Na letošním autosalonu v Paříži se poprvé představuje nová generace modelu Toyota Corolla Touring Sports, která se tak připojí k nové generaci hatchbacku odhaleného letos v Ženevě. Zbrusu nová Corolla – vyráběná v britském závodu Toyota v Burnastonu – zaujme dynamičtějším designem a doposud nejvýraznějšími rozdíly mezi sportovním, kompaktním a dynamickým hatchbackem, resp. elegantním, kultivovaným a všestranným kombi s označením Touring Sports.
Provedení Touring Sports, vytvořené a vyvinuté v Evropě, představuje klíčovou volbu pro fleetové prodeje s rostoucím podílem na trhu. Nová modelová řada Corolla 2018 se zbrusu novým hybridním pohonem 2,0 litru s autonomním dobíjením, který rozšiřuje stávající nabídku motorizací, je současně první ukázkou strategie dvou variant hybridního pohonu od Toyoty.
Toyota se tradičně pyšní svojí schopností naslouchat zákazníkům a reagovat na jejich názory. Po 20 letech v roli leadera mezi hybridními pohony s více než 12 miliony prodanými hybridními vozidly se automobilka zaměřuje na požadavky potenciálních zákazníků, kteří volají po vyšších výkonech i u hybridního automobilu.
Toyota se proto rozhodla nabízet dva typy hybridního pohonu; jeden přináší všechny silné stránky hybridního systému čtvrté generace, včetně vylepšené odezvy a lineárního charakteru, stejně tak jako tradiční výhody v podobě nízké spotřeby paliva a pohodové jízdy; druhý pak navíc disponuje vyšším výkonem, nenucenou akcelerací a dynamičtějším jízdním charakterem přinášejícím potěšení za volantem.
Nová Corolla v provedení hatchback i Touring Sports odráží nepolevující zaměření značky na hybridní pohon s autonomním dobíjením; zákazníkům tak nabídne pouze jeden konvenční motor – přeplňovanou benzínovou jednotku 1,2 litru o výkonu 116 k – a dále možnost výběru z hybridních ústrojí s autonomním dobíjením 1,8 litru o výkonu 122 k, resp. 2,0 litru o výkonu 180 k.
Hybridní ústrojí 1,8 litru nabízí všechny výhody, které zákazníci od plně hybridních pohonů Toyota tradičně očekávají – tichou, intuitivní, agilní a soběstačnou technologii s nízkými celkovými náklady na vlastnictví, bez nutnosti dobíjení ze zásuvky a s výrazně vyšší spolehlivostí než u jakékoli konvenčního pohonu. Systém nabízí mimořádně nízkou spotřebu paliva i nízké emise CO2, včetně možnosti absolvovat až 50 % běžného dojíždění čistě na elektřinu.
Všechny výše uvedené přednosti nabídne zákazníkům i hybridní pohon 2,0 litru a navíc i energickou jízdu s vyšším výkonem a pedály řazení pod volantem pro požitek z dynamičtější jízdy. Obě jednotky využívají výhod vyššího jízdního pohodlí, stability, ovladatelnosti a potěšení z jízdy plynoucích z nově použité podvozkové platformy TNGA (Toyota New Global Architecture) s označením GA-C.
Nové kombi Touring Sports v samotném středu evropské nižší střední třídy představuje dynamický a stylový vůz naplňující všechny myslitelné potřeby v rámci každodenního dojíždění i víkendového využití; dokáže přitom spojovat potěšení z jízdy s pocitem bezpečí a nízkými provozními náklady, které jsou pro hybridní pohon Toyota charakteristické.
NOVÁ GLOBÁLNÍ ARCHITEKTURA TNGA
Platforma TNGA (zkr. Toyota New Global Architecture) tvoří základ vývoje všech budoucích hnacích ústrojí a vozidel automobilky Toyota s ambicemi zajistit stabilně vysokou kvalitu řízení napříč celou modelovou řadou vozů této značky. TNGA spíše než platformu představuje ucelenou filozofii vývoje a je revoluční ve způsobu, jakým Toyota navrhuje, konstruuje a vyrábí svá vozidla. Současně je nedílnou součástí snah Toyoty vyrábět stále lepší automobily, které jsou stylovější, zábavnější za volantem, a ještě bezpečnější než v minulosti.
TNGA uvádí nově definované zásady uspořádání různých komponent, jejichž prostřednictvím se zjednodušují klíčové oblasti návrhu vozidel. Uvedené změny mají dopad převážně na prvky, které nejsou okem viditelné, takže návrháři mohli bez omezení vetknout oběma verzím nové Corolly nápadný a jedinečný vzhled s nižším postojem a atraktivnějšími proporcemi.
Výhodou platformy TNGA (GA-C v případě nové Corolly) je vyšší požitek z jízdy vyplývající ze snížení těžiště o 10 mm (výška kapoty -47 mm, výška posezu předních a zadních cestujících -24, resp. -26 mm), zavěšení zadních kol typu multilink standardně v rámci celé modelové řady a konstrukce karoserie tužší o 60 % díky výztuhám z vysokopevnostní oceli na klíčových místech vozidla. Vše z výše uvedeného přispělo k lepší ovladatelnosti a stabilitě vozidla bez negativních dopadů na jízdu a pohodlí.
U nových modelů na bázi platformy TNGA bude prioritou nejvyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Nová Corolla byla navržena tak, aby splňovala náročné standardy nezávislých nárazových testů a poskytovala vyšší míru aktivní bezpečnosti vyplývající z propracovaných funkcí a systémů nejnovějšího paketu bezpečnostních technologií Toyota Safety Sense.
DESIGN
„Cílem vývoje nové Corolly Touring Sports bylo vytvořit nejelegantnější a nejsportovnější kombi v nižší střední třídě, abychom zároveň zákazníkům přicházejícím ze segmentu D dokázali nabídnout výhody největšího prostoru pro nohy zadních cestujících v dané třídě i vysoce konkurenceschopný objem zavazadelníku,“ říká Kazuhiko Isawa, vedoucí návrhář karoserií z European Design Centre.
Nová Corolla Touring Sports s karoserií typu kombi, která je v Evropě klíčová, byla navržena v Evropě v nedávno otevřeném centru výzkumu a vývoje v Zaventemu. Díky nasazení podvozkové platformy TNGA není nové kombi pouhou odvozeninou od hatchbacku, ale představuje na první pohled samostatný a nezávislý model.
Nové kombi Touring Sports je o 58 mm delší než nahrazovaný model. Ještě důležitější je však prodloužení rozvoru náprav o 100 mm na 2 700 mm, resp. vzdálenosti mezi předními a zadními pasažéry o 48 mm na 928 mm, čímž se na zadních sedadlech podařilo vykouzlit největší prostor pro nohy v dané třídě.
Ačkoli kombi sdílí s novým hatchbackem Corolla stejně dynamickou a výraznou čelní partii i snížení celkové výšky o 25 mm, všechny panely karoserie nového kombi Touring Sports za prostředním B-sloupkem se od hatchbacku liší, a propůjčují tak kombi kultivovaný a smyslný vzhled s aerodynamickou linií střechy elegantní a současně robustní karoserie.
K dynamickému profilu přispívají stejně široké podběhy kol s vytaženými lemy jako u hatchbacku, umožňující zvětšit rozchod kol a zdůraznit širší postoj i nižší těžiště.
Vzadu se designový motiv kombi Touring Sports podobně jako u hatchbacku zaměřuje na markantní atletická ramena blatníků, doširoka rozmáchlé full-LED koncové svítilny a zadní sklo, které se oproti současné generaci sklonilo o dalších 12 stupňů.
Oproti hatchbacku se registrační značka posunula o něco výše na panel výklopné zádě a zároveň se ve prospěch luxusnějšího vzhledu zmenšil stupínek u spodní hrany zádě. Na designovou filozofii „Under Priority Catamaran“, uplatněnou v přední části vozu, se odkazuje i hlubší provedení zadního nárazníku.
