Bývalý generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn při svém dnešním vystoupení před německými zákonodárci řekl, že nevěděl o systematickém podvádění s emisemi u vozů s naftovými motory dříve, než automobilka podvody oficiálně přiznala. Netuší ani, kolik osob o podvodech vědělo, napsala agentura Reuters.
Winterkorn vystoupil před parlamentním výborem, který se zabývá vyšetřováním emisního podvodu automobilky. Hlavní snahou je zjistit, kdy se bývalý generální ředitel a nejvyšší vedení automobilky dozvěděli o podvodech u naftových vozů a proč se nerozhodli informovat investory dříve. Winterkorn se objevil na veřejnosti poprvé od 22. září 2015, kdy se v televizi omluvil za skandál. Den na to rezignoval.
Investoři zřejmě budou pozorně sledovat Winterkornův výstup a hledat v jeho projevu záchytné body, které by ukázaly, kdy se o manipulacích dozvěděl. Investoři požadují po automobilce odškodné 8,8 miliardy eur (237,7 miliardy Kč) kvůli propadu cen akcií po vypuknutí skandálu.
Volkswagen tvrdí, že jeho výkonná rada nevěděla o softwarových manipulacích do konce srpna 2015. Automobilka formálně oznámila americkým úřadům podvádění na začátku září.
Na otázku, zda si myslí, že z podvádění může být obviněno jen několik techniků, Winterkorn odpověděl, že o podvodu zřejmě věděla více než hrstka zaměstnanců, sám však neví, kolik lidí se na podvodech podílelo. Upozornil, že softwarové aplikace představují velmi specifickou oblast práce při vývoji motorů.
Winterkorn rovněž upozornil, že nemůže komentovat detaily, které jsou součástí trestního vyšetřování v Německu. Odmítl také odpovědět na několik otázek týkajících se toho, kdy přesně se co dozvěděl, dodala agentura AP.
Volkswagen tento měsíc přiznal americkým prokurátorům, že zhruba 40 zaměstnanců smazalo tisíce dokumentů ve snaze zakrýt před regulátory podvádění s emisemi.
Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do asi 11 milionů naftových aut instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. V USA již v trestním vyšetřování emisního skandálu zatkly prvního firemního manažera, bývalého šéfa amerického oddělení firmy pro dodržování regulačních předpisů Olivera Schmidta.