automotive
Poptávka po starých škodovkách roste a s ní i ceny
Staré vozy Škoda jsou pro české sběratele vděčné, jejich cena ale se zvyšující se poptávkou roste. Přesto se stále dají sehnat za relativně nízké ceny a navíc k nim Češi jako k domácí značce, která jezdila téměř v každé rodině, mají vztah. V rozhovoru s ČTK to uvedl spolumajitel firmy Renovace veteránů a sběratel starých závodních škodovek Tomáš Hervert.
Brány automobilky Škoda Auto opustilo během její 120leté historie přes 17 milionů vozů. Letos 10. května uplyne 90 let od chvíle, kdy první exemplář luxusní limuzíny Škoda – Hispano Suiza převzal československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Předmětem sběratelského zájmu může být podle Herverta jakákoliv starší Škoda a záleží na pohnutkách, které k pořízení veterána vedou. “Někdo se rozhodne jezdit stejným autem, jako měl jeho otec nebo děda, a pořídí si třeba oblíbenou stovku nebo MBéčko. Jiný se zaměřuje na vzácnější kusy, u kterých více roste jejich hodnota,” dodal.
Obecně nejvyšší ceny dosahují první vozy Laurin&Klement, dále prototypy a pak také závodní škodovky, které se vyráběly v malých sériích. Vedle těchto unikátů patří mezi nejoblíbenější kupé Škoda 110R, které se vyrábělo po celá 70. léta minulého století. Zájem o tento model ale zvyšuje jeho cenu. Zatímco před zhruba čtyřmi roky šlo stodesítku sehnat za 15.000 korun, v současnosti se ani vraky neprodávají pod 50.000 Kč. Podobný růst cen zaznamenala i přestavba modelu Favorit na kabriolet společností Metalex podle návrhu designéra Václava Krále. Z ceny kolem 100.000 se vyšplhala na současných přibližně 350.000 korun.
Každý zájemce o pořízení staré škodovky v původním stavu by měl počítat s náklady na následnou renovaci. Ta může několikanásobně přesáhnout pořizovací cenu. Na pořádnou renovaci vozu by si měl zájemce připravit nejméně 300.000, ale spíše půl milionu korun. Stále se zvyšují i ceny náhradních dílů na burzách nebo aukčních portálech.
“Zajímavé je, že si lidé nechávají renovovat i sériová auta, jejichž cena na trhu ani zdaleka nedosahuje výši renovačních nákladů. Ale trh veteránů stále roste. Navíc těch aut bude ubývat, protože neudržované a nerenovované kusy se prostě časem rozpadnou,” podotkl Hervert.
Majitelů veteránů Škoda jsou v tuzemsku tisíce, sběratelů pak řádově desítky. Samotná Škoda Auto se vedle spravování své muzejní sbírky zaměřuje na nasazování historických vozů na vybrané veteránské závody. Sběratelům pomáhá především umožněním přístupu k dokumentaci k jednotlivým typům.