automotive

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing chce obhájit vítězství v Le Mans

Tým TOYOTA GAZOO Racing tento týden čeká obhajoba loňského vítězství v závodu 24 hodin Le Mans, jenž je nejnáročnějším podnikem roku. Toyota tímto zároveň uzavře svoji rekordní sezónu světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) 2018-2019.

Tým naváže na loňské historicky první vítězství v tomto závodu, který byl druhým podnikem sezóny WEC 2018-2019. V té Toyota dominovala, neboť vyhrála šest ze sedmi dosavadních podniků, a tak nastupuje do 87. ročníku závodu 24 hodin Le Mans s jistotou zisku mistrovských titulů pro tovární týmy i závodní jezdce.

Kromě bitvy o vítězství v závodu pořádaném na okruhu La Sarthe se ve finále sezóny bude rozhodovat i o budoucím držiteli titulu světového šampiona mezi jezdci. Posádka vozu TS050 HYBRID č. 8 ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso (vítězové loňského Le Mans) aktuálně disponuje výhodou 31 bodů před posádkou vozu č. 7 ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López. Příští týden je přitom možné získat až 39 bodů.

Závod 24 hodin Le Mans 2019 pro Toyotu coby tovární tým znamená již 21. účast v nejdůležitějším závodu kalendáře vytrvalostních soutěží a současně první účast v roli úřadujícího šampiona po loňském vítězství vozu č. 8 Sébastiena, Kazukiho a Fernanda, který též vyjížděl z první startovní pozice.

Le Mans klade na vůz, jezdce i zbytek týmu bezprecedentní nároky, kdy musí hladce fungovat každá součást celé mašinerie pro překonání nástrah tohoto jedinečného okruhu, měnících se klimatických podmínek, únavy a nepředvídatelného charakteru čtyřiadvacetihodinového závodu se 62 vozy na okruhu o délce 13,626 km.

TOYOTA se závodu Le Mans již od roku 2012 účastní s hybridním prototypem LMP1; jeho nejnovější provedení TS050 HYBRID disponuje pohonem všech kol s motorgenerátory na obou nápravách. TS050 HYBRID při brzdění rekuperuje energii a ukládá ji do vysoce výkonné baterie; díky tomu disponuje nejvyšším výkonem 1000 koní.

Závod 24 hodin Le Mans 2019 spadá do stejné sezóny jako ročník 2018, a tak předpisy zakazují provádět na Toyotě TS050 HYBRID s kitem pro nízký přítlak jakékoli významnější změny; od loňského vítězství nicméně tým průběžně provádí jemné změny v nastavení vozů i své strategii.

Přípravy na závodní týden opět pokročily 2. června v rámci oficiálního testování, kdy obě Toyoty TS050 HYBRID udávaly tempo. Sébastien za volantem vozu č. 8 zaznamenal celkově nejrychlejší čas na kolo, nepatrně pomalejší než loňský nejlepší čas kvůli zvýšení minimální hmotnosti vozu o 10 kg.

Le Mans je zhmotněním ducha vytrvalostních soutěží – zahrnuje totiž přibližně 35 hodin jízdy, počínaje čtyřhodinovým tréninkem ve středu 12. června v 16:00, na nějž ve 22:00 navazují dvouhodinové kvalifikace.

Kvalifikace pokračují ve čtvrtek v podobě dalších dvou jízd v trvání 120 minut (začátek v 19:00 a 22:00 hodin); o pořadí vozů na startovním roštu rozhoduje celkově nejrychlejší kolo v rámci všech kvalifikačních jízd. Během páteční spanilé jízdy pilotů ve městě Le Mans budou mít fanoušci příležitost spatřit naživo závodní jezdce. Následuje vlastní závodní víkend, jenž začíná zahřívací jízdou o délce 45 minut v 9:00 ráno. Samotný závod začíná v sobotu v 15:00 a ve stejný čas v neděli bude odmávnuto šachovnicovým praporkem.

