Tým TOYOTA GAZOO Racing v Číně úspěšně překonal náročné klimatické podmínky a zvítězil v závodu Šest hodin Šanghaje, který byl pátým kolem světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) 2018-19.
Vůz TS050 HYBRID č. 7 s posádkou ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López zvítězil již podruhé za sebou, a tři kola před koncem sezóny tak snížil odstup v bodování závodních jezdců světového šampionátu na pouhých pět bodů.
Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso s vozem TS050 HYBRID č. 8, kteří v Číně dojeli jako druzí, i nadále vévodí světovému šampionátu, přičemž celý tým TOYOTA GAZOO Racing díky již čtvrtému zisku prvního a druhého místa v této sezóně vede v bodování poháru konstruktérů o 28 bodů.
Ve stejný den, kdy tým TOYOTA GAZOO Racing po svém vítězství na Rallye Austrálie získal pohár konstruktérů ve světovém rallyovém šampionátu, se tým WEC musel během šestihodinového závodu v Číně vypořádat s nevypočitatelným a náročným počasím.
Ranní déšť a zrádné podmínky na trati si vynutily výjezd safety caru, nicméně nebezpečná byla i další jízda za snížené rychlosti a brzy kvůli nehodě jednoho z vozů vzadu v závodním poli došlo na mávání červeným praporkem ve chvíli, kdy TS050 HYBRID č. 7 (startující z první startovní pozice) vedl před vozem č. 8.
Díky mírnému zlepšení počasí bylo možné přibližně 70 minut po startu opět zamávat zeleným praporkem a nakrátko se rozjet naplno, kdy José s vozem č. 7 svojí jízdou popustil první pozici Sébastienovi v Toyotě č. 8, avšak následně se opět mávalo červeným praporkem a vyjížděl safety car.
Krátce po dvou hodinách od zahájení byl závod restartován, opět za safety carem. Ve 27. kole musely vozy TS050 HYBRID doplnit palivo, kdy se zároveň Kamui chopil volantu vozu č. 7 a Fernando usedl do monopostu č. 8, čímž se oba dočasně propadli v pořadí, dokud i ostatní vozy nemusely zajet do boxů.
Když se pořadí zhruba v polovině závodu ustálilo, Fernando se pohyboval na druhém místě, zatímco Kamui, jehož zpozdila zablokovaná boxová ulička, na místě čtvrtém. Fernando se prodral vozy kategorie GT až na vedoucí pozici, kterou sebral vozu Rebellion č. 1. Neméně působivé předjíždění předvedl Kamui v souboji s vozem SMP č. 11 Jensona Buttona, čímž se propracoval na druhou pozici.
Další výjezd safety caru kvůli poškozenému vozu LMP1 na startovní a cílové rovince přišel zhruba dvě hodiny před koncem závodu. Kamui byl v 55. kole nucen zajet do boxů doplnit palivo a tým se soustředil na udržení vedoucí pozice v závodu po nejdelší možnou dobu (se zvážením následných výjezdů safety caru a mávání červeným praporkem); po dalším kole byl do boxů k natankování přivolán i Fernando. Další kolo bylo z několika důvodů nečekaně pomalé, a tak se Fernando po předjetí vozu SMP č. 11 krátce propadl na třetí pozici.
Podmínky na trati se postupně pomalu zlepšily a vozy TS050 HYBRID zvýšily svůj náskok v čele závodu. Při poslední výměně jezdců přibližně 70 minut před koncem závodu Mike usedl do vedoucího vozu č. 7, zatímco Kazuki za volantem Toyoty č. 8 neúnavně snižoval odstup a přitom zaznamenal nejrychlejší kolo v celém závodu.
Během posledních 30 minut se počasí opět zhoršilo do podoby trvalého deště, avšak Mike si i přes výjezd dalšího safety caru a semknutí závodního pole udržel vítěznou pozici s náskokem 1,419 s.
