Nová Toyota GR Supra, pátá generace legendárního sportovního vozu značky Toyota, se 14. ledna 2019 představuje ve světové premiéře na mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu. Zároveň se jedná o první globální model GR z produkce TOYOTA GAZOO Racing.
Nová Toyota GR Supra byla koncipována jako sportovní vůz v té nejryzejší formě, bez jakýchkoli kompromisů, které by mohly negativně ovlivnit požitek z jízdy. Hlavní konstruktér Tetsuja Tada se držel klasické podoby s řadovým šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol, v duchu tradic předešlých generací modelu Supra a původního sportovního modelu 2000GT. Milovníci volantu se mohou těšit na opojné spojení výkonu, agility a precizní ovladatelnosti, postavené na kombinaci krátkého rozvoru a širokého rozchodu kol, skromné hmotnosti, nízkého těžiště a velmi tuhé karoserie.
Motor o zdvihovém objemu 3,0 litru ve spolupráci s turbodmychadlem typu Twin Scroll dosahuje nejvyššího výkonu 340 koní, resp. točivého momentu 500 Nm. Pohonnou jednotku ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou charakterizuje hladké a suverénní zrychlování s více než dostatečným točivým momentem v širokém spektru otáček motoru.
O pečlivé odladění jízdních schopností nového sportovního vozu se postarali specialisté z TOYOTA GAZOO Racing, kteří díky intenzivnímu testování na proslulé Severní smyčce okruhu Nürburgring a okolních cestách v Německu dosáhli mimořádné agility, stability a atraktivních jízdních vlastností. Další detailní testování pak vůz prodělal na různých cestách po celém světě.
Aby vůz skutečně dostál svému slibu, osobně jej na okruhu Nürburgring otestoval prezident Toyoty Akio Toyoda v roli tzv. jezdeckého mistra a teprve poté dostal tento model zelenou.
První vozy Toyota GR Supra převezmou zákazníci koncem léta 2019. Všechna vozidla se budou vyrábět v rakouském Štýrském Hradci.
„V minulosti jsem strávil bezpočet hodin za volantem staré Supry na okruhu Nürburgring, kde jsem usiloval o zisk titulu jezdeckého mistra. Supra je jako starý kamarád, který v mém srdci zaujímá zvláštní místo. Zatímco jiní výrobci k rychlé jízdě na okruhu nasazovali své krásné nové prototypy určené k uvedení na trh, já jsem řídil starou Supru, která již ani nebyla ve výrobě. Takže ačkoli Toyota neměla v plánu novou Supru vyrábět, stejně jako řada dalších pravověrných fanoušků Supry po celém světě jsem si tajně přál, aby se tomu tak stalo. Nová Supra GR se zrodila testováním na okruhu Nürburgring a mohu čestně prohlásit, že tento vůz je radost řídit a je lepší než kdy dříve,“ komentoval Akio Toyoda.
Design ryzího sportovního vozu
Již na první pohled je zřejmé, jak se v designu nové Toyoty GR Supra odrazily úžasné tradice sportovních vozů od Toyoty. Vliv pamětihodného modelu 2000GT je konkrétně vidět na dlouhé kapotě, kompaktní karoserii a dvojitém vyboulení střechy; markantní vzezření Supry čtvrté generace je zase zachyceno ve ztvárnění přední i zadní partie, zejména v podobě atletických zadních blatníků a oblouku integrovaného spoileru. Podoba však není pouze povrchní, neboť nová Toyota GR Supra staví na formátu klasického sportovního vozu s výkonným řadovým šestiválcem vpředu a pohonem zadních kol, tedy stejně jako oslavovaní předchůdci.
Designový motiv Toyoty Supra se poprvé ukázal v podobě pozoruhodného koncepčního vozu Toyota FT-1 od kalifornského designového studia CALTY, odhaleného v roce 2014 na autosalonu NAIAS v Detroitu. Hlavní návrhář Toyoty Supra Nobuo Nakamura dal svému týmu velmi stručné zadání, aby návrháři mohli svobodně vyjádřit svoji vizi ryzího a individualistického sportovního vozu se vskutku originálním designem.