Pro kombi Touring Sports bude k dispozici pět nových designů kol, včetně 18″ litých kol s broušenými povrchy a dvou nových designů 17″ litých kol – stříbrných, resp. černých s broušenými povrchy.
Zákazníci budou moci vybírat z 11 odstínů karoserie, z toho čtyř nových (bronzová metalíza Oxide Bronze, červená Emotional 2, stříbrná Precious a hnědá Phantom).
V daném segmentu jedinečnou vlastností je možnost zdůraznit dynamický design Corolly Touring Sports volitelnými dvoubarevnými schématy, která budou k dispozici již od počátku prodeje. Zákazníci mohou kombinovat lakování karoserie s černým provedením střechy a střešních sloupků, resp. lemováním spodní části masky chladiče.
DESIGN EXTERIÉRU PROVEDENÍ HATCHBACK
„Naším hlavním cílem u nové Toyoty Corolla bylo vytvořit nejmarkantnější a nejdynamičtější hatchback na trhu bez kompromisů v otázkách využitelnosti interiéru,“ vysvětluje Simon Humphries, výkonný generální manažer z divize globálního designu Toyota.
„Díky nízkému těžišti, které vyplývá z uspořádání TNGA, je vozidlo při pohledu z boku lehké a agilní, avšak když se přesuneme směrem dozadu, zaujme svým robustním, širokým a přikrčeným postojem, který je na evropském trhu naprosto zásadní.“
Nová Corolla vyznává výrazně sportovnější, dynamičtější a markantnější design s nepřehlédnutelným stylistickým ztvárněním předku vozidla.
Délka vozu narostla o 40 mm, přičemž celá tato hodnota byla využita ke zvětšení rozvoru náprav v zájmu vyšší bezpečnosti a výraznějšího designu. Důležitá je i skutečnost, že nový hatchback je přibližně o 25 mm nižší, přičemž u kapoty motoru činí pokles plných 47 mm. Výsledkem je elegantnější tvar a opticky přitažlivější nižší kapota, což zase zlepšuje bezpečnost díky lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed.
Nové ztvárnění předku je další vývojovou variantou designových filozofií Under Priority Catamaran a Keen Look automobilky Toyota. Pod zahnutou přední hranou plošší kapoty ve tvaru škeble se nachází užší horní část masky chladiče s novými full-LED sdruženými světlomety a světly denního svícení.
Lemování kolem velké spodní části masky chladiče ve tvaru lichoběžníku nápadně vyčnívá vpřed. Jelikož je méně zalomené a zároveň o něco svislejší než v minulosti, zkrátil se přední převis vozidla asi o 20 mm.
Boční části lemování kolem masky chladiče tvoří charakteristický tvar trupu katamaránu v předních rozích a zdůrazňují tak rozšíření nové Corolly o 30 mm a její široký sportovní postoj. Součástí nahoru směřujících boků předního spoileru jsou nová mlhová světla typu LED. Samotný rastr masky chladiče má novou propracovanější a kultivovanější podobu.
Při pohledu z boku je elegantní a sportovní silueta nového hatchbacku zdůrazněna některým z pěti nových designů kol, podobně jako u provedení Touring Sports. Nové ztvárnění zadní partie je o něco kulatější než v minulosti, aby se opticky sladila přední a zadní část vozidla. Výklopná záď je vyrobena ze syntetické pryskyřice kvůli snížení hmotnosti a technologii výroby složitě zakřivených povrchů.
Díky strmějšímu sklonu zadního skla přibližně o 14 stupňů a svalnatým tvarům nad podběhy zadních kol se vůz celkově jeví jako kompaktnější. Do výklopné zádě byl zabudován střešní spoiler a ve standardní výbavě všech modelů je též anténa ve tvaru žraločí ploutve.
Zadní full-LED koncové svítilny používají světlovodné trubice protažené až do samotných rohů vozidla, které svým provedením zdůrazňují široký a přikrčený postoj nové Corolly při pohledu zezadu. Designové ztvárnění „Under Priority Catamaran“ z přední části vozidla se opakuje i v provedení zadního nárazníku; do tenké spodní hrany jsou zde začleněny dva chromové dekory.
Pro novou Corollu v provedení hatchback se bude nabízet shodných 11 odstínů karoserie jako v případě kombi Touring Sports; výhodou bude i stejná nabídka čtyř různých dvoubarevných schémat lakování.
DESIGN INTERIÉRU PROVEDENÍ TOURING SPORTS A HATCHBACK
„Dohled nad kvalitou kabiny nové Corolly byl svěřen speciálnímu týmu Toyota Motor Europe pro smysly vnímanou kvalitu, který již prokázal své odborné schopnosti u modelu C-HR. Tento tým v úzké spolupráci s návrháři karoserií a dalšími techniky provedl analýzy a vizualizace celého interiéru, kdy zohlednil nejen barvy, stupně výbavy a způsoby provedení, ale i takové detaily, jako jsou intenzita nebo směr světelných paprsků. Díky této práci se v jednotlivých fázích vývoje provedla celá řada vylepšení, od konzistentní volby tvarů až po sladění barevných odstínů a textur, stejně tak jako kontrola kvality v pozdějších fázích. Pečlivý důraz na každý detail se tak ve výsledku odrazil ve významném zlepšení celkové smysly vnímané kvality,“ vysvětluje Jasuši Ueda, hlavní konstruktér ze společnosti Toyota Motor Corporation.
Nová Corolla Touring Sports i pětidveřové provedení představuje zbrusu nový design interiéru, jehož výsledkem je prostorný, moderní a harmonický prostor s novými texturami, barvami a výplněmi v zájmu nejvyšší úrovně kvality na pohled i na omak.
Návrháři věnovali zvýšenou pozornost provedení kombi, šitému na míru speciálně pro evropský trh, aby se zákazníci mohli těšit na nejvyšší úroveň smysly vnímané kvality.
Na pocitu prostornosti v interiéru má klíčový podíl nový přístrojový panel, který je celkově o 24 mm tenčí. Snížením horní části panelu se ve výsledku opticky odlehčila hmota samotného panelu a současně zlepšil výhled ve směru jízdy; navíc bylo možné o něco snížit posez na předních sedadlech v zájmu snížení těžiště vozidla a vytvoření řidičsky příjemnější polohy za volantem.
Středový panel se na druhou stranu o 42 mm rozšířil a o 22 mm zvýšil ku prospěchu ergonomie ovládání a řazení s důrazem na pocit obklopení na pracovišti řidiče. Návrháři rovněž optimalizovali výšku loketní opěrky na středovém panelu; v zájmu vyššího pohodlí pasažérů se také o 20 mm zvětšil rozsah jejího posuvu.
Změny konstrukce předních sedadel se dotkly pružin v opěradlech i sedáku, resp. optimalizace tloušťky pružného čalounění z uretanu. Provedená opatření společně zajistila lepší polohu za volantem s širším rozložením tlaku ve prospěch vyššího pohodlí a menší únavy na dlouhých trasách.
Nově navržená přední sportovní sedadla, standardně dodávaná ve stupních výbavy Selection a Executive, používají tenkou a širokou oporu v oblasti ramen, která kryje robustní a silné boční polštáře; výsledkem je tenká konstrukce sedadel s příkladnou oporou pro tělo pasažéra.
K vynikající ergonomii kokpitu řidiče ještě přispívá řada nových ovládacích prvků a přístrojů doplňujících rozhraní HMI (Human Machine Interface).
Prvky podrobněji popsané v oddílu ‚Luxusní prvky výbavy a technologie ke zvýšení pohodlí‘ zahrnují nový panel se sdruženými přístroji před řidičem s novým 3D panelem nebo multi-informačním displejem, nový barevný projekční displej o velikosti 10″, nový 8″ centrální displej multimediální soustavy, elektronickou parkovací brzdu, systém bezdrátového dobíjení telefonů a zpětné zrcátko s automatickou clonou.
