automotive
MD tento týden pozve do servisů první škodovky kvůli dieselgate
Centrum služeb v silniční dopravě tento týden začne rozesílat dopisy s pozváním do servisu kvůli úpravě dieselů schopných obcházet emisní měření pro majitele Škody Superb druhé generace s motorem 2,0 TDI. ČTK to dnes řekl mluvčí ministerstva dopravy (MD) Tomáš Neřold. V Česku se akce dotkne asi 2500 škodovek z celkových 106.000, které budou do servisu postupně zvány. Pozvánky do servisů mají ode dneška směřovat i majitelům modelů VW Passat, Tiguan a Caddy a Audi A6.
“Tento týden začne servisní organizace MD, Centrum služeb v silniční dopravě, rozesílat dopisy první majitelům dotčených superbů. Stejně jako pro celou akci platí, že není povinná a je v režii koncernu VW, který je odpovědný vůči majitelům svých vozů,” řekl Neřold ČTK.
Servisní zásah bude trvat asi 30 minut a bude nepovinný a bezplatný. Škoda plánuje vozy v rámci aféry svolávat postupně v několika vlnách. Vedle vozů s motory 2,0 TDI se dotkne některých modelů s motory 1,2 a 1,6 TDI.
Škoda začíná se svoláváním prvních vozů zhruba měsíc po sesterských značkách Volkswagen, Audi a Seat. Koncern 16. května do servisů pozval modely Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5, a Seat Exeo s motory 2,0 TDI. Servisní opatření dosud podstoupila asi pětina pozvaných vozidel.
Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI bude aktualizován software řídicí jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem opatření je, aby po jejich zavedení zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.
Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.
Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.