automotive

Nejvíce ojeté jsou v Česku Škodovky

Posted on

O tom, že vozy Škoda jsou v České republice mezi řidiči nejoblíbenější, dlouhodobě svědčí statistiky prodejů nových i ojetých aut. S jejich oblibou jde ruku v ruce i počet kilometrů, které škodovky v průběhu svého života urazí. Od mini vozů typu škoda Citigo, přes malé škody Fabia až po Octavie v nižší střední třídě je ze statistiky patrné, že za osm let provozu urazí průměrně největší porci kilometrů. Hned v závěsu se drží vozy německé provenience. Ty za zmiňovaných osm let ujedou jen nepatrně méně.

„Je zajímavé sledovat, jaký se v Česku stal ze škodovek fenomén. Po revoluci byl obrovský hlad v podstatě po jakémkoliv „západním“ autě. Škodovky ale i přesto držely pozici jedničky na trhu a jejich podíl je v podstatě neměnný. Nepochybně je to dáno kvalitou a trvanlivostí mladoboleslavských aut,“ komentuje oblibu škodovek provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Opakem v ujetých kilometrech jsou auta původem z asijských zemí. Ve srovnání s německými a francouzskými vozy ujedou zpravidla méně. Oproti škodovkám je rozdíl 20-30 % za stejné časové období. „Zejména japonská auta nebývají ve firemních flotilách. To je jeden z důvodů, proč s nimi majitelé najedou v průměru méně kilometrů,“ doplňuje Vaněček.

Výjimku tvoří pouze kategorie v současnosti nejvíce žádaných vozů SUV. Škoda doposud nabízela pouze model Yeti. Naproti tomu ostatní výrobci se sportovně užitkovým vozům věnují delší dobu. Jestliže chce zákazník kvalitní ojeté SUV s nízkým nájezdem, pak je model Yeti správnou volbou. Do pěti let stáří má v průměru najeto 79 411 km.

Co poradit těm, kdo při výběru ojetého automobilu hodnotí také jeho bezpečnostní parametry? Určitě zvážit nákup vozidla mladšího data výroby s pokud možno největším počtem udělených hvězdiček podle metodiky NCAP. Laboratorní test, kdy se v přísných laboratorních podmínkách čelně střetla dvě podobná vozidla jedoucí rychlostí 60 km/h, jednoznačně prokázal, že zatímco posádka se špičkovými bezpečnostními parametry má šanci vyváznout ze střetu s minimálními následky, posádka druhého vozu s podprůměrným hodnocením (tedy jen dvěma udělenými hvězdičkami z maximálně pěti možných) bude vážně a možná i smrtelně zraněna. „Výběr konkrétního modelu auta a jeho vybavení bezpečnostními prvky může být v případě vážnější nehody volbou mezi smrtí či životem. A berme jen auto se známou minulostí. Nekvalitně opravená karoserie po větší havárii může znamenat pro cestující při další nehodě zvýšené riziko vážného zranění či smrti,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Populární

TechBiz.cz © 20XX