Výsledná podoba vozu je postavena na třech klíčových prvcích: krátkém rozvoru, velkých kolech a rozkročeném postoji; čistě provedené dvoumístné kabině; a dlouhé kapotě v kombinaci s kompaktní karoserií, odrážející spojení řadového šestiválcového motoru a pohonu zadních kol.
Nakamura měl představy o voze s nesporně moderním designem, který by však svým stylem evokoval nostalgickou krásu klasických sportovních vozů. Výsledek se přiblížil hranici toho, co vůbec lze ve větších sériích vyrábět, což platí např. pro mohutné křivky zadních blatníků.
Pozoruhodný je zejména vztah mezi velkými koly Toyoty GR Supra, krátkým rozvorem a celkovou délkou vozidla. Rozvor je vlastně kratší než u kupé GT86, zatímco kola jsou větší. Rozkročený postoj vozidla s úzkými proporcemi kabiny a širokým rozchodem kol se odráží ve skvělé manévrovatelnosti a stabilitě.
Design byl přesně kalkulován s ohledem na optimální odpor vzduchu a vztlakové síly, přesněji řečeno ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Například dvojité vyboulení střechy není pouhým stylistickým prvkem inspirovaným tradicemi, ale účinně snižuje čelní odpor vzduchu díky menší čelní ploše vozidla bez nutnosti obětovat prostor pro hlavu v kabině.
Návrh čelní partie se inspiroval čtvrtou generací modelu Supra, avšak nyní je ještě expresivnější díky nízkému postoji, který zdůrazňuje markantní středová maska chladiče lemovaná velkými přívody vzduchu, nezbytnými k chlazení motoru. Výrazné světlomety používají uspořádání se šesticí LED zdrojů s integrovanými ukazateli směru a světly denního svícení. Přesunutím jednotek světlometů blíže ke středové ose se ještě opticky zdůraznil objem a robustnost předních blatníků ve tvaru mušle.
Nízká kapota v bokorysu vytváří dynamickou křivku ubíhající směrem vzad od nízké přídě vozidla; zadní hrana kapoty je přitom prakticky na stejné výškové úrovni jako zadní spoiler s propojením nízkou okenní čárou karoserie. Spodní část karoserie je mírně skloněna směrem vpřed, zatímco kabina se výrazně nachyluje vzad. Utažené tvary kompaktní kabiny přitom akcentují začerněné přední sloupky a charakteristické křivky na boku střechy. O vysoké tuhosti vozidla vypovídají ostré a robustní boční prahy. V Evropě bude Toyota GR Supra standardně vyjíždět na lehkých a současně velmi tuhých 19″ kovaných kolech z lehké slitiny a tenkými paprsky, střídavě černými a leštěnými.
Vypouklá hrana zadního spoileru byla optimalizována tak, aby potlačila vztlakové síly; lichoběžníkový tvar zadního nárazníku zase evokuje pocit pohybu směrem dolů a ven ke kolům. Zadní sdružené svítilny používají jednoduché uspořádání s vnitřním kroužkem; markantní zadní mlhová světla a couvací světla pak tvoří bodové LED zdroje seskupené uprostřed spodní partie nárazníku.
Atraktivní stylistické ztvárnění Toyoty Supra se představí v nejlepším světle i díky osmi různým barevným odstínům karoserie, včetně výrazné červené, žluté nebo modré. Pro speciální edici tohoto modelu bude k dispozici nová matně šedá Storm, která ještě opticky zdůrazní zdánlivě kovovou texturu zakřivených ploch vozidla s matnou povrchovou úpravou a náznakem modrého tónu.
Pojetí kokpitu: usazení řidiče do středu dění
Řidičův kokpit v nové Toyotě GR Supra je ukázkou úhledné kombinace tradičních prvků vozů GT s ultra-moderní funkčností. Kokpit navržený tak, aby se řidič mohl co nejlépe soustředit jen na řízení, se přímo inspiroval uspořádáním ze závodních monopostů. Nízká a štíhlá vodorovná přístrojová deska klade důraz na co nejlepší výhled skrz čelní sklo, čímž napomáhá k preciznímu vedení vozidla za rychlé jízdy; klíčové ovládací prvky jsou pak seskupeny blízko u sebe v zájmu rychlého a snadného použití. Přístrojový panel, středový panel a výplně dveří na sebe hladce navazují tak, aby v kokpitu vytvořily výrazně harmonickou atmosféru.