Kromě prodloužení vzdálenosti mezi předními a zadními pasažéry ve prospěch většího prostoru pro nohy na zadních sedadlech se změnila i samotná konstrukce zadních sedadel s použitím nového materiálu sedáků pro rovnoměrnější rozložení hmotnosti cestujícího napříč plochou sedáku.
Standardní funkcí je i možnost sklápění opěradel zadních sedadel pohybem páčky v zavazadelníku, čímž se vytvoří zcela plochá podlaha zavazadlového prostoru.
Nový design interiéru charakterizuje ještě větší míra soudržnosti a jednotného vzhledu díky použití řady na pohled i na omak kvalitních materiálů a obkladů, jako jsou např. matně chromové kovové obklady a lakování, prvky v provedení černý lak, umělá i pravá kůže, prošívání a možnost volby mezi látkovým čalouněním sedadel, materiálem Alcantara nebo čalouněním pravou kůží.
Nové kombi Corolla Touring Sports přináší i další výhody, jako je prodloužení rozestupu mezi předními a zadními pasažéry o 48 mm (na výsledných 928 mm) ve prospěch většího prostoru pro nohy na zadních sedadlech, resp. velký zavazadelník o objemu 598 litrů (dle metodiky VDA) s mnoha úpravami ke zvýšení praktičnosti a funkčnosti.
Ke snadnému ovládání elektricky výklopné zádě napomáhá detektor pohybu aktivovaný mávnutím nohou pod středovou částí zadního nárazníku. Rozsah otevírání se navíc zvětšil o 10 mm.
Po změně uložení zadních tlumičů bylo možné zjednodušit konstrukci obložení bočních stěn v zavazadlovém prostoru. Tímto se podařilo zvětšit šířku zavazadelníku a usnadnit nakládání, stejně tak jako vytvořit schránky v bočních stěnách kufru za podběhy zadních kol po obou stranách kufru.
V samotném zavazadelníku najdeme dno nastavitelné ve dvou polohách (horní a spodní), které lze v horní poloze otevírat a zavírat tak, jako by bylo zavěšeno na pantu v opěradlech zadních sedadel. Dno je standardně ve všech stupních výbavy provedeno jako oboustranné, s kobercem na horní straně a plastovým rubem pro převoz mokrých nebo znečištěných předmětů.
Prostor pod podlahou kufru je nyní větší a plně čalouněný; najdeme zde navíc vyjímatelné boční přepážky. K dalšímu zvýšení praktičnosti přispívají celosvětově první LED lampičky po obou stranách zavazadelníku a vyjímatelný kryt zavazadelníku se zasouváním jedním dotykem.
LUXUSNÍ PRVKY VÝBAVY A TECHNOLOGIE KE ZVÝŠENÍ POHODLÍ
Ke zpříjemnění pobytu řidiče i všech cestujících na palubě vozu slouží vyčerpávající řada luxusních prvků výbavy i technologií ke zvýšení pohodlí, které jsou povětšinou součástí vyšších stupňů výbavy, případně se nabízejí jako volitelné v rámci nové modelové řady Corolla.
Návrháři kladli zvláštní důraz na co nejvyšší praktickou využitelnost Corolly v provedení Touring Sports, kde u všech stupňů výbavy standardně najdeme oboustranné dno zavazadelníku nastavitelné ve dvou polohách, celosvětově první LED osvětlení a (pro stupeň výbavy Executive též hliníkové kolejnice k zachycení nákladu.
Příklady dalších technologických prvků výbavy:
LED světlomety: Tři typy LED předních sdružených světel (v závislosti na stupni výbavy): světlomety s trojicí LED parabol, bi-LED světlomety (dálková/potkávací světla) se systémem AHB, resp. LED světlomety s adaptivním systémem ovládání dálkových světel (AHS).
Celosvětově první 3D zobrazování pro řidiče: Součástí sdružených přístrojů před řidičem je 7″ multi-informační displej s režimem digitálního nebo analogového zobrazení rychloměru. U tohoto panelu je též možné přepnout na 3D zobrazení (světová novinka), kdy kruhové ukazatele zdánlivě plují ve vzduchu před řidičem.
Projekční displej HUD: Barevný projekční displej typu TFT o úhlopříčce 10″ (standardně pro výbavu Executive), jehož polohu i jas je možné regulovat pomocí prvků na volantu, promítá nejrůznější jízdní údaje a varování na čelní sklo v zorném poli řidiče, jako např. rychlostní omezení, upozornění navigace a ukazatel hospodárnosti jízdy (Eco).
Multimediální soustava Toyota Touch: Barevný 8″ dotykový displej zabudovaný do středového panelu nové Corolly zprostředkuje funkce multimediální jednotky Toyota Touch® 2 s navigací Go. Jednotka s rychlým operačním systémem v zájmu co nejsnazšího ovládání podporuje funkci roztahování/stahování prstů a posunutí/mávnutí prstem, stejně tak jako multi-kontextové vyhledávání přes jediné vyhledávací pole.
Systém eCall: Systém eCall přivolá pomoc v případě nehody, kdy došlo k aktivaci airbagů. Automaticky kontaktuje národní složky záchranného systému, jimž poskytne klíčové informace, jako jsou poloha vozidla a počet cestujících; pasažéři ve vozidle přitom mohou komunikovat s operátorem tísňových služeb i v případě vážného zranění. Systém eCall dále umožňuje cestujícím obrátit se na záchranné složky přímo, a to jediným stiskem tlačítka. Hovor se spojí přes vestavěnou kartu SIM, aniž by byly majiteli účtovány jakékoli poplatky.
Prémiová audio soustava JBL GreenEdge: Nová Corolla v hybridním provedení může být vybavena prémiovou audio soustavou JBL s 8 reproduktory. Samotné reproduktory – včetně trychtýřových vysokotónových měničů (typických pro soustavy JBL) v předních sloupcích kabiny – byly speciálně odladěny v souladu s akustikou pozoruhodně tiché kabiny tohoto modelu. Systém zahrnuje technologii Clari-FiTM, která v reálném čase uměle doplňuje kmitočty ztracené při kompresi audio signálu – např. souborů MP3 nebo streamovaných audio souborů – čímž dokáže obnovit zvukovou kvalitu a stereofonní efekt co nejblíže původní kvalitě audio záznamu.
Bezdrátové dobíjení telefonu: Systém bezdrátového dobíjení umožňuje cestujícím dobíjet všechny mobilní telefony kompatibilní se standardem WPC (Wireless Power Consortium) položením na speciální podložku před řadicí pákou.
Panoramatické střešní okno Skyview: Panoramatické střešní okno Skyview se skládá ze dvou skleněných panelů – přední je posuvný v rozsahu 272 mm. Ke snížení aerodynamického hluku po úplném otevření skleněného panelu napomáhá síťovinový deflektor; okno lze též zastínit pomocí vnitřní elektricky ovládané sluneční clony.
Elektrická výklopná záď s detektorem pohybu nohy pod zadním nárazníkem: Ke snadnému otevírání a zavírání elektricky ovládané zádě Touring Sports napomáhá detektor, aktivovaný mávnutím nohou pod středovou částí zadního nárazníku. Výšku zádě při jejím úplném otevření lze uživatelsky nastavit. Na zádi též nyní najdeme tlačítko pro její zavření a uzamčení jediným dotykem.
Jednoduchý inteligentní parkovací asistent s inteligentním ultrazvukovým lokátorem (SIPA+ICS): Systém používající zadní kameru a ultrazvukové senzory v předním nárazníku rozpozná použitelné parkovací místo, ať již pro podélné nebo příčné parkování. Parkovací asistent automaticky provede správnou posloupnost natočení volantu k zaparkování vozu na cílovém místě; jediným úkolem řidiče je ovládat rychlost. Asistent SIPA automaticky aktivuje inteligentní ultrazvukový lokátor (ICS) pro bezpečné parkovací manévry.
