovace, ale podnítila i změny způsobu výkonu práce a potřebu rekvalifikace lidí. Ta se dle Světového ekonomického fóra bude do roku 2025 týkat dokonce až 50 % všech současných zaměstnanců, kteří budou muset být schopni obsluhovat nové technologie a fungovat s nimi v běžném provozu. „Nové dovednosti si nebudou muset osvojit jen řadoví zaměstnanci, naopak, nutnost vzdělávání se v rostoucí míře týká i manažerů a vedení firem,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, jež sdružuje centra podnikových a IT služeb, která obvykle stojí ve středu všech digitalizačních projektů svých mateřských firem. Zodpovědnost za rozvoj a vzdělávání svých zaměstnanců v tomto oboru vesměs přebírají samy firmy, ne všechny však zvládnout nové oblasti pokrýt interně. „I když zaměstnavatelé z našeho oboru vzdělávací programy stále rozšiřují a lidem poskytují průměrně 46 hodin školení ročně, čili o pětinu více než před čtyřmi lety, stále to nestačí. Zejména pro vzdělávací potřeby vedoucích pracovníků se firmy musí stále častěji obracet na externí školitele a poskytovatele vzdělávání,“ upozorňuje Jonathan Appleton.

Distribuované týmy, inovace i roboti jako kolegové

Role manažerů se v souvislosti s nástupem nových technologií a rozmachem vzdálené práce výrazně mění. Být dobrým manažerem dnes znamená umět vést, rozvíjet a motivovat lidi i na dálku, podporovat vzájemnou spolupráci a tmelit kolektiv, který je rozprostřen třeba i v několika zemích světa a funguje v různých časových pásmech. Kromě toho by měli lídři podporovat také kreativní myšlení týmu a inovace, učit lidi spolupracovat s roboty a dbát na jejich mentální pohodu a zdraví. Manažeři si proto musí osvojit zcela jiné metody, postupy a schopnosti, než potřebovali dříve. Z průzkumu ABSL vyplynulo, že právě manažerské vzdělávání firmy nejčastěji řeší s pomocí externích poskytovatelů vzdělávání a koučů. Největší podíl oslovených firem zařadilo mezi vzdělávací potřeby svých vedoucích pracovníků, které nedokáží pokrýt interně, odolnost proti stresu a rozvoj a motivaci vzdálených týmů. 

TOP 5 vzdělávacích potřeb manažerů a vedoucích pracovníků, které dle šetření ABSL musí firmy nejčastěji řešit externě:

  • Odolnost vůči stresu a well-being – 81 %
  • Rozvoj a motivace vzdálených týmů – 76 %
  • Práce s daty/datová analytika – 68 %
  • Manažerské dovednosti v době digitální – 52 %
  • Rozvoj analytického myšlení – 48 %

Populární

TechBiz.cz přináší novinky z průmyslových a technických oborů i dalších souvisejících oblastí, zajímá se o oblasti jako automobilový průmysl, informatika, doprava, hutnictví, obrana a bezpečnost, logistika, personalistika, robotika, stavebnictví, strojírenství, výzkum a vývoj a mnoho dalších.

Redakci můžete kontaktovat na e-mailu techbiz (at) nitemedia.cz. Tiskové zprávy, nabídky a pozvánky prosím posílejte na e-mail tiskovky (at) nitemedia.cz.

TechBiz.cz © 20XX

To Top