Směrem dolů pak kokpit přechází v měkké kolenní opěrky v oblasti výplní dveří a na boku středového panelu; jejich tvar byl vypočten i na základě zkušeností týmu TOYOTA GAZOO Racing na závodních okruzích.
Přímo před řidičem najdeme projekční displej, přístroje a páčky řazení. Další spínače se nachází na tříramenném volantu. Samotný volant (obšitý kůží) svým tvarem zaručuje skvělý úchop. Jemný displej o úhlopříčce 8,8″ v přístrojovém štítu, skvěle čitelný pohledem skrz volant, používá otáčkoměr s 3D efektem a indikátorem řazení uprostřed; nalevo od otáčkoměru se nachází digitální rychloměr, napravo pak informace systému palubního infotainmentu a navigace.
Asymetrický středový panel v kabině Toyoty GR Supra tvoří jasný dělicí prvek mezi útulným kokpitem řidiče a poněkud otevřenějším prostorem pro spolujezdce. Kolenní opěrky najdeme i na této straně. Na středovém panelu se hrdě tyčí ovládací panel klimatizace s dotykovými spínači a pamětí pro snadné ovládání; o něco výše je upevněn 8,8″ centrální displej multimédií. Tento displej lze ovládat buďto jako dotykovou obrazovku nebo pomocí otočného ovládacího prvku.
Zavazadelník je dost velký k uložení všech nezbytností pro dvojici lidí vyrážejících na víkend; lze jej rozšířit pomocí demontovatelného panelu v zadní části kabiny, čímž vznikne dost místa pro golfový vak nebo veškerou osobní výbavu potřebnou k výpravě na závodní dráhu.
Sedadla inspirovaná závodním světem
Design sedadel nové Toyoty GR Supra se inspiroval světem závodních vozů a zaručuje pohodlí i vynikající oporu za všech okolností, zejména při projíždění zatáček na okruhu. Čalounění v oblasti sedáku i horní části zad zahrnuje vycpávky pro výbornou oporu těla; sedadla používají integrované hlavové opěrky. Nabídka čalounění zahrnuje kůži a kombinaci polštářů čalouněných kůží s perforovaným materiálem Alcantara v oblasti opěradla a polštáře ve prospěch lepšího odvětrávání a spolehlivého přidržení těla v zatáčkách.
Parametry motoru
Sportovním srdcem nové Toyoty GR Supra je řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3,0 litru s výkonem 340 k, resp. točivým momentem 500 Nm. Součástí motoru je turbodmychadlo typu Twin-Scroll, velmi přesný systém přímého vstřikování paliva a systém plynule proměnného časování ventilů, jenž zajišťuje v dané kategorii špičkový točivý moment již od velmi nízkých otáček. Výkonná, skvěle vyvážená a hladce běžící jednotka snadno dosahuje vysokých otáček a zaručuje opojnou odezvu při zrychlování.
Je spojena s osmistupňovou automatickou převodovkou, která poskytuje bleskově rychlé řazení oběma směry a krátké převody pro nižší převodové stupně; řidič se může sám ujmout řazení pomocí páček pod volantem, resp. navolit jízdní režim Normal nebo Sport podle nálady či aktuálních podmínek. Funkce Launch Control zajišťuje maximální záběr pro suverénní akceleraci z místa a dosažení rychlosti 100 km/h za pouhých 4,3 sekundy. Když řidič navolí režim Sport, automaticky se upraví zvukový doprovod i odezva motoru, charakter řazení, nastavení tlumičů, řízení a odezva aktivního diferenciálu. Stabilizační systém VSC (Vehicle Stability Control) zahrnuje speciální nastavení Track (okruh) s omezenými zásahy systému a vyšší kontrolou řidiče nad dynamickými schopnostmi vozidla.