HYBRIDNÍ POHONY
Stále vyšší celospolečenské povědomí o ekologických a zdravotních otázkách vedlo ke vzniku ještě přísnějších emisních předpisů, zejména ve velkých evropských městech. Hybridní pohony Toyota s autonomním dobíjením, spojující výhodu nejnižších možných emisí a možnost absolvovat až 50 % každodenního dojíždění čistě na elektřinu, představují na trhu ekologické městské dopravy skutečně atraktivní nabídku.
Nová Corolla je vůbec prvním modelem od Toyoty, u kterého zákazníci mohou volit mezi dvěma typy hybridního pohonu s autonomním dobíjením. Pětidveřový hatchback i kombi Touring Sports nabídne zákazníkům jeden konvenční motor – přeplňovanou benzínovou jednotku 1,2 litru – a dále možnost výběru z hybridních ústrojí 1,8 litru o výkonu 122 k, resp. 2,0 litru o výkonu 180 k.
VYLEPŠENÝ HYBRIDNÍ POHON 1,8 LITRU
Čtvrtá generace hybridního pohonu 1,8 litru s autonomním dobíjením používá spalovací motor s nejvyšším výkonem 90 kW (122 k) a točivým momentem 142 Nm, jemuž sekunduje elektromotor s maximem výkonu 53 kW a točivého momentu 163 Nm již od nulových otáček. Hybridní ústrojí tak nabízí všechny výhody, které zákazníci od hybridních pohonů Toyota tradičně očekávají – tichou, intuitivní, agilní a soběstačnou technologii elektrického pohonu bez nutnosti dobíjení ze zásuvky. Nabízí nízké celkové náklady na vlastnictví, mimořádně nízkou spotřebu paliva i nízké emise CO2, včetně možnosti absolvovat až 50 % běžného dojíždění čistě na elektřinu.
Spalovací motor 1,8 litru s menšími rozměry a hmotností, určený pro zástavbu do nové podvozkové architektury GA-C bez negativních dopadů na výkon či tichý běh, čerpá z výhod několika opatření ke snížení třecích ztrát, systému recirkulace výfukových plynů (EGR) o vyšší kapacitě a optimalizace tepelného managementu.
Konstruktéři též zpřesnili kalibraci celého systému hybridního pohonu. Vyšší točivý moment elektromotoru zajišťuje lineárnější nárůst otáček během akcelerace. A v neposlední řadě použití Li-Ion akumulátorového modulu se odrazilo v ještě příznivější spotřebě paliva.
HYBRIDNÍ POHON 2,0 LITRU
„Na počátku projektu jsme analyzovali profily evropských zákazníků a jejich spokojenost s hybridním pohonem 1,8 litru. Vyjadřovali sice uspokojení ze spotřeby paliva, pohodlí, hladkého chodu a spolehlivosti tohoto systému, ale bylo zřejmé, že je to stále málo k uspokojení požadavků významné skupiny potenciálních zákazníků. Majitelé vozů s přeplňovaným motorem nad 1,4 litru jednoznačně volali po agilnějším zrychlování a odezvě, a proto jsme se rozhodli pro evropský trh vyvinout hybridní ústrojí 2,0 litru,“ vysvětluje Rembert Serrus, Senior Manager, oddělení Performance Planning ze společnosti Toyota Motor Europe.
Spalovací motor 2,0 litru v novém systému dosahuje výkonu 135 kW (180 k) a točivého momentu 192 Nm, k němuž se přidává točivý moment elektromotoru napájeného z baterie NiMH.
S využitím výhod vyšší stability, ovladatelnosti a agility nově použité podvozkové architektury GA-C nabídne řidičům energickou jízdu s vyšším výkonem, režimem Sport a šestistupňovým sekvenčním řazením Shiftmatic, vč. pádel řazení pod volantem pro požitek z dynamičtější jízdy.
Nové hybridní ústrojí 2,0 litru navíc představuje v tomto segmentu jedinečnou volbu – žádné jiné konvenční pohonné ústrojí nenabídne srovnatelnou kombinaci výkonu a nízkých emisí.
Konstruktéři přistoupili k celé řadě řešení s cílem spojit zvýšení výkonu s ještě nižší spotřebou paliva, nižšími emisemi a ještě tišším chodem.
Vysoký kompresní poměr 14:1, vysokorychlostní spalování podporované dlouhým zdvihem a vířivým prouděním vzduchu díky vysoce účinné konstrukci sacího kanálu, nová konstrukce olejového čerpadla a několik opatření ke snížení třecích sil navazuje na zmenšení rozměrů převodovky, jednotky řízení energie, elektromotoru a hybridní baterie ve prospěch snížení spotřeby paliva.
Nejvyšší rychlost vozidla v režimu EV dále vzrostla na více než 115 km/h a upravilo se řízení soustavy tak, aby nebylo možné spustit spalovací motor bez sešlápnutí akceleračního pedálu ještě před spuštěním zahřívání motoru. Kombinací uvedených opatření se podařilo výrazně zlepšit spotřebu paliva.
Katalyzátor výfukové soustavy ke snížení emisí se přesunul o něco blíže k motoru; optimalizace řídicího systému zahřívání po spuštění motoru napomohla ke včasnému a účinnějšímu čištění výfukových spalin.
K potlačení hluku od hnacího ústrojí až na mimořádně nízkou úroveň napomohla instalace vyvažovacího hřídele, úprava pozice a tvaru uložení motoru, konstrukční změny převodovky, vyhlazení zubů ozubených kol, nasazení tlumičů s kladnou/zápornou hysterezí tlumicích sil, použití lehkého rozvodového řetězu a přepracování elektromotoru vodního čerpadla.
JÍZDNÍ DYNAMIKA
Nová podvozková architektura GA-C se podepsala na výrazném zlepšení dynamických vlastností nové modelové řady Corolla i na ergonomii a výhledu z prostoru řidiče.
VYSOCE TUHÁ A LEHKÁ KAROSERIE NA PLATFORMĚ TNGA
V široké míře se uplatnil hliník, vysokopevnostní ocel a ocel lisovaná za tepla; dále se ztenčily plechy v oblasti dveří a střechy. Tato opatření se odrazila ve výrazném snížení hmotnosti, a tudíž i nižší spotřebě paliva.
Dále se v rámci nové karoserie ve větší míře uplatnily lepené spoje a bodové svařování ve prospěch zvýšení tuhosti karoserie cca o 60 % oproti odcházejícímu hatchbacku i kombi Touring Sports, což se promítlo do markantního nárůstu jízdní agility, ovladatelnosti, odezvy na pokyny od volantu a stability za vysokých rychlostí.
K dalšímu zlepšení jízdního chování a agility napomáhá nižší zástavba motoru, nižší umístění sedadel a uložení hybridní baterie pod zadními sedadly. Kombinací uvedených opatření se podařilo snížit těžiště nové Corolly cca o 10 mm.
ZAVĚŠENÍ KOL
Nová Corolla používá osvědčené přední zavěšení McPherson a zbrusu nové zavěšení zadní nápravy typu multilink a novou technologii ventilů tlumičů.
Konstruktéři přepracovali geometrii zavěšení předních kol a optimalizovali charakteristiku vinutých pružin a tlumičů ve prospěch lineárních reakcí řízení při průjezdu zatáčkami středními až vysokými rychlostmi. Změna konstrukce ramen zavěšení a pouzder společně s potlačením třecích sil kluzných komponent napomohla minimalizovat přenos rázů v důsledku nerovností vozovky, a dosáhnout tak vysoké úrovně jízdního pohodlí.
