Automobilky koncernu Volkswagen již v Česku svolaly do servisů kvůli úpravě problematických motorů TDI schopných obcházet emisní měření téměř polovinu ze 154.000 dotčených vozů. Z toho servisy již navštívila více než třetina pozvaných aut. Uvedli to zástupci jednotlivých firem pro ČTK.
Škoda Auto již pozvala 40 procent z 96.000 aut vybavených motory EA 189 plnícími normu Euro 5. U značek Audi, Volkswagen a Seat došly pozvánky 29.500 z celkem 58.060 majitelů.
Do servisů dosud mířily převážně vozy s motory 2,0 TDI, výrobce již ale má řešení i pro agregáty 1,2 a 1,6 TDI. Jejich majitele bude Centrum dopravních služeb ministerstva dopravy zvát v nejbližších dnech a týdnech. Řešení většinou spočívá v bezplatném přehrání softwaru v řídící jednotce motoru.
“Do této chvíle jde u Škody o modely Superb, Octavia a Yeti s dvoulitrovými motory TDI, přičemž například u modelu Superb s dvoulitrovým motorem 2,0 TDI (125 kW), tedy jedním z prvních uvolněných software, dosahuje podíl plnění více než 62 procent. Potvrzuje se tak náš původní předpoklad, že většina majitelů spojuje přehrání nové verze software, po dohodě se servisním partnerem, s plánovanou pravidelnou inspekcí či jiným servisním úkonem, jako je například přezutí sezónních pneumatik, výměna oleje a podobně,” uvedl mluvčí zastoupení Škody Auto v ČR Vítězslav Pelc.
Dosavadní více než třetinová návštěvnost servisů je podle odborníků relativně vysoká účast. Například na výměnu smrtelně nebezpečných airbagů japonské firmy Takata přijelo v tuzemsku u jednotlivých značek 40 až 60 procent řidičů.
Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin.
Vozy s problematickým motorem se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.