Aktivní diferenciál
Všechna provedení Toyoty GR Supra prodávaná v Evropě budou používat aktivní diferenciál, který se uplatňuje při akceleraci i zpomalování a umožňuje hladké nastavování od nulového až 100% uzavření, vždy s okamžitou odezvou. Speciální elektronická řídicí jednotka (ECU) sleduje širokou škálu vstupních parametrů (natočení volantu, poloha škrticí klapky, sešlápnutí brzdového pedálu, otáčky motoru a rychlost stáčení), na jejichž základě pak upravuje nastavení aktivního diferenciálu.
Je zásadním přínosem co do stability a účinnosti za podmínek, kdy se pneumatiky blíží hranicím svých schopností. Výsledný dopad je zřejmý ve všech fázích zatáčení, od zvýšené stability během fáze brzdění a nájezdu do zatáčky až po maximální záběr při akceleraci vozidla na výjezdu.
Optimální vyvážení podvozku
Prvním aspektem, který je třeba zvážit v první fázi návrhu s čistým listem papíru, jsou vnější rozměry vozidla. V případě Toyoty GR Supra byly rozměry nadefinovány s důrazem na agilitu a jízdní chování vozidla. Klíčovým výpočtem je poměr mezi délkou rozvoru a šířkou rozchodu kol. Ideálního vyvážení ve smyslu skvělé agility a špičkové stability se dosahuje za situace, kdy tento poměr činí 1,5 až 1,6; dosažení „zlatého poměru“ 1,55 proto vzali vývojáři Toyoty GR Supra jako výchozí bod a klíčový stavební blok, od nějž se optimálně odvíjelo vše ostatní.
Intenzivní program vývoje jízdních schopností
V otázkách jízdního chování byly určeny vysoké cíle, které byly splněny v rámci programu vývoje TOYOTA GAZOO Racing vč. detailního testování na nejrůznějších náročných cestách po celém světě. Provozní testy zároveň zahrnovaly úseky na závodních tratích, včetně Severní smyčky okruhu Nürburgring. K dosažení cílů v oblasti dynamiky bylo zásadní zajistit vysokou konstrukční tuhost (dokonce ještě vyšší než u supersportu Lexus LFA), těžiště nižší než u kupé GT86 a ideální rozdělení hmotnosti 50:50 mezi přední a zadní nápravu, což si však podmínilo i smělá konstrukční rozhodnutí. Například s ohledem na požadované hmotnostní vyvážení bylo nutné posunout motor co nejvíce dozadu, čímž však vznikly nové problematické otázky ohledně výroby.
Vysoká tuhost karoserie umožnila preciznější a detailnější odladění geometrie zavěšení i odladění tlumičů. Nová konstrukce zavěšení zahrnuje vzpěry McPherson s vinutými pružinami a dvojitými klouby na přední nápravě, resp. pětiprvkový systém vzadu. Díky extrémní tuhosti nápravnice zavěšení předních kol a bodů upevnění příčných ramen nápravy je zajištěna precizní charakteristika při zatáčení, zatímco použití hliníku u vodicích ramen a naklápěcích ložisek se snížila neodpružená hmotnost vozidla ve prospěch špičkové agility a účinnosti.
Nová GR Supra rovněž používá sportovně koncipované náboje kol s větším úhlem odklonu a optimalizovanou kinematikou. Elektrický posilovač řízení byl odladěn pro sportovní jízdu a umožňuje nastavení režimu řízení Comfort nebo Sport.
Zavěšení zadních kol používá podobnou lehkou konstrukci tuhé nápravnice a vzpěr k propojení s karoserií, což napomáhá zajistit extrémně precizní vedení kol. 19″ kovaná kola z lehké slitiny jsou obuta do pneumatik Michelin Pilot Super Sport s vysokou přilnavostí. Zadní pneumatiky jsou o něco širší než přední. Vhodně dimenzované brzdy používají čtyřpístkové třmeny Brembo.
Toyota GR Supra je prvním modelem s označením GR, který bude vyrábět TOYOTA GAZOO Racing pro globální trhy. TOYOTA GAZOO Racing (TGR) je zastřešující organizací globálního programu aktivit Toyoty v oblasti motoristického sportu; v minulém roce se její tým stal vítězem závodu 24 hodin Le Mans v rámci světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) a vítězem poháru konstruktérů v rámci světového rallyového šampionátu FIA (WRC). Aktivity TGR jsou postaveny na třech pilířích: rozvoji lidí prostřednictvím účasti v motoristickém sportu; získávání fanoušků prostřednictvím radosti z motorsportu; a využívání poznatků získaných v automobilových soutěžích za účelem výroby stále lepších automobilů pro běžný provoz, přinášejících radost za volantem.
