automotive
Asfalt, sníh, led. Toyota ladí formu na Rallye Monte-Carlo
Letošní sezóna světového rallyového šampionátu FIA startuje už tento víkend. A to hned jedním z nejnáročnějších podniků celého roku, proslulou Rallye Monte-Carlo. Tým TOYOTA GAZOO Racing WRT ve složení Ott Tänak, Jari-Matti Latvala a letos poprvé Kris Meeke bude usilovat o co nejúspěšnější start v rámci obhajoby titulu mistra světa mezi továrními týmy, který Toyota získala v roce 2018.
Rallye Monte-Carlo je notoricky známé pro své obtížné a proměnlivé klimatické podmínky, které mohou kolísat od suchého asfaltu až po sníh a led, často i během jediné rychlostní zkoušky. Správná volba obutí je proto během této akce naprosto klíčová – jezdci spoléhají na posádky monitorující výskyt ledu a následně podávající informace o aktuálních podmínkách na trati.
Větší část podniku proběhne v okolí francouzského města Gap, kde se usídlí servisní park a odkud ve čtvrtek večer jezdci vyrazí na trať před úvodní dvojicí nočních rychlostních zkoušek, které mohou zápolení hned zpočátku zkomplikovat. Pátek je nejdelším dnem rallye se dvěma průjezdy tří rychlostních zkoušek jihozápadně od města Gap.
V sobotu čekají posádky dvě rychlostní zkoušky, v obou případech absolvované dvakrát, a následně se týmy vydají na delší přejezd do Monaka na nedělní akci, která zahrnuje dvojici opakovaných rychlostních zkoušek v okolních horách, včetně legendárního Col de Turini.
Tommi Mäkinen (šéf týmu)
„Před zahájením této nové sezóny cítíme ohromné napětí. Změnili jsme naši jezdeckou sestavu, do které přibyl Kris, ale velké změny nastaly i u jiných týmů, takže bude hodně zajímavé sledovat, jak se to na Monte Carlo vyvine. Je to samozřejmě dost ožehavý podnik hned na úvod sezóny, ale naši jezdci tam již získali hodně zkušeností. To je možná vůbec nejdůležitější věcí, protože největších úspěchů jsem tam dosáhl až v posledních letech mé závodní kariéry. Jako tým tam vyrážíme optimisticky: Ott se oproti loňsku se svým vozem velmi dobře sžil; Jari-Matti měl vloni skutečně výborný závěr sezóny a Kris si na tým i na nový vůz okamžitě zvykl.“
Ott Tänak (jezdec, vůz č. 8)
„Když tentokrát míříme na Rallye Monte-Carlo, cítím se daleko více v pohodě než vloni. Před dvanácti měsíci bylo pro mne vše nové, ale nyní vyrážím do sezóny se stejným vozem i stejnými lidmi a věřím, že jsme nyní velmi silným týmem. Díky všem poznatkům a zkušenostem, které jsme vloni získali, budeme pouze lepší. Osobně jsem dychtivější než kdy v minulosti, protože při loňském šampionátu jsem byl již tak blízko. Víme, že na to pouze musíme jít chytře, zejména v podniku, který je tak nepředvídatelný jako tento. Loňské druhé místo na Monte Carlu bylo skvělé, a tak by bylo pěkné, kdybychom postoupili ještě o příčku výše, ale čelíme skutečně silným soupeřům.“
Jari-Matti Latvala (jezdec, vůz č. 10)
„Společně s navigátorem Miikkou se chystáme zahájit naši 13. kompletní sezónu ve WRC. Máme ohromnou motivaci bojovat o rallyová vítězství a možná i o titul pro závodní jezdce: to je pořád tím vrcholným snem. Ve druhé polovině loňské sezóny se nám opravdu dařilo, a tak pokud bychom v tomto trendu dokázali pokračovat, měli bychom cíle dosáhnout. Víme, že vůz je spolehlivý a rychlý, takže je pouze na nás jezdcích, abychom z něj vymáčkli maximum. V obou posledních ročnících jsem v Monte Carlu s Yarisem WRC skončil na stupních vítězů, a tak by bylo ideální na tuto sérii navázat, ale klíčem bude odjet víkend čistě a minimalizovat chyby.“
Kris Meeke (jezdec, vůz č. 5)
„Již se nemohu dočkat, až zahájím to, co je pro mne vlastně novým začátkem – s novým týmem, novým vozem, a dokonce i s novým navigátorem. To, čeho tým v loňské sezóně dokázal, zejména v druhé polovině roku, mi dodává ohromnou důvěru ve vůz, za jehož volantem pojedu. Když jsem s tímto vozem měl možnost jet poprvé, udělal na mne ohromný dojem, co všechno dokáže. Stále se však učím, takže si pro Rallye Monte-Carlo nedávám žádné velké cíle. Mojí nejbližší prioritou je jednoduše vychutnat si opět jízdu, a Monte je zcela jistě podnikem, který se mi v minulosti líbil.“
Jak to probíhalo vloni?
V rámci sezóny 2018 si tým na Monte Carlu vychutnal krásný začátek v podobě dvou pódiových umístění. Ott Tänak při své premiéře za volantem Toyoty Yaris WRC dojel jako druhý a útočil na vítězství. Jari-Matti Latvala se vrátil na stupně vítězů jako třetí. I Esapekka Lappi ukázal dobrý výkon s třetím vozem a držel si čtvrtou příčku, dokud jej drobná chyba v poslední rychlostní zkoušce neodsunula na sedmé místo.