podnikové služby

Centra služeb prý letos nabídnou 10 tisíc nových pracovních míst

V průběhu roku 2021 vytvoří obor zákaznických, podnikových a IT služeb 10 tisíc nových pracovních míst, což odpovídá 5procentnímu růstu. Stejným tempem se zvýšily i mzdy zaměstnanců oboru, což přispělo k výraznému omezení fluktuace. Celkem 330 zdejších center zaměstnávalo v roce 2020 již 120 000 lidí, z nichž téměř polovinu tvořili pracovníci ze zahraničí, především ze západní Evropy. Do ČR je přilákaly zejména kariérní možnosti a vysoká kvalita života. Nejrychleji se rozšiřují IT centra a poskytovatelé personálních služeb. Vyplývá to z výročního průzkumu asociace ABSL, který byl zveřejněn na www.absl.cz/report2021.

„Průzkum tradičně mapuje velikost a zaměření center podnikových služeb v ČR, stejně jako jeho potřeby a výzvy, které určují a ovlivňují jeho rozvoj. V roce 2020 byla hlavním akcelerátorem rozvoje pandemie Covid-19,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje firmy poskytující zákaznické, podnikové a IT služby. Právě pandemie urychlila v 53 % center digitalizační projekty, 38 % center automatizovalo nové procesy, vše s cílem být schopen hladce fungovat i v dobách mnoha omezení pracovního života a sociálních kontaktů. I díky tomu reportovalo 92 % firem z tohoto oboru pozitivní nebo žádný dopad pandemie a více než třetině center se díky pandemii otevřely nové obchodní příležitosti. „Díky schopnosti fungovat v plně digitálním prostředí a přinášet inovace do všech oblastí podnikání náš obor i nadále poroste. Digitalizace totiž umožňuje centrálně zpracovávat stále více činností a procesů. Vedle již tradičních účetních služeb jsou to stále častěji i IT služby, ale i služby z oblasti práva, kybernetické bezpečnosti, personalistiky, vývoje a v souvislosti s masivním růstem množství dat i datové analytiky,“ vysvětluje Jonathan Appleton.

Rozšiřující se záběr oboru mění požadavky na uchazeče o práci, kromě jazykové výbavy je to i znalost technologií a práce s daty, důležitá je ale i otevřenost učit se novým věcem, inovační duch a adaptibilita.

Náklady a dostupnost

Mnoho globálních firem dnes restrukturalizuje své mezinárodní provozní modely a zvažuje vytváření nových center podnikových služeb, do nichž by přesunuly IT, inovace, digitální dovednosti a další služby s vysokou přidanou hodnotou. „Českou republiku má proto v hledáčku mnoho firem. V rámci našeho průzkumu zmiňovali, že je pro ně zajímavá zejména kombinace zdejších nákladů na pracovní sílu, dostupnosti lokality a vzdělanosti. Příchod nových a rozvoj stávajících center služeb je pro Českou republikou velkou příležitostí, orientace na obory s vysokou přidanou hodnotou může posílit stabilitu české ekonomiky,“ říká Jonathan Appleton.

Hlavní zjištění průzkumu:

  • Obor reprezentuje 330 firem, v nichž v roce 2020 pracovalo 120 000 zaměstnanců a 8750 pracovních míst zastal robotický software
  • Pro rok 2021 predikuje další expanzi 58 % českých center
  • V roce 2021 vznikne v oboru 10 000 nových pracovních míst
  • Nejrychleji rostou IT centra (meziročně o 18 procentních bodů), poskytující správu infrastruktury, nasazování robotické automatizace, digitalizaci nebo vývoj, testování a nasazování nových produktů a služeb a kybernetickou bezpečnost
  • 45 % zaměstnanců oboru tvoří cizinci
  • 70 % zaměstnanců poskytuje služby v angličtině, 16 % v češtině a 13 % v němčině
  • Celkem se v oboru používá přes 30 jazyků
  • Práce z domova se stane novým standardem – v době pandemie působí 95 % zaměstnanců oboru z domova, do budoucna chce 82 % pracovníků působit z domu alespoň půl pracovní doby

Populární

TechBiz.cz přináší novinky z průmyslových a technických oborů i dalších souvisejících oblastí, zajímá se o oblasti jako automobilový průmysl, informatika, doprava, hutnictví, obrana a bezpečnost, logistika, personalistika, robotika, stavebnictví, strojírenství, výzkum a vývoj a mnoho dalších.

Redakci můžete kontaktovat na e-mailu techbiz (at) nitemedia.cz. Tiskové zprávy, nabídky a pozvánky prosím posílejte na e-mail tiskovky (at) nitemedia.cz.

TechBiz.cz © 20XX

To Top