Informatika
Inovace ve výrobě: Nejen Průmysl 4.0
Technologie dnes hrají zásadní roli v rozvoji mnoha oblastí lidského života. Chytré telefony a 5G, širokopásmové připojení, práce na dálku, virtuální akce a elektromobily jsou jen několik příkladů převratných pokroků, které zcela změnily naše životy.
Firmy dnes dokážou vyrábět před pár lety ještě těžce představitelná přizpůsobitelné produkty a řešení. Technologie mění podobu průmyslové výroby. Široce propagované koncepty jako Průmysl 4.0 a „inteligentní továrna“ transformují celý hodnotový řetězec výrobního sektoru. Průmysl 4.0 přináší revoluci ve způsobu, jakým podniky vyrábějí, zdokonalují a distribuují své produkty.
Výrobci dnes experimentují s novými technologiemi, včetně řešení IoT, mobilních počítačů a umělé inteligence, a integrují je do svých provozů. Tyto chytré továrny jsou nyní vybavené pokročilými senzory, integrovaným softwarem a robotikou ke sběru a analýze dat, aby se lidé mohli lépe rozhodovat – a to je jen začátek. Naplnění vize digitální továrny budoucnosti s plně integrovaným dodavatelským řetězcem stojí v cestě jedna zásadní výzva – konektivita. Na nedávném fóru věnovaném inovacím v průmyslové výrobě, které uspořádala společnost Panasonic, se setkala řada předních evropských propagátorů průmyslových inovací, aby se zabývali nejnovějšími pokroky a řešeními aktuálních problémů.
Společnost Deloitte předvedla schopnosti svého inovačního centra Smart Factory a nabídla rady průmyslovým podnikům, které zvažují další inovace. Doporučuje zpočátku přemýšlet šířeji a zkusit si představit, čeho by bylo možné inovacemi ve výrobě dosáhnout. Poté se rychle zaměřit na implementaci a dosáhnout brzy reálných přínosů, které by zaznamenal větší počet lidí v podniku. Následně rozšiřovat rozsah, protože pouze ve velkém rozsahu lze získat skutečný ekonomický užitek. A nezapomenout zajistit, aby inovace vždy fungovala jako jádro transformace celé podnikové funkce. Nesmí se stát jakýmsi satelitem, který není přímo spojený s hlavní činností nebo pouze slabě.
Výrobce luxusních sportovních vozů Lamborghini vysvětlil, jak transformoval svůj výrobní proces v souvislosti se svým nejnovějším modelem Urus. Firma využila digitální transformaci ke zlepšení kvality, produktivity i pracovních podmínek. Zavedla digitální výrobní informační systém (MES), přesunula své plánování podnikových zdrojů (ERP) do cloudu a implementovala výrobní systém s automaticky řízenými vozíky, kde kolaborativní roboty pracují bok po boku vysoce kvalifikovaných pracovníků. Využívá také virtuální realitu jednak při návrhu konceptu automobilu, jednak k simulaci výrobního procesu spolu s 3D tiskem pro rychlou výrobu prototypových dílů. A ke školení svých zaměstnanců firma využívá rozšířenou realitu.
Z hlediska dalšího vývoje inteligentních továren hovořili specialisté na provoz dodavatelského řetězce ze společnosti Zetes o inovacích v oblasti přejímky zboží a zástupci společnosti Panasonic vysvětlovali výhody užívání mobilních počítačů v procesech kontroly kvality na montážní lince a nejnovějšího systému pro automatizaci a řízení výroby. Společnost Logiscend se věnovala nejnovějšímu vývoj v oblasti sledování výrobních prostředků a společnost Librestream vzdálené spolupráci při údržbě strojů.
Luca Legnani, marketingový manažer pro Evropu ve společnosti Panasonic Connect Europe