Nově vyvinuté zavěšení zadních kol typu multilink přineslo zvýšení kapacity zavazadelníku díky kompaktní stavbě systému při vynikající stabilitě jízdního chování a pohodlí. Speciálně navržené vinuté pružiny nabízejí stabilní handling i jízdní pohodlí. Optimálním umístěním vodicích tyčí se nastavil úhel sbíhavosti kol během zatáčení a při brzdění, což znamená lepší odezvu vozidla na pokyny od volantu a vyšší stabilitu během brzdění.
Soustava zavěšení předních i zadních kol těží z nové konstrukce ventilů tlumičů, která pomohla o 40 % snížit třecí síly ve prospěch hladší a pohodlnější jízdy.
AERODYNAMIKA
Dalším přínosem podvozkové architektury GA-C je její využitelnost k návrhu vysoce aerodynamického tvaru karoserie, např. díky snížení celkové hmotnosti vozidla nebo výraznému snížení výšky kapoty.
VYLEPŠENÉ PARAMETRY NVH
Nová Corolla staví na mimořádně tichém chodu hybridního pohonu Toyota s autonomním dobíjením a navíc těží z mnoha různých opatření k minimalizaci hluku a vibrací pronikajících do kabiny.
Pečlivým návrhem zástavby motoru se podařilo minimalizovat vibrace při spouštění motoru a za volnoběžných otáček. Byl také potlačen nárůst otáček motoru při zahájení akcelerace, aby byly otáčky lépe sladěny se skutečnou rychlostí vozidla a zároveň se zamezilo nežádoucímu hluku při zrychlování.
K potlačení přenosu vibrací pomáhá i samotná platforma GA-C. Měkká výplň volantu funguje jako dynamický tlumič k potlačení vibrací přenášených do volantu; roli dynamického tlumiče plní dokonce i schránka na nářadí, potlačující vibrace od zadního podlahového panelu.
Velkorysé nasazení akusticky pohltivých prvků a zvukově izolačních hmot v motorovém prostoru jde ruku v ruce se třemi vrstvami tlumicích hmot uvnitř přístrojové desky pro co nejúčinnější utlumení hluku od motoru a převodovky pronikajícího do kabiny.
Vůz též používá integrované tlumicí hmoty v oblasti podlahy, zesílené těsnění karoserie ve spojích mezi plechy, stejně tak jako pěnový materiál v různých částech rámu karoserie k potlačení aerodynamického hluku a ruchů od vozovky.
NOVÁ TOYOTA RAV4 HYBRID
Nefalšované SUV – Pravý Hybrid
Uvedením původního modelu RAV4 v roce 1994 představila Toyota světu nový typ vozu, který spojuje schopnosti vydat se kamkoli a robustní postoj SUV s kompaktními rozměry a ovladatelností srovnatelnou s klasickým hatchbackem.
Stejně průkopnický přístup zastává i zbrusu nová pátá generace Toyoty RAV4, která se na autosalonu v Paříži poprvé představuje evropským zákazníkům. Tento model posouvá SUV do nové éry výkonů, schopností a bezpečnosti v kombinaci s výhodami architektury TNGA (Toyota New Global
Architecture, v rámci SUV použita poprvé) a nového markantního designu.
Podvozková platforma GA-K nové Toyoty RAV4 znamená nízké těžiště a výrazně vyšší tuhost karoserie, což má přímý odraz v příkladném handlingu, jízdním pohodlí, prostorném interiéru, objemu zavazadelníku na vrcholu třídy a volnosti designérů navrhnout robustní a poutavé tvary s nižší linií střechy i kapoty a větší světlou výškou vozidla. Kabina kromě větší prostornosti a pohodlí přináší i mimořádnou kvalitu a příkladné zpracování.
Nová Toyota RAV4 je v dané třídě i nadále jedinečná tím, že zákazníkům nabízí hybridní pohon s autonomním dobíjením – pro nějž se rozhodne drtivá většina zájemců ze zemí západní Evropy (85 procent v roce 2018, přes 80 % v ČR). Nové hybridní ústrojí 2,5 litru o výkonu 222 k na platformě
TNGA je z pohledu zákazníků ještě atraktivnější, neboť přináší skokové změny v otázkách výkonu, odezvy a hospodárnosti s parametry spotřeby paliva a emisí na vrcholu dané třídy.
Komplexní zlepšení se týká i systémů stálého pohonu všech kol, aby se vůz bez zaváhání vypořádal s cestami všeho druhu. Nový elektrický systém AWD verze RAV4 Hybrid byl přepracován a vylepšen tak, aby zajistil výrazně lepší schopnosti za náročných podmínek a bezpečný handling na kluzkých površích.
Nová RAV4 je zároveň první Toyotou, která těží z výhod dalších prvků bezpečnostního paketu Toyota Safety Sense, který rozšiřuje využití propracovaných technologií chránících před dopravními nehodami a poskytuje účinnější asistenční systémy řidiče, včetně systémů uvádějících určitý stupeň autonomního řízení.
NOVÁ GLOBÁLNÍ ARCHITEKTURA TNGA
Základem dynamických kvalit nové Toyoty RAV4 je zbrusu nová podvozková platforma TNGA. Ta vozu propůjčuje klíčové výhody nízkého těžiště, nízké hmotnosti a pevného, tuhého a vyváženého podvozku ve prospěch příkladného jízdního chování, stability a potěšení za volantem.
Z pohledu majitele to znamená vůz přinášející vyšší radost z řízení, který také svojí koncepcí umožňuje designérům větší rozlet při navrhování exteriéru i interiéru, lepší bezpečnostní parametry pro vyšší pocit bezpečí a více pohodlí pro celou posádku.
K dosažení co nejnižšího těžiště napomohlo odlehčení všech komponent a jejich zástavba o něco níže v celé konstrukci vozidla – vše od motoru až po sedadla v kabině. Díky použité platformě se též o 57 procent zvýšila tuhost karoserie RAV4, což přispělo k jízdní stabilitě bez náklonů s příkladným chováním vozidla.
Architektura TNGA podtrhuje ‚přesvědčivé a přirozené‘ jízdní kvality, které Toyota u nového modelu vyžadovala: ‚přesvědčivé‘ zde znamená vyvarovat se nepříznivých reakcí na rušivé faktory během jízdy a schopnost dodávat pocit stability; ‚přirozené‘ pak znamená intuitivní a nenucené reakce na pokyny od řidiče. K celkové kvalitě modelu kromě výhod samotného podvozku významně přispěla i další specifická opatření, kdy se nejlepší konstruktéři Toyoty zaměřili na vývoj dynamických schopností, odlaďování handlingu a jízdního chování nové Toyoty RAV4.
Např. kvůli lepšímu handlingu a vyšší stabilitě se změnilo provedení i umístění palivové nádrže. Ta je nyní umístěna napříč před zadní nápravou, aby její hmotnost byla rovnoměrně rozložena mezi koly ve prospěch stabilní jízdy bez zbytečných náklonů. Hmotnost je optimálně rozložena nejen mezi nápravami (v poměru 51:49), ale i mezi levou a pravou částí vozidla.
Zlepšila se odezva elektrického posilovače řízení přesunutím elektromotoru ze sloupku k převodce řízení. Výsledkem je lineárnější nárůst účinku posilovače a menší tlak na tyč řízení, což se odrazilo v lepší a bezprostřednější zpětné vazbě pro řidiče po ztuhnutí volantu s preciznějším vykrajováním zatáček. Namísto celoročního obutí se používají letní pneumatiky, které opět zlepšují přesnost řízení a umožňují dosahovat parametrů brzdné dráhy na samotném vrcholu třídy.
Architektura TNGA Toyoty RAV4 se vyznačuje i použitím dvojitých lichoběžníků u konstrukce zavěšení zadních kol. Díky nízkému těžišti a vysoké tuhosti karoserie není nutné zvyšovat tuhost odpružení kvůli dynamičtějšímu jízdnímu projevu. Zavěšení zadních kol nicméně prošlo precizní odladěním ve prospěch vyššího jízdního pohodlí, vč. vzpřímenějšího nastavení tlumičů a optimálního umístění vlečených ramen.
