Volkswagen slaví skvělý soutěžní debut s vozem Polo GTI R5. Nový soutěžní automobil pro klientský sport zanechal v Rallye Španělsko skvělý dojem nejlepšími časy na šotolině i asfaltu. Hned při své debutu v podniku mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship) tak potvrdil svou konkurenceschopnost na nejvyšší úrovni. Petter Solberg/Veronica Engan (N/N) slavili třetí místo na stupních vítězů, Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F) byli po většinu soutěže v čele průběžné klasifikace.
Volkswagen dosáhl při svém jediném továrním nasazení vytčeného cíle předvést výkony svého nejnovějšího vozu pro zákaznický sportovní program. Pro Polo GTI R5 s výkonem 200 kW (272 k) nastává po jeho sportovním debutu další fáze. V nadcházejících týdnech budou zákazníkům v Jižní Americe a Evropě dodány první vozy.
„Z debutu soutěžního vozu Polo GTI R5 máme opravdu velkou radost a myslím si, že jsme svou misi splnili,“ řekl Sven Smeets, ředitel divize Volkswagen Motorsport. „Petter a Eric odvedli špičkové výkony ve velmi náročných podmínkách a přispěli ke skvělému debutu vozu Polo GTI R5, při němž oba jezdci dosahovali nejlepších časů. Polo GTI R5 bylo ve své první rallye ve vedení před silnou konkurencí a vítězilo v rychlostních zkouškách na různých površích. To je jasné znamení, že je Polo GTI R5 extrémně konkurenceschopné. Zároveň víme, že má tento vůz ještě větší potenciál.“
Úspěšný ostrý test v náročných podmínkách – Polo GTI R5 podává hned od začátku skvělé výkony
Nejlepší čas v první rychlostní zkoušce – i Polo GTI R5 se nyní může pochlubit tím, čeho dosáhl jeho „velký bratr“, Polo R WRC, při svém debutu ve WRC v roce 2013. Posádka Volkswagenu Eric Carnilli/Benjamin Veillas (F/F) se hned na začátku ujala vedení v kategorii WRC2 po rychlostní zkoušce v náročných podmínkách. Jejich týmoví kolegové v první soutěži pro Polo GTI R5, Petter Solberg/Veronica Engan (N/N), způsobili pozdvižení nejlepším časem v nejnáročnější a nejdelší šotolinové rychlostní zkoušce soutěže a při svém návratu do mistrovství světa v rallye FIA WRC dokončili soutěž na skvělém třetím místě ve své kategorii. A to navzdory nepříznivému počasí a složité situaci pro jezdce a týmy s výběrem pneumatik – tedy v podmínkách, v nichž jsou výhodou zkušenosti s vozem a sehranost jezdců s inženýry.
Polo GTI R5 ukázalo svou rychlost také na asfaltu během druhého a třetího dne soutěže. Camilli/Veillas ztratili v první sobotní etapě kvůli konzervativnímu výběru pneumatik a příliš tvrdému nastavení své vedení, odpoledne se však již znovu vrátili na vedoucí pozici – s náskokem pouhé tři desetiny sekundy před pozdější vítěznou posádkou Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (FIN/FIN, Škoda). Naděje na vítězství však posádce Camilli/Veillas zhatil defekt mechanismu řazení. Francouzská dvojice se vrátila do soutěže v neděli v rámci pravidel Rally 2 a zajela další nejlepší časy, včetně slavné rychlostní zkoušky „Riudecanyes“.
„Polo GTI R5 bylo od začátku rychlé,“ řekl Gerard-Jan de Jongh, technický vedoucí projektu Polo GTI R5. „Eric Camilli a Petter Solberg ukázali, že vůz je konkurenceschopný a rychlý za všech podmínek a s oběma jezdci. Soutěž, jako je Rallye Španělsko, se však vždy liší od testování, takže drobná závada měla dalekosáhlé dopady. Ale problém s mechanismem řazení má snadné řešení, které bude realizováno ještě před předáním vozů zákazníkům. Celkem jsme s debutem mimořádně spokojeni.“
Další fáze v zákaznickém soutěžním sportu: Zanedlouho budou předány zákazníkům první vozy Polo GTI R5
Po úspěšném debutu soutěžního vozu Polo GTI R5 v Rallye Španělsko bude realizována další fáze nového projektu značky Volkswagen v oblasti zákaznického sportu. Osmi soukromým týmům bylo prodáno prvních 15 vozů a jejich předání se uskuteční do konce roku 2018. A Rallye Španělsko naznačila, že počet prodaných vozů se nezastaví u 15 vozidel Polo GTI R5, která směřují do Paraguaye, Belgie, Švédska, Itálie, Finska, Rakouska a Portugalska. Potenciální zákazníci si v servisním parku týmu Volkswagen doslova podávali dveře.
Výroba zákaznických vozů již probíhá v Hannoveru, čímž se završuje transformace účasti značky Volkswagen v motoristickém sportu, zahájená na konci roku 2016. Polo GTI R5 je prvním zákaznickým soutěžním vozem, který je vyráběn a dodáván kompletně v pobočce divize motoristického sportu v ulici Ikarusallee. Volkswagen si stanovil cíl dodat v příštím roce zákazníkům dalších 30 až 40 vozů Polo GTI R5. Kromě soutěžního programu se Volkswagen účastní také zákaznického sportu na okruzích s vozem Golf GTI TCR.
Eric Camilli (F), Volkswagen Polo GTI R5 #47
„Rád bych začal jednou věcí, protože je pro mě velmi důležitá: Tento víkend jsem si užíval každou minutu za volantem vozu Polo GTI R5. Řídit tento vůz je mimořádné potěšení. Chtěli jsme ukázat, že je Polo rychlé za všech podmínek – myslím si, že jsme to jasně předvedli nejlepšími časy na šotolině i asfaltu. S trochou štěstí jsme s Benjaminem mohli slavit lepší výsledek, možná dokonce i vítězství ve své třídě. Celkově jsem s naším výkonem velmi spokojený. A jsem velmi hrdý, že se mi dostalo cti podílet se na tomto výjimečném debutu.“
Petter Solberg (N), Volkswagen Polo GTI R5 #49
„Po šestileté přestávce jsme dosáhli fantastického výsledku. S pouhými dvěma dny na testování a zcela novými rozpisy to nebyl snadný úkol. Proto jsem velmi hrdý na to, co jsme tady s Veronicou dokázali. Umístění na stupních vítězů při debutu – lepší už to být nemohlo. Při soutěži jsme se vyhýbali všem rizikům, vždy jsme hledali čistou linii. S větší agresivitou bychom bezpochyby dosáhli ještě lepších výsledků. Ale nejdůležitější věcí je to, že mi tento vůz poskytoval nepředstavitelné potěšení. A když skončíte na stupních vítězů s lahví šampaňského, začnete nad věcmi uvažovat. A nakonec ještě pár slov k Sébastienu Loebovi: Je zkrátka fantastické, co tu předvedl. Gratuluji mu k jeho výjimečnému vítězství!“