Této filozofie se věrně držel Kiičiro Toyoda, zakladatel divize výroby automobilů Toyota, a dnes pak Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corporation, s cílem podporovat firemní zasazení o výrobu stále lepších automobilů. Počínaje Toyotou GR Supra bude TOYOTA GAZOO Racing přenášet technické poznatky ze závodních okruhů nebo rallyových etap do vývoje nejen nových generací sportovně orientovaných modelů GR, ale i širší řady vozidel používaných desítky miliony lidí po celém světě.
Během prvního roku po uvedení na trh v Evropě najde svého majitele prvních 900 nových vozů Toyota GR Supra.
Úvodní modelová řada ve stupních výbavy Active a Premium
Modelová řada Toyota GR Supra 2019 se představí s pohonnou jednotkou 3,0 litru.
Na český trh bude uvedena výbava s označením Supra, která bude obsahovat vyčerpávající nabídu dynamicky zaměřených vlastností a systémů umožňujících řidiči vychutnat si sportovní potenciál vozidla do poslední kapky. Jedná se např. o aktivní diferenciál, adaptivní odpružení AVS a 19″ kovaná kola z lehkých slitin a vysoce výkonné brzdy.
Z dalších prvků jmenujme dvouzónovou automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat s podporou zastavování a rozjezdu, bezklíčový nástup do vozidla a spouštění motoru tlačítkem, kůží obšitý volant, spínače na volantu a digitální přístrojový štít před řidičem. Adaptivní světlomety, zadní světla i světla denního svícení využívají LED technologii; vnější zpětná zrcátka i zpětné zrcátko v kabině disponuje automatickou clonou. Pohodlí zvyšují stěrače s dešťovým čidlem a zadní kamera.
Sportovní sedadla jsou čalouněna černou kůží a nabízejí funkci elektrického nastavení (včetně bederní opěrky) a integrovaného vyhřívání. Systém palubního infotainmentu zahrnuje audio soustavu s 10 reproduktory, 8,8″ displej, navigaci, Bluetooth a zdířku USB.
Z bezpečnostních prvků jmenujme paket Supra Safety+, jehož součástí je sledování slepého úhlu a výstraha při opuštění jízdního pruhu, systém monitorování provozu za vozidlem (RCTA), systém výstrahy před nárazem do zadní části vozidla a inteligentní parkovací senzory s automatickým brzděním. Dále je k dispozici systém sledování tlaku v pneumatikách a funkce E-Call, která v případě vážné nehody automaticky odešle záchranným složkám informaci o poloze vozidla. Všechna vozidla Toyota GR Supra jsou vybavena alarmem.
Dalšími prvky výbavy jsou např. prémiová audio soustava JBL s 12 reproduktory, projekční (HUD) displej před řidičem, bezdrátové dobíjení mobilních telefonů a pakety pro ukládání nebo osvětlení. Podrobná specifikace a cena pro český trh budou oznámeny v průběhu ledna 2019.
Toyota GR Supra A90 Edition
Prototyp Toyoty Supra během své premiéry na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018 udělal na davy fanoušků této mezinárodní akce pozoruhodný dojem. Oděn do atraktivní černého, červeného a bílého maskování, inspirovaného tradičními odstíny závodního týmu TOYOTA GAZOO Racing, při svém kratičkém představení vyvolal vzpomínky na proslulý kód ‚A‘ podvozků Supry, zde s novým označením ‚A90‘.
Na oslavu tradice modelu Supra a uvedení páté generace kódového označení bude nejprve vyroben exkluzivní model Toyota GR Supra A90 Edition, jehož výroba se omezí na pouhých 90 exemplářů. Vozy A90 Edition budou lakovány v novém atraktivním matně šedém odstínu Storm Grey, vyjedou na matně černých litých kolech a kokpit řidiče bude čalouněn červenou kůží.
Vozy Toyota GR Supra A90 Edition budou nabídnuty exkluzivně prvním 90 evropským zákazníkům.