Handling vozidla je tak agilní, spolehlivý a neutrální, dodávající řidiči potřebnou jistotu díky přesné odezvě na pokyny od volantu, řízení škrticí klapky a optimálnímu charakteru řazení.
KONCEPCE A DESIGN
Architektura TNGA nesmírně pomohla návrhářům Toyoty v jejich snaze propůjčit nové Toyotě RAV4 charakter robustního SUV a styl umožňující odlišit tento vůz od ostatních modelů v daném automobilovém segmentu.
Proces vývoje je zjednodušen tím, že TNGA zavádí značné množství na první pohled neviditelných standardizovaných komponent, což dává návrhářům více času a volnosti k vytvoření zbrusu nového vzhledu, zvenčí i zevnitř. Křivky exteriéru i detaily v kabině se inspirují pravidelnými tvary mnohoúhelníků, které zde vyjadřují pevnost a soudržnost.
Markantní design jde ruku v ruce s novým a jedinečným hybridním pohonem s autonomním dobíjením, a tak se nová Toyota RAV4 může pochlubit mimořádnými kvalitami, nezbytnými k přilákání zákazníků na vysoce konkurenčním trhu, zejména ve snaze oslovit zájemce přecházející od jiných značek, resp. zákazníky, kteří model doposud neznali.
Na výsledném dojmu z vozidla má klíčový podíl nárůst světlé výšky (+15 mm), použití velkých kol a univerzální schopnosti vozidla pro nejrůznější druhy použití.
Efektní karoserie působí individualisticky, pyšní se robustním profilem od přídě vozidla kolem boků až po záď a evokuje tak pocit robustní masy a schopností nefalšovaného SUV. Na přídi se klade důraz na šířku a pevnost zvětšením objemu spodní části nárazníku; podobného účinku se dosahuje i na zádi vozidla, kde se horizontální křivka tvořená koncovými světly a zadním oknem po obou stranách ostře stáčí dolů, vede oko pozorovatele směrem k zadním kolům a potvrzuje inspiraci designu ‚mnohoúhelníkem‘.
Pro celou kabinu je typická vysoká úroveň smysly vnímané kvality a precizní zpracování. Všude najdeme na dotek měkké povrchy, včetně přístrojové desky a výplní dveří. Návrháři volili konzistentní vzory, textury, barvy a ambientní osvětlení, včetně symetrických tvarů a motivu mnohoúhelníků, který se objevil již u koncepčního modelu Toyota FT-AC. Nové jsou i ovládací prvky s čistě začleněnými tlačítky a na dotek příjemnými ovladači, jako je např. kruhový ovladač s tlačítkem pro nastavení klimatizace.
Nízko zabudovaný přístrojový panel – další výhoda platformy TNGA – zaujme nápadnými horizontálními křivkami, které hladce navazují na výplně dveří, čímž zdůrazňují velkorysou šířku kabiny a přispívají k lepšímu výhledu řidiče dopředu. Velký otevřený středový panel mezi předními sedadly je v souladu s přívětivým a funkčním interiérem SUV. Snahou návrhářů bylo nabídnout celou řadu praktických a snadno dostupných úložných prostor pro potřeby řidiče i předního spolujezdce.
Výsledkem platformy TNGA je pozoruhodně prostorná kabina, velký zavazadelník a celkově vysoká míra pohodlí. Zkrácením předního i zadního převisu celkem o 35 mm (-5 mm vpředu, -30 mm vzadu) se celkově o 5 mm zkrátil i nový model (nyní 4 600 mm), který si zachovává svoji agilní manévrovatelnost, ačkoli se prodloužil rozvor o 30 mm (nyní 2 690 mm) ve prospěch prostornější kabiny.
K rozhodnému a širokému postoji nového modelu přispívá nárůst šířky o 10 mm (na 1 855 mm) i zvětšení rozchodu předních a zadních kol. Vůz se zároveň celkově snížil o 10 mm na 1 650 mm.
POHODLÍ A FUNKČNOST NA PALUBĚ VOZU
Jedním z klíčových aspektů návrhu Toyoty RAV4 bylo zajistit lepší výhled všemi směry. Platforma TNGA umožnila snížit kapotu o 15 mm, čímž se zorný úhel při pohledu řidiče dopředu zvětšil o dva stupně; vnější zpětná zrcátka na předních dveřích se posunula o něco níže. Přední sloupky jsou nyní tenčí, snížila se okenní čára karoserie a výhled vzad ze sedadla řidiče se zlepšil zvětšením zadních bočních oken a instalací nového digitálního zpětného zrcátka (výbava na přání; další podrobnosti naleznete v oddílu Výbava).
Klíčovým aspektem je pohodlí řidiče a pocit kontroly za volantem, a tak nový podvozek s architekturou TNGA umožňuje zaujmout řidičsky příjemnější polohu za volantem bez narušení pocitu nadhledu, který je určující kvalitou vozů typu SUV.
Posez řidiče se snížil o 15 mm a současně o 50 procent zvětšil rozsah nastavení volantu. Tato úprava společně s velkorysým rozsahem nastavení sedadel a precizním umístěním pedálů i loketní opěrky je zárukou toho, že ideální pozici při řízení si nastaví mnohem širší spektrum zákazníků.
K vyššímu pohodlí cestujících na zadních sedadlech napomohlo zvětšení rozestupu mezi krajními pasažéry o 40 mm, stejně tak jako zvětšení prostoru pro nohy vzadu a doplnění dvojice výdechů ventilace. Ke snadnému nastupování i vystupování nebo přístupu na dětské autosedačky pomohlo zvětšení úhlu otevírání zadních dveří a zkrácení vzdálenosti mezi vztažným bodem kyčelního kloubu a prahu dveří.
Prostor za zadními sedadly je větší a praktičtější, zejména díky zcela ploché podlaze zavazadelníku a jeho prodloužení o 60 mm, což se odrazilo v jednom z největších objemů v dané třídě, o 79 litrů větším než u současné generace Toyoty RAV4. Pamatovalo se i na všestrannou využitelnost, a tak
lze zavazadelník podle potřeby snadno upravit pro převoz objemnějšího nákladu: do Toyoty RAV4 po sklopení zadních sedadel vměstnáte 29″ horské kolo bez nutnosti demontáže předního či zadního kola.
Najdeme zde oboustranné dno zavazadelníku, výškově nastavitelné ve dvou polohách, které po obrácení na rubovou stranu využijete při převozu znečištěného nákladu. Zadní sedadla jsou dělená a sklopná v poměru 60:40; k dispozici jsou i odkládací síťky po obou stranách kufru. Z promyšlených detailů jmenujme ruční madlo na výklopné zádi, které zároveň slouží jako věšák, nebo např. elektricky ovládané páté dveře s funkcí bezdotykového otevírání a zavírání.
HNACÍ ÚSTROJÍ A JÍZDNÍ SCHOPNOSTI
Pro novou Toyotu RAV4 se budou nabízet dvě různá pohonná ústrojí na architektuře TNGA, v obou případech výkonnější a úspornější než u současného modelu. Nové hybridní ústrojí 2,5 litru přináší nízkou spotřebu i emise, tichý chod, vyšší výkon a dynamičtější odezvu.
Nejvyšší systémový výkon činí 222 k (163 kW) – oproti 197 k/145 kW u odcházejícího modelu – což svědčí o tom, že nejnovější hybridní technologie Toyota s autonomním dobíjením nebude postrádat potřebnou sílu; vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 8,1 sekundy.
