Dva roky po uvedení Roveru, prvního gravel modelu značky, Festka představuje Scout – rám vytvořený pro drsnější terény a náročné bikepackingové aktivity. „Obliba gravelu roste a terén, který tato disciplína pokrývá, se rozšiřuje. Natolik, že jedno kolo nemůže obsáhnout vše. Scout navazuje tam, kde allroadový Rover končí,” vysvětluje filozofii, která stojí za novým modelem Michael Moureček, spoluzakladatel společnosti a hlavní tvůrce rámů Festky.
Geometrie nového modelu vychází z prodlouženého rozvoru kol, jehož rozsah lze dále doladit pomocí nastavitelné vidlice Columbus Futura Cross. Rám je sestaven z robustnějších trubek, které jsou zkonstruovány tak, aby poskytovaly správnou rovnováhu mezi tuhost zaručujícím vysokým modulem vláken a odolností proti mechanickému poškození. Scout působí velmi solidním dojmem, přesto je lehký a hbitý na ovládání. Je ve svém živlu při stoupání, sjíždění i jízdě po všech druzích terénu, které si nezbytně nežádají odpruženou vidlici.
Výkon je u Festky vždy na prvním místě v seznamu priorit a Scout není v tomto ohledu výjimkou. Zvláštní důraz při vývoji rámu byl kladen na to, aby kolo bylo responsivní ale stabilní současně. „Lidé mají tendenci spojovat výkon s rychlostí, ale to není ten jediný pohled. Efektivní přenos síly z jezdce na rám a dále znamená, že síla, kterou vynakládáte, nepřichází nazmar, takže k dosažení cíle budete potřebovat vynaložit méně úsilí. Efektivita se tak může projevit například v menší vynaložené námaze, a tudíž menší únavě,” vysvětluje Michael Moureček.
Pokrok v oblasti komponentů Festce umožnil navrhnout model Scout jako první rám ve firemním portfoliu specificky určený pro sadu s jedním převodníkem. Výhodami takového osazení je nejenom optimální řetězová linka, ale i efektivita a snadnost ovládání řazení na jediné páce.
Stejně jako u všech modelů Festka je i Scout kromě řady standardních velikostí k dispozici s geometrií na míru za menší příplatek. Rám lze také dokonale přizpůsobit potřebám a ambicím jeho uživatele v oblasti bikepackingu. Možnosti sahají od počtu/umístění nýtovacích matic pro brašny a nosiče až po ideální úhel sklonu horní rámové trubky pro umístění brašny uvnitř hlavního rámového trojúhelníku. Pokročilé možnosti, jako je integrace dynama a kabelů pro světla, stejně jako mnoho dalších individuálních přání, jsou možné a vítané.
Základní cena rámového setu je 125.790 Kč, celostavby začínají na 177.890 Kč. Scouta lze objednat ve všech kategoriích grafického provedení od Core přes Spirit a Signature až po YOU BY FESTKA. Poslední z kategorií je omezena na pouhých 12 kol ročně.
V rámci uvedení Scouta na trh Festka představila nový model i v nejvyšší variantě provedení, kterou jsou rámy vyrobené ve spolupráci s externími umělci. Tentokrát se jedná o uměleckou dvojici Ondrash & Kašpárek, která pro tento účel poprvé aplikovala svou unikátní technologii přenosu barev z vodní plochy na 3D předmět. Festka Scout v tomto provedení a v plné výbavě stojí 690.000 Kč.
Technická specifikace:
STŘED: PF 86.5/41 mm
VIDLICE: Columbus Futura Cross 1 ½ / Columbus Futura Cross+1 ½
PRŮMĚR HLAVOVÉ TRUBKY: 52 mm
OBJÍMKA PŘESMYKAČE: 34.9 mm
PRŮMĚR SEDLOVKY: 31.6 mm
ŘAZENÍ: 1x mechanical, Di2, eTap, Rotor
MAXIMÁLNÍ PRŮCHODNOST PRO PLÁŠTĚ: 42 mm (700c) / 50 mm (650b) (měřeno)
MAXIMÁLNÍ VELIKOST BRZDOVÝCH KOTOUČŮ: 140 mm vzadu, 160 mm vpředu
VÁHA: cca 1000 g