Informatika
Polovina českých firem si není jistá blízkou budoucností svého oboru, většina z nich ale počítá s velkým vlivem AI
Téměř polovina (46 %) českých firem si není jistá, jak bude jejich odvětví vypadat v příštích třech až pěti letech, 71 % však potvrzuje, že na jejich budoucnost bude mít velký vliv umělá inteligence (AI) a generativní umělá inteligence (GenAI). Zjistil to průzkum Innovation Catalyst Research společnosti Dell Technologies, jehož respondenty byli zástupci firem s rozhodovací pravomocí v IT (ITDM).
I když panuje všeobecný optimismus ohledně AI a GenAI, ne všechny firmy jsou na tento trend připraveny. V českém prostředí 86 % respondentů vnímá dobré postavení své firmy vůči konkurenci a kvalitní strategii, zároveň má ale 83 % respondentů pocit, že se jim nedaří držet krok. Jako výzvy, kterým čelí při prosazování inovací, uvádějí nedostatek potřebných nástrojů a technologií (38 %), strach ze změny (35 %) a nedostatek znalostí (35 %).
GenAI se přesouvá od nápadů k implementaci
Respondenti z českých firem uvádějí, že GenAI má významný potenciál z hlediska posilování kybernetické bezpečnosti (42 %), zvýšení produktivity (36 %) a zlepšení konkurenceschopnosti (35 %). Jsou si také vědomi výzev, které je potřeba překonat: 64 % dotázaných se obává, že GenAI přinese nové problémy s bezpečností a ochranou soukromí, a 74 % souhlasilo s tím, že jejich data a duševní vlastnictví jsou příliš cenné na to, aby byly vloženy do nástroje GenAI, kde k nim může mít přístup třetí strana.
Obecněji řečeno, odpovědi naznačují, že podniky při postupu od nápadu k reálnému využití GenAI řeší praktické problémy, přičemž 64 % z nich uvedlo, že ji již začaly implementovat. Spolu se zaváděním GenAI vzrůstá zájem o pochopení souvisejících rizik a toho, kdo je za ně odpovědný. 78 % respondentů souhlasí s tvrzením, že za jakoukoli poruchu nebo nežádoucí chování umělé inteligence by měla nést zodpovědnost organizace, nikoli stroj, uživatel nebo veřejnost.
„Umělá inteligence je vhodná pro automatizaci rutinních činností, jejím cílem není nahradit lidskou činnost, ale ulehčit práci na stereotypních úkolech. Pomůže nám věnovat se tomu, co nás skutečně naplňuje a udělat více práce za kratší čas. I české firmy to pomalu začínají chápat a využívat AI i GenAI na svých datech a s pomocí vlastních modelů. Klíčové jsou pro ně ale i technologie a zařízení s dostatečným výkonem,“ říká Petr Zajíček, Client Solution Field Product Manager ze společnosti Dell Technologies.
Podniky se vyrovnávají s dnešní realitou bezpečnostních hrozeb
V širším měřítku zůstává pro firmy problémem kybernetická bezpečnost. Obavy jsou opodstatněné – 91 % českých respondentů uvedlo, že jejich firma v posledních 12 měsících zaznamenala kybernetický útok. Většina (93 %) uplatňuje strategii Zero Trust a 79 % uvádí, že má připravený plán reakce na incidenty pro zotavení z kybernetického útoku nebo úniku dat.
Mezi tři nejčastěji uváděné problémy patřily podvodné e-maily (phishing), malware a úniky dat. Problémy s phishingem svědčí o širším problému, a tím je role, kterou v bezpečnosti hrají zaměstnanci. 68 % respondentů se domnívá, že někteří zaměstnanci obcházejí pokyny a oficiální postupy v oblasti bezpečnosti IT, protože snižují jejich efektivitu a produktivitu, a 70 % označuje vnitřní hrozby za velký problém. To naznačuje, že je zapotřebí se zaměřit na školení, protože zaměstnanci představují první obrannou linii.
Správná infrastruktura povede firmy k úspěchu
Výzkum také odhaluje důležitost moderní datové infrastruktury v souvislosti s rozmachem technologií jako GenAI a růstem objemů dat. Investice do moderní škálovatelné infrastruktury byly uváděny jako nejdůležitější oblast, kde podniky potřebují zlepšení pro urychlení inovací. Většina osob s rozhodovací pravomocí v oblasti IT (74 %) uvádí, že s ohledem na předpokládané problémy při implementaci GenAI preferuje lokální nebo hybridní model.
Klíčovým aspektem inovací je také schopnost sdílet data v rámci celého podniku, přičemž pouze třetina respondentů uvádí, že dnes dokáže získávat z dat poznatky v reálném čase a podporovat tak inovační úsilí. Odpovědi však naznačují, že podniky tyto otázky řeší – 83 % dotázaných uvedlo, že data jsou tím, co je odlišuje od konkurence, a že strategie GenAI musí zahrnovat jejich využití a ochranu. Více než třetina respondentů (39 %) také očekává, že většina jejich dat bude v příštích pěti letech pocházet z edge prostředí.