Hisatake Murata, prezident týmu: „Je to pro nás důležitý týden, neboť se nejedná pouze o poslední závod dlouhé a úspěšné sezóny, ale je to zlatý hřeb roku. Le Mans v sobě koncentruje tolik úsilí vynaloženého během celé sezóny; přípravě vozů na tento podnik proto věnujeme mimořádnou pozornost. Na Le Mans nebereme nic jako předem dané, neboť jde o nejnáročnější podnik celého závodního kalendáře. Okruh je jedinečný, dlouhý závod náročný, počasí může být záludné a samozřejmě nebereme na lehkou váhu ani soupeře; Le Mans je pro každého skutečnou výzvou. Naše tréninky a přípravy probíhaly v silném týmovém duchu, a tak věřím, že jsme připraveni obhájit titul a pomoci fanouškům připravit zajímavý závod plný emocí.“

Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Le Mans je speciální závod, neboť je to náš cíl číslo jedna a právě pro tento závod byl navržen náš vůz TS050 HYBRID. V závodu Le Mans skutečně naplno cítíme sílu našeho vozu. Kdykoli usedám za volant, již počítám dny zbývající do příštího Le Mans; myslím na něj neustále. Je to velký a atraktivní závod a pořádá se pouze jedinkrát v roce. Miluji atmosféru Le Mans a již se nemohu dočkat, až letos vyrazíme. Jde také o poslední závod sezóny, takže chceme zakončit v radostném rozpoložení.“

Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Každý, kdo dorazí na Le Mans, ihned cítí tu zvláštní atmosféru. V motoristickém sportu se pohybuji již řadu let, ale celková atmosféra i zážitky z jízdy na tomto okruhu jsou vždy úžasné. Le Mans se jede pouze jednou do roka, takže za závodní kariéru nemáte moc příležitostí jej vyhrát. V posledních třech letech jsme měli ten správný vůz, ale o vítězství na Le Mans stále jen sním. Celá naše posádka vozu č. 7 udělá vše pro to, aby tento ročník patřil nám.“

José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Celý rok pracujeme pro Le Mans a stále na tento závod myslíme; pro nás je to nejdůležitější podnik roku. Každý chce v závodu Le Mans zvítězit, protože je tak náročný a má velmi bohatou historii. Pro každého z týmu je to zcela jedinečný zážitek. Každou sezónu jezdíme na řadě pěkných okruhů po celém světě, ale Le Mans se nic nevyrovná; jedině tam poznáte plný potenciál vozů TS050 HYBRID. Jet s tímto vozem na Le Mans je úžasným zážitkem.“

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Loňské vítězství na Le Mans znamenalo hodně, protože společně s Toyotou jsme o něj usilovali již hodně dlouho. Když se nám konečně podařilo tento závod vyhrát, byl to úžasný pocit a úspěch. Nyní se také trochu soustředíme na mistrovství závodních jezdců a bylo by skvělé tento titul opět získat. Jako celá posádka se na to zaměříme a vynasnažíme se vše provést správně a neudělat žádné chyby. Cítím, že jsme na správné cestě, doposud se nám dařilo a v našem tlaku na pilu nepolevíme.“

Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Jet čtyřiadvacetihodinovku je náročné, protože výzvou je závod vůbec dokončit; ještě mnohem těžší je pak zvítězit. Právě proto je tento závod tak speciální, a právě proto se na Le Mans neustále vydáváme. Loňské vítězství bylo přirozeně jedním z nejdůležitějších výsledků v mé kariéře – a ještě důležitější pro Toyotu, která o něj usilovala již 30 let. K opětovnému vítězství bude zapotřebí veškerá naše snaha a schopnosti, ale stejně jako celý zbytek týmu o jeho zisk mimořádně hodně stojím.“

Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Le Mans je nejnáročnějším podnikem závodního kalendáře. Loňské vítězství pro mne hodně znamenalo; první místo hned na první pokus bylo pro mne splněným snem. Byl to speciální den, kouzelný okamžik. Když jej oslavujete na stupních vítězů po odvedení tak těžké práce, kdy vidíte celou cílovou rovinku a celou boxovou uličku plnou lidí, naplňuje vás to hrdostí na celý tým. Letos naštěstí poprvé nejsme pod tlakem nutnosti zvítězit, a tak doufám, že si závod více užijeme, ale určitě do toho půjdeme naplno a rozhodně to bude hodně náročné.“

Populární

TechBiz.cz přináší novinky z průmyslových a technických oborů i dalších souvisejících oblastí, zajímá se o oblasti jako automobilový průmysl, informatika, doprava, hutnictví, obrana a bezpečnost, logistika, personalistika, robotika, stavebnictví, strojírenství, výzkum a vývoj a mnoho dalších.

Redakci můžete kontaktovat na e-mailu techbiz (at) nitemedia.cz. Tiskové zprávy, nabídky a pozvánky prosím posílejte na e-mail tiskovky (at) nitemedia.cz.

TechBiz.cz © 20XX

To Top