Tato nabídka ‚výkonu bez kompromisů‘ propůjčuje nové Toyotě RAV4 v dané třídě jedinečnou výhodu, která společně s lepšími jízdními schopnostmi, chováním a hospodárností pravděpodobně k této variantě přiláká ještě více zájemců o RAV4. Toyota odhaduje, že u nového modelu se na trzích západní Evropy zvýší zastoupení této motorizace ze současných 85 procent na 90 procent. K dispozici bude i nový benzínový motor 2,0 litru v kombinaci s manuální nebo automatickou převodovkou.
Hybridní pohon Toyota čtvrté generace s autonomním dobíjením má v modelu RAV4 premiéru a přináší celou řadu výhod. Klíčové komponenty pohonu včetně jednotky řízení energie (PCU) nebo baterie typu NiMH jsou nyní kompaktnější i lehčí a byly navrženy s ohledem na snížení elektrických i mechanických ztrát.
Hnací ústrojí využívá nový motor Toyota ‚Dynamic Force Engine‘ 2,5 litru, čtyřválec s přímým vstřikováním paliva a nepřímým vstřikováním do sacího kanálu, jenž Toyotě RAV4 zajistí nejnižší spotřebu a úroveň emisí v dané třídě. Toyota předpokládá, že kombinovaná spotřeba paliva bude činit 4,5 l /100 km (korelovaná hodnota podle NEDC) s emisemi CO2 na úrovni již od 102 g/km (korelovaná hodnota podle NEDC). Pro řidiče to znamená agilnější zrychlování z místa, nižší spotřebu za vyšších rychlostí jízdy a celkově hladší a lineárnější akceleraci.
STÁLÝ POHON VŠECH KOL AWD
Toyota v nové RAV4 představuje zdokonalenou technologii pohonu všech kol, která přináší lepší jízdní schopnosti a kontrolu za všech jízdních podmínek pro vyšší potěšení z jízdy, plně v souladu s charakterem vozu připraveným vydat se kamkoli. Nová Toyota RAV4 se od svých konkurentů ještě více odliší pozoruhodnými schopnostmi pohonu AWD na silnicích i v terénu, s bezpečným projížděním zatáček a dobrým záběrem za jakýchkoli podmínek.
RAV HYBRID SE ZNATELNĚ VYLEPŠENÝM SYSTÉMEM ELEKTRICKÉHO POHONU AWD
Nová Toyota RAV4 Hybrid je vybavena znatelně vylepšeným a schopnějším systémem elektrického pohonu všech kol AWD, jenž není spojen s žádnými kompromisy: přináší nižší spotřebu paliva ve městě, tišší chod za vysokých rychlostí a lepší záběrové schopnosti na površích s nízkou adhezí. Je také prostorově méně náročný a lehčí než mechanické systémy AWD, takže odpadají negativní dopady na spotřebu paliva a obestavění prostoru.
Uvedené řešení účinně produkuje hnací moment s využitím výkonu hybridní soustavy pohonu a dalšího motorgenerátoru na zadní nápravě. Použité řešení se odrazilo ve snížení ztrát energie, úspoře hmotnosti a optimalizaci chodu AWD za nejrůznějších jízdních podmínek.
Ve srovnání s končícím modelem se možný poměr točivého momentu přenášeného na zadní kola zvýšil o 30 procent, a tak lze v závislosti na jízdních podmínkách rozdělovat hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 až po 20:80. Nejvyšší točivý moment na zadních kolech se zvýšil z původních 953 na 1 300 Nm, což je hodnota minimálně srovnatelná s mechanickými soustavami, propůjčující vozu přesvědčivé jízdní schopnosti, například při rozjezdech na nezpevněném povrchu s nízkou adhezí.
Systém elektrického pohonu AWD automaticky optimalizuje poměr rozdělování točivého momentu podle jízdních podmínek, a tak poskytuje lepší handling, vyšší stabilitu a schopnosti v terénu, zejména spolehlivé držení jízdní stopy v zatáčkách na kluzkých površích, kdy řidič intenzivněji vnímá dobrý kontakt všech čtyř kol s povrchem vozovky.
Mechanický systém stálého pohonu všech kol v nové Toyotě RAV4 s benzínovým motorem 2,0 litru a převodovkou CVT je spojen s dynamickým vektorováním točivého momentu v kombinaci s odpojováním pohonu zadní nápravy (u Toyoty použito vůbec poprvé).
Systém s dvojicí spojek na zadní nápravě zajišťuje rozdělování hnacího momentu mezi levé a pravé zadní kolo ve prospěch stabilních jízdních schopností a přesné odezvy na pokyny od volantu v zatáčkách, ať již na suchých vozovkách nebo na kluzkém povrchu.
INTEGROVANÉ ŘÍZENÍ POHONU AWD
Schopnosti systému AWD v nové Toyotě RAV4 jsou dále vylepšeny integrovaným řízením pohonu AWD (systém AIM), jenž v dané třídě představuje jedinečné řešení. Uvedená technologie automaticky reguluje různé systémy vozidla – asistent řízení, ovládání brzd a škrticí klapky, charakter řazení a rozdělování hnacího momentu – v souladu se zvoleným jízdním režimem.
V nové Toyotě RAV4 Hybrid může řidič přepínat mezi režimy Normal, Eco nebo Sport. Systém AIM po navolení režimu Sport upraví asistent řízení, regulaci škrticí klapky, charakter řazení a rozdělování hnacího momentu ve prospěch lepších jízdních schopností na silnici.
VYŠŠÍ VYPROŠŤOVACÍ SCHOPNOSTI S REŽIMEM TRAIL MODE
Nová Toyota RAV4 Hybrid získává vyšší schopnosti díky nové technologii automatického řízení samosvorného diferenciálu – režimu Trail – pro nejlepší možný záběr a kontrolu na površích s nízkou adhezí. Kromě toho poskytuje vítanou pomoc při zdolávání náročných terénních podmínek.
U současné generace Toyoty RAV4 Hybrid nelze vyloučit riziko uvíznutí vozidla za situace, kdy v silně zvlněném trénu ztratí poháněné kolo kontakt s povrchem. U nového modelu se po aktivaci režimu Trail (prostřednictvím voliče jízdních režimů na středovém panelu) protáčející kolo zabrzdí a hnací moment nasměruje na kolo, které je v kontaktu s povrchem. Zároveň se upraví řízení škrticí klapky a charakter řazení tak, aby vůz mohl pokračovat v jízdě.
VÝBAVA A VYLEPŠENÉ SYSTÉMY BEZPEČNOSTNÍHO PAKETU TOYOTA SAFETY SENSE
Specifikace prvků výbavy pro novou Toyotu RAV4 je praktickou ukázkou toho, jak Toyota uplatňuje technologie přinášející užitečné inovace na poli bezpečnosti, pohodlí a každodenní použitelnosti v praxi.
V závislosti na stupni výbavy se budou standardně nebo na přání nabízet prvky jako elektricky ovládané panoramatické střešní okno, odvětrávání sedadel, bezdrátové nabíjení chytrých telefonů a až pětice USB portů po celé kabině k připojení nejrůznějších zařízení.
PRVKY VÝBAVY
Nová Toyota RAV4 nabídne evropským zákazníkům velkorysou škálu prvků výbavy v rámci celé modelové řady, přičemž všechna provedení budou standardně vybavena nejnovější verzí bezpečnostního paketu Toyota Safety Sense s funkcí nouzového volání eCall.
I v nejnižším stupni výbavy najdeme 17″ litá kola, střešní ližiny, LED světlomety, startování tlačítkem, audiosystém se 7″ displejem a TFT multi-informační displej o úhlopříčce 4,2″.
K dispozici budou dále např. 18″ litá kola, systém Smart Entry, nejrůznější obklady v kabině z materiálů měkkých na dotek, větší displeje, kožené čalounění, projektorové LED světlomety, zatmavená zadní okna nebo elektricky ovládané páté dveře.
