Couvání z parkovacího místa patří mezi každodenní situace v městském provozu. Řidiči se přitom často musejí potýkat se špatným výhledem, zejména při vyjíždění z příčného parkovacího místa. Při tomto manévru je podporuje elektronický pomocník ve vozech značky Volkswagen: asistent pro vyparkování. Systém využívá radarové senzory umístěné na zádi vozidla, které jako doplněk ultrazvukových parkovacích senzorů sledují oblast za vozidlem a po stranách.
Asistent vyparkování rozpoznává vše, co řidič nemůže ze svého sedadla vidět. Zaznamená-li systém vozidlo, které se vzadu přibližuje ze strany, upozorní řidiče preventivně na nebezpečnou situaci. Pokud řidič nereaguje, může systém automaticky aktivovat brzdy. Tím zabrání nehodě, nebo alespoň minimalizuje následné škody.
Asistent vyparkování je nabízen v kombinaci s asistentem pro sledování mrtvého úhlu, který podporuje řidiče nejen při parkování, ale především za jízdy. Přestože lze zpětná zrcátka vozidla nastavit tak, aby mohl řidič při změně jízdního pruhu bezpečně zaznamenávat přibližující se vozidla, může za určitých okolností docházet k nepřehledným situacím, v nichž řidiči pomůže asistent pro sledování mrtvého úhlu. Radarové senzory na zádi sledují oblast za vozem a vedle něj. Díky tomu lze v rámci systémových omezení rozpoznávat vozidla ve vzdálenosti až 20 metrů. Asistent pro sledování mrtvého úhlu je funkční již od 15 km/h a může řidiče informovat o jiném vozidle nebo objektu ve sledované oblasti rozsvícením LED ukazatele ve vnějším zpětném zrcátku.
Systém upozorňuje řidiče na potenciální nebezpečí nepřetržitě rozsvíceným LED ukazatelem v příslušném vnějším zpětném zrcátku. Jestliže řidič i přesto aktivuje ukazatele směru, začne příslušný LED ukazatel svítit přerušovaně s ještě větší intenzitou světla, aby řidiče upozornil na kritickou situaci.
Ve spojení s asistentem pro jízdu v jízdním pruhu Lane Assist, , reaguje systém navíc mírným natočením volantu opačným směrem a vibracemi, jejichž účelem je zvýšení pozornosti řidiče. V závislosti na modelu je zásah do řízení plynulý a mírný. Řidič může systém Lane Assist kdykoli vyřadit z činnosti vynaložením nepatrné síly při otočení volantu směrem, jímž chce skutečně jet, a vždy nese plnou odpovědnost za řízení vozidla.
Stručný přehled – Vývoj asistenčních systémů pro parkování
- 1997 – první podpůrný systém pro parkování se čtyřmi ultrazvukovými senzory v zadním nárazníku
- 2005 – parkovací senzory vpředu a vzadu
- 2006 – první parkovací asistent na světě (Park Assist)
- 2008 – první použití systému Rear View
- 2010 – první použití prostorového kamerového systému Area View
- 2010 – vizuální parkovací systém OPS (Optisches Parksystem)
- 2010 – Park Assist 2.0
- 2012 – OPS 360°
- 2012 – Park Assist 2.0 s funkcí zaparkování vozidla na příčné parkovací místo
- 2014 – asistent vyparkování
- 2014 – asistent pro sledování mrtvého úhlu
- 2014 – Area View, 2. generace
- 2015 – Park Assist 3.0