automotive
Brexit zvýší pro automobilky rizika, ale vývoz výrazně neklesne
Rozhodnutí Britů v referendu o vystoupení z EU zvýší pro tuzemské automobilky a dodavatele dílů rizika a nejistoty. Český vývoz celých automobilů i součástek pro britské automobilky ale výrazně neklesne, protože ostrovní země se bez těchto dodávek neobejde. Komplikace by mohlo způsobit omezení volného pohybu zboží nebo odlišná regulace. Vyplývá to z vyjádření automobilek i Sdružení automobilového průmyslu.
“Výsledek referenda je velmi nešťastný a zvyšuje pro firmy rizika a nejistoty. Na hodnocení dopadu je ještě brzy, je třeba počkat, až se uklidní finanční trhy,” uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Auta a díly tvoří kolem dvou pětin českého vývozu do Velké Británie. Vyváží tam kolínský závod TPCA, nošovický Hyundai i Škoda Auto. Pro Škodu je Británie čtvrtým nejsilnějším trhem a na celkovém odbytu značky se podílí zhruba sedmi procenty. Loni dodala Škoda zákazníkům ve Velké Británii 74.900 vozů, což je o tisícovku více než na domácím trhu v Česku. Za prvních pět měsíců letošního roku Škoda na ostrovy vyvezla 33.600 vozů.
“Respektujeme výsledek referenda o EU, i nadále budeme úzce spolupracovat s našimi britskými partnery, na našem vztahu k nim se nic nemění. Momentálně je ještě příliš brzy na to, abychom mohli vyhodnotit případné dopady na aktivity podniku,” řekl ČTK Tomáš Kubík z tiskového oddělení. Škoda je podle něj firma s mezinárodní působností na více než sto trzích po celém světě, proto má dobrou pozici k tomu, aby se přizpůsobila měnícím se ekonomickým a politickým podmínkám.
Vývoz aut z ČR do Velké Británie loni představoval kolem 48 miliard korun a export součástek pro tamní automobilky pak přes 30 miliard. Díly z Česka nakupují britské automobilky Vauxhall (Opel), Mini, Land Rover, Jaguar ale i Rolls-Royce.