Na tradiční předvánoční nápor zákazníků se již chystá většina firem. Zejména obchodníci a logistické společnosti potřebují posílit své týmy, bojují však s nedostatkem brigádníků. Řešení hledají u agenturních pracovníků a motivací svých zaměstnanců k přesčasům. Některé firmy tuto situaci předvídaly, a proto již dříve začaly s hledáním sezónních brigádníků v zahraničí. Vyplývá to z šetření personální agentury Grafton Recruitment.
Stejně jako v loňském roce bojují i letos podniky s nedostatkem zájemců o předvánoční brigády. Uchazeče nedokáže v mnoha případech přilákat ani vyšší mzda. Důvody jsou však letos jiné než v dřívějších letech: „Studenti se po delší odmlce vrátili zpátky do škol a na brigády nemají ani čas, ani chuť, užívají si teď společnosti svých vrstevníků. U lidí v důchodovém věku zase rostou obavy z nákazy Covidem 19, což jen umocňuje aktuálně se zhoršující situace,“ vysvětluje Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group, s tím, že zájem o brigády pak nemají ani lidé ze sektoru automotive, kterým se na čas zastavila výroba a mají volno. Většinou si totiž vystačí s kompenzací od státu.
Vyšší mzdy situaci neřeší
Mzdy brigádníků se tradičně liší v závislosti na regionu a také dle oboru. Zatímco v Praze si brigádníci v retailu a logistice vydělají průměrně 150 Kč za hodinu, za brigádu v kanceláři dostanou 180 až 200 Kč. Motivační mzda se však v hlavním městě pohybuje až kolem 200 Kč za hodinu. V Olomouci si mohou brigádníci přijít na 130 až 160 Kč a v Plzni na 130 až 170 Kč. Oproti loňskému roku jde o mírný nárůst, a to zejména na horní hranici sazby. Navýšení mezd však nedostatek lidí úplně neřeší. „Na trhu je letos tak málo kandidátů, že navýšení mzdy znamená pouze přesun pracovní síly z jedné firmy do druhé. Celkový problém to tedy z pohledu celého pracovního trhu neodstraní,“ komentuje Martin Malo.
Přesčasy a cizinci
Nedostatek uchazečů se proto firmy snaží řešit motivací svých stávajících zaměstnanců k přesčasům, za což jim nabízí speciální bonusy či jiné odměny. Stále častěji se obrací také na personální agentury, aby využily agenturních zaměstnanců, anebo se spoléhají na cizince. „Mnohé firmy tušily, že letošní rok bude složitý a lokálních uchazečů bude nedostatek, a proto již v létě zahájily nábor pracovníků ze zahraničí. Často se jedná o pracovníky ze zemí mimo Evropskou unii, především z Ukrajiny, které zaměstnávají na základě krátkodobých víz,“ dodává Martin Malo. Zaměstnávání cizinců je dle něj z důvodu vyřízení víz a dalších dokumentů potřeba připravovat zhruba tři měsíce před začátkem sezóny.