Sezóna WEC 2018-19 pokračuje po dlouhé zimní přestávce 15. března na Floridě závodem 1000 mil Sebringu, po němž následuje Spa a poté v červnu finále sezóny v podobě závodu Le Mans.
Hisatake Murata, prezident týmu: „Tento závod byl zahájením druhé poloviny této sezóny, takže mám radost z dalšího prvního a druhého místa, zejména za takového počasí. Podařilo se nám v souladu s cílem vybojovat první a druhé místo, ale narazili jsme i na pár věcí k vylepšení do budoucna, pokud by se podobné situace měly opakovat. A v neposlední řadě chci ohromně poblahopřát našim přátelům z týmu TOYOTA GAZOO Racing WRT k jejich zisku titulu mistra světa ve světovém rallyovém šampionátu; vzhledem k teprve druhé sezóně po návratu do WRC je to úžasný úspěch.“
Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Vzhledem k podmínkám to byl pro mne těžký závod; když na konci začalo pršet, viditelnost byla špatná a pneumatiky neměly správnou teplotu. Z výsledku mám skutečně radost, takže velké gratulace celému týmu a děkuji partě kolem mého vozu i stájovým kolegům za jejich tradičně dobrou práci. Je skvělé zvítězit a udržet tento trend po závodu Fuji, zejména když se jedná o poslední podnik v tomto roce. Nyní musíme překonat zimu, abychom úspěšně dojeli i zbytek sezóny.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Tým odvedl skvělou práci a Mike i José si vedli dobře; mám ohromnou radost z dalšího vítězství. Můj úsek byl těžký, protože jsem vyjížděl za safety carem a byla tam kolem spousta dalších aut z jiných kategorií, za hustého deště a s mizernou viditelností. Soustředil jsem se na minimalizaci rizik a čisté předjíždění s vírou, že bude opět vyjíždět safety car. Když pak vyrazil na trať a my vedli, soustředil jsem se pouze na udržení odstupu.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Tým dnes za tak zrádných podmínek odvedl úžasnou práci, a tak mu patří spousta díků. Je skvělé, že jsme dnes zvítězili. Z mého pohledu to byl krátký, ale skutečně těžký závod. Na trati byla zpočátku spousta vody a na první pozici jsem měl výhodu lepší viditelnosti, ale také jsem byl prvním, kdo musel překonávat každou z řek tekoucích napříč tratí. Naštěstí se mi podařilo vůz udržet na trati, i přes drobnou chybu ve vlásence.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Měl jsem první úsek za hodně těžkých podmínek, ale náš vůz byl i za tak velkého mokra velmi schopný. Osobně jsem se svojí jízdou velmi spokojen, protože se mi podařilo převzít vedení od našeho sesterského vozu. Myslím, že jsme měli velmi rychlý vůz a dostačující tempo k vítězství, ale sestava vozu č. 7 měla o trochu více štěstí se zastávkami v boxech, takže konečný výsledek je mírným zklamáním.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to obtížný závod za obtížných podmínek. Měli jsme dobrý vůz, ale dostavila se smůla při zastávce v boxech za výjezdu safety caru. Myslím, že jsme měli smůlu již ve druhém závodu po sobě, a tak doufám, že do budoucna se k nám štěstěna opět obrátí čelem. Letošní rok končí, ale v sezóně WEC jsou v plánu ještě tři závody a my budeme tlačit na pilu, abychom se vrátili na nejvyšší stupínek pro vítěze.“
Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „S ohledem na klimatické podmínky to byl těžký závod, kvůli spoustě vody na trati a výjezdům safety caru. Závody za mokrého počasí jsou vždy hodně stresující, a to i kvůli viditelnosti. Myslím, že jsme měli dobrý a rychlý vůz a odvedli nejlepší možnou práci, dnes jsme byli konkurenceschopní a mohli se utkat o vítězství. Nakonec to úplně nedopadlo, ale příště to zkusíme znovu.“