STUPEŇ VÝBAVY SELECTION PRO TOYOTU RAV4 HYBRID
Svým výrazným vzhledem zaujme stupeň výbavy Selection s dvoubarevným lakováním, které přináší pozoruhodný kontrast mezi odstínem karoserie (čtyři různé varianty) a černou střechou, navíc s projektorovými LED světlomety a černými 18″ koly z lehkých slitin. Elegantní kvalitu v kabině ještě zdůrazňují sportovní sedadla, černé čalounění stropu kabiny a modré akcenty.
Vybírat bude možné ze široké škály volitelných paketů a prvků příslušenství, aby si majitelé mohli svoji Toyotu RAV4 dokonale vybavit v souladu s preferovaným životním stylem.
NOVÉ DIGITÁLNÍ ZPĚTNÉ ZRCÁTKO
Nová Toyota RAV4 pomáhá řidiči v lepším výhledu z vozidla prostřednictvím nového digitálního zpětného zrcátka – které Toyota uvádí vůbec poprvé. Lze jej používat jako běžné zpětné zrcátko s automatickou clonou, odrážející vozovku a dopravní situaci za vozidlem, resp. jako digitální monitor s mnohem širším zorným polem.
Na dotek spínače zprostředkuje v reálném čase obraz snímaný nastavitelnou kamerou o vysokém rozlišení, zabudovanou vysoko na zadním okně Toyoty RAV4.
Použité řešení zaručuje dobrý výhled směrem ven, např. když v zavazadelníku převážíte velké předměty nebo ve výhledu řidiče brání vysocí pasažéři na zadních sedadlech. Kamera také rozšiřuje zorný úhel a řidič si může obraz pomocí dotykového ovládání upravit, včetně funkce zoomování.
SYSTÉM PANORAMATICKÉHO ZOBRAZENÍ OKOLÍ VOZIDLA
K luxusním prvkům výbavy pro novou Toyotu RAV4 patří panoramatické zobrazení okolí vozu, které řidiči v reálném čase zprostředkuje plný rozhled v úhlu 360° bezprostředně kolem vozidla, včetně pohledu z ptačí perspektivy. To je vítaná funkce zejména v terénu ke snazšímu zdolávání náročných pasáží, resp. při manévrování ve stísněných prostorách, kde mimo výhled řidiče mohou číhat různá nebezpečí.
Pocit z otevřené a prostorné kabiny lze dále vylepšit otevřením panoramatického střešního okna. V otázce zábavy na palubě vozu Toyota partnersky spolupracovala se zvukovým specialistou JBL, aby zajistila vskutku jedinečnou a pohlcující atmosféru při poslechu hudby. Audio soustava JBL s 9 reproduktory, navržená na míru pro novou Toyotu RAV4, zprostředkuje ozvučení na úrovni koncertního sálu. Součástí systému jsou trychtýřové reproduktory (typické pro soustavy JBL), nový výkonný subwoofer a zesilovač s technologií Clari-FiTM pro zvýšení kvality komprimovaného zvuku.
TRADICE A TRŽNÍ ÚSPĚCHY TOYOTY RAV4
Toyota RAV4 byla uvedena jako průkopnický model určený pro úzký okruh zájemců, avšak její úspěch postupně rostl až k postavení jednoho z nejprodávanějších vozů světa. Modelu lze připsat úspěch v podobě vytvoření zcela nového segmentu trhu, v němž má dnes zástupce prakticky každý významnější výrobce automobilů.
Model zaujímá pozici v samotném centru globálních podnikatelských aktivit Toyoty. Úhrnné světové prodeje čtyř generací od roku 1994 přesáhly 8,1 milionu vozů, přičemž v roce 2017 byla současná generace RAV4 celosvětově nejprodávanějším modelem SUV a čtvrtým nejprodávanějším modelem celkově (prodeje o objemu 810 953 vozidel).
V Evropě se poptávka zákazníků po vozech SUV za poslední čtyři roky zvýšila na čtyřnásobek (tvoří 22,7 procent trhu s novými vozidly), přičemž v roce 2023 by zde roční prodeje vozů SUV měly přesáhnout pět milionů kusů. Objemy prodeje v segmentu SUV střední třídy zůstávají stabilní na úrovni cca 1,5 milionu kusů ročně.
NOVÁ TOYOTA CAMRY HYBRID
Jedinečná nabídka v evropské střední/vyšší střední třídě
Nová Toyota Camry Hybrid, přestavovaná v evropské premiéře na pařížském autosalonu 2018, spojuje stylový design a příkladné pohodlí s vysokou hospodárností nejnovější generace hybridního elektrického pohonu s autonomním dobíjením.
Současný odklon přízně zákazníků od naftových motorů připravil cestu k opětovnému uvedení Toyoty Camry na trhy západní Evropy, kde se tento model dlouhých 14 let nenabízel.
Nová Toyota Camry Hybrid, posilující zastoupení značky v evropské střední/vyšší střední třídě (automobilový segment D/E), představuje díky výkonnému hybridnímu pohonu s autonomním dobíjením jedinečnou nabídku. Novým sedanem se evropská nabídka hybridních vozů Toyota s autonomním dobíjením rozšiřuje na celkem osm modelů.
Zbrusu nová Camry je osmou generací vozu, který si od své premiéry v roce 1982 zasloužil bezpočet ocenění a uznání. Model se prodává ve více než 100 zemích celého světa a jeho celkové historické prodeje již překročily 19 milionů kusů.
S každoročními prodeji na úrovni přes 700 tisíc vozů zůstává Camry celosvětově nejprodávanějším sedanem v automobilovém segmentu D/E.
Zbrusu nová Toyota Camry staví na všech klíčových hodnotách, kterými si vydobyla dnešní popularitu – v dané třídě nejvyšší kvalitě, odolnosti a spolehlivosti, tichém chodu a kvalitě jízdy – společně s novým atraktivním designem exteriéru i interiéru, mimořádným pohodlím a prostorností, nejmodernějšími technologiemi pohonu a znovu nalezeným potěšením z jízdy.
Nejnovější generace Camry ukazuje praktické výhody návrhářské a konstrukční platformy TNGA (Toyota New Global Architecture). Architektura TNGA, odrážející se ve všech aspektech vozidla i jeho pohonu, klade stejný důraz na atributy ‚potěšení za volantem‘ a okouzlujícího stylu, které ocení automobiloví nadšenci, jako na špičkovou kvalitu dílenského zpracování, mimořádně efektivní obestavění prostoru, propracované technologie a příkladné ekologické parametry.
ELEGANTNÍ DESIGN EXTERIÉRU
Stylistické provedení nové Toyoty Camry Hybrid představuje smělý a markantní vzhled s hladkým začleněním dynamických akcentů a prolisů po celém povrchu karoserie.
Přední partie vozu je smělou interpretací designových filozofií Under Priority a Keen Look automobilky Toyota – zde v podobě designového ztvárnění Catamaran Under Priority.
Štíhlá a hluboká horní část masky chladiče zdůrazňuje emblém Toyota a začleňuje tenké sdružené světlomety Bi-LED posazené do samotných rohů.
Velká lichoběžníková spodní část masky chladiče se táhne napříč prakticky celou šířkou nárazníku. Volné jsou pouze rohy po stranách nárazníku, lemující masku chladiče způsobem, jenž připomíná zdvojený trup katamaránu, zde se zdůrazněním širokého rozchodu kol a rozkročeného, rozhodného postoje nové Toyoty Camry Hybrid.
Do samotné spodní části masky chladiče jsou zasazeny horizontální lišty, jejichž tvar byl pečlivě zvolen tak, aby opticky zvýraznily design ‚Catamaran Under Priority‘ a dodaly přikrčené a široké přední partii patřičnou dávku průbojnosti i reprezentativnosti.
Při bočním pohledu zaujme nízká kapota a linie střechy v kombinaci s nízkou okenní čárou karoserie, kdy se kabina zdánlivě ještě snížila a evokuje dojem