Škoda Auto by měla mít do roku 2025 v nabídce čtyři až pět elektromobilů. Částečně půjde o úplně nové vozy a zčásti budou vycházet z konvenčních modelů. V Praze chce vybudovat vývojové centrum “digilab” pro nové produkty a obchodní modely. Uvažuje také o vstupu na severoamerický trh. V rozhovoru pro nové vydání týdeníku Euro to uvedl předseda představenstva Škody Bernhard Maier.
V roce 2025 budou podle odhadů Škody tvořit asi čtvrtinu odbytu vozy s elektrickým pohonem. “Rozhodli jsme se, že v roce 2019 představíme první plug-in hybrid značky Škoda, bude to Superb. Bezprostředně po něm bude následovat řada čistě elektricky poháněných vozů,” řekl Maier Euru. Budoucnost podle něj bude vedle elektromobility patřit vozům připojeným k internetu a autonomnímu řízení.
Po celozávodní dovolené by se měly rozběhnout aktivity firmy v novém vývojovém centru v Praze. Zde bude nejen vyvíjet nové produkty, ale i testovat nové možnosti spolupráce v rámci podniku. “Služby související s mobilitou budou v budoucnu tvořit značnou část našeho obratu. K tomu potřebujeme zaměstnance s novými znalostmi a novými profesními profily,” uvedl.
Na konci letošního roku Škoda uzavře další velkou investici, která souvisí s uvedením nového velkého SUV Kodiaq na trh. “Celkově investujeme jenom v letošním roce do našich českých závodů přes 500 milionů eur (cca 13,5 miliardy Kč). Navíc zaměstnáme dva tisíce nových zaměstnanců. V Boleslavi budujeme novou lisovací linku, která je nejmodernější svého druhu v celém koncernu. Těšíme se vysoké globální poptávce, takže už přemýšlíme o dalším rozšiřování kapacit,” dodal.
Škoda má podle Maiera po světě 14 výrobních závodů, většinu aut ale stále vyrábí v Česku a ČR by měla zůstat hlavním působištěm i do budoucna. Firma prověřuje, kde postavit nový závod, aby co nejlépe obsloužila světový trh. Ve hře je i Česko, kde ale naráží na limity infrastruktury i sociálního zázemí.
Bez stavby nového výrobního závodu by se zřejmě neobešel ani zvažovaný vstup automobilky na severoamerický trh. “O Spojených státech musíme uvažovat už proto, že severoamerický trh představuje 25 procent celkového světového trhu. My ovšem nejsme pod časovým tlakem. Obsáhle zkoumáme, jaké podmínky a požadavky budou v jednotlivých zemích kladeny. Rozhodujícím faktorem zůstane především vhodnost produktové nabídky, dodavatelské sítě a dlouhodobě udržitelná profitabilita,” doplnil Maier.
Škoa Auto má zastoupení ve 102 zemích, což je zhruba polovina celkového automobilového trhu. S rozšířením palety SUV vozů se chystá na nové trhy. V příštích měsících vstoupí na jihokorejský trh, bude nabízet vozy v Íránu a zanedlouho v Singapuru.
Škoda Auto vyrábí šest modelových řad, ke kterým na konci roku přidá sedmou v podobě velkého SUV. Loni vyrobila přes milion aut. Je součástí koncernu VW.