Ott Tänak a Jari-Matti Latvala ze soutěžního týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) vybojovali první a druhé místo v Turecké rallye. Tým se tím dostává na vrchol průběžného hodnocení v boji o pohár konstruktérů. Výsledek je také třetím vítězstvím v řadě pro Tänaka a Toyotu Yaris WRC.
Turecká rallye, do závodního kalendáře WRC zařazená poprvé od roku 2010, důkladně prověřila všechny týmy i posádky na zbrusu nových rychlostních zkouškách po drsných šotolinových cestách plných kamení, nesmírně náročných pro vozy a jejich obutí.
Ve vysilující rallye, kde se jen pěti vozům WRC podařilo podnik dokončit bez vynuceného odstoupení nejméně v jedné ze tří etap, se tým Toyota a jeho jezdci zaměřili v první řadě na spolehlivost a eliminaci chyb, což nakonec přineslo své ovoce.
Tänak a Latvala po pátečních jízdách obsadili páté, resp. čtvrté místo. Tak pokračovali i do počátku sobotního odpoledne, kdy problémy jejich soupeřů začínaly míchat pořadím. Uvedené dvojici se však ve zbývajících rychlostních zkouškách podařilo problémům vyhýbat, kdy Tänak zvítězil o 22,3 s před Latvalou s náskokem cca minuty a půl před posádkou na třetím místě.
Esapekka Lappi v sobotu ráno vyjel z trati a v důsledku následného těžkého poškození vozu nemohl do nedělních bojů již zasáhnout. To však Toyotě nezabránilo v zisku cenných 43 bodů do hodnocení mistrovství konstruktérů, kde nyní tři kola před koncem sezóny tým vede o pět bodů. Tänak, jenž rovněž získal tři bonusové body za třetí místo v závěrečné Power Stage, se vyšplhal na druhé místo v mistrovství závodních jezdců, pouhých 13 bodů za prvním v pořadí. Latvala, čtvrtý v Power Stage, se posouvá na páté místo za Lappiho.
Citace:
Akio Toyoda (prezident týmu)
„Po Finsku a Německu jsme jako tým TOYOTA GAZOO Racing WRT dosáhli vynikajících výsledků ve třetí rallye po sobě. Velmi oceňuji podporu fanoušků z celého světa. Turecká rallye byla pro nás velmi náročná, nad rámec jakýchkoli představ, což platí pro všechny komponenty vozidla, včetně podvozku, motoru a obutí, a to kvůli drsným cestám s velkými kameny i vysokým teplotám. Vážím si všech jezdců, navigátorů i všech členů týmu, že tyto cesty zvládli a dorazili do cíle s tak skvělým výsledkem. Děkuji všem a blahopřeji! V průběhu rallye nebyly naše Toyoty Yaris WRC vždy v dokonalé kondici. U každého z vozů nastaly menší potíže a všechny posádky musely jet opatrně. Opatrná jízda zpět do servisního parku, vylepšení vozu společně s techniky a mechaniky při servisní přestávce a návrat zpět na rychlostní zkoušky… tak se nám podařilo dojet až na stupně vítězů. Když Latvala v sobotu dojel celkově jako druhý, prohlásil, že v neděli pojede pro tým a svého stájového kolegu. Výsledek takové týmové práce mne moc těší. Jsem hrdý nejen na vítěznou posádku, Tänaka a Järveoju, ale i na všechny týmové kolegy, díky jejichž velké snaze se nám toto podařilo. Cílem práce Toyota Motor Corporation v tomto týmu je připravovat vozy, které se budou majitelům snáze řídit. Společně s našimi úžasnými stájovými kolegy budeme i nadále dělat ‚stále lepší automobily‘, abychom s vámi v budoucnu mohli sdílet ještě více radosti. Díky předem všem fanouškům za vaši nepolevující podporu týmu.“
Tommi Mäkinen (šéf týmu)
„Tento víkend byl pro nás opět absolutně skvělý. Děkuji Ottovi a Jari-Mattimu: výborně se soustředili a neudělali žádné chyby. Pro všechny to byla nová rallye s několika velmi technickými erzetami a viděli jsme, že udělat chybu je snadné. Byla to velká výzva i pro vozy, ale zvládli jsme to a toto je náš výsledek. Tým odvedl skvělou práci s paketem pro chlazení i se vším ostatním a nyní se zdá, že máme velmi spolehlivý vůz. Je úžasné, že nyní vedeme v mistrovství konstruktérů a až do konce sezóny v naší snaze nepolevíme.“
Jari-Matti Latvala (závodní jezdec, vůz č. 7)
„Pro tým je to skvělý výsledek. Hlavním úkolem dneška bylo dojet na prvním a druhém místě, což se nám podařilo. Vše probíhalo podle plánu. Snažil jsem se jet chytře a neudělat žádnou hloupost. Podařilo se mi jet důsledně. Usilovně se snažíme získat pohár konstruktérů, takže tyto body jsou velice cenné a hodně zajímavě nyní vypadá i zbytek letošní sezóny. Pro mne osobně je hodně příjemné znovu získat pódiové umístění. Počínaje Finskem vše začíná vypadat lépe. Nyní se snažme, aby to i pokračovalo.“
Ott Tänak (závodní jezdec, vůz č. 8)
„Tato rallye byla nesmírně náročná. Od počátku jsem věděl, že tuto rallye nevyhraje nejrychlejší, ale ten nejchytřejší. Jeli jsme nejdůsledněji a podařilo se nám zvládnout celou rallye bez problémů nebo vynucených zastávek ve kterékoli z rychlostních zkoušek. Je jasné, že je to výsledkem velkého úsilí celého týmu a toho, že se nám podařilo postavit velmi silný vůz. Šampionát je nyní stále otevřený, a tak tlačíme stále na pilu.“
KONEČNÁ KLASIFIKACE, TURECKÁ RALLYE
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) 3 hod 59 min 24,5 s
2 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +22,3 s
3 Hayden Paddon/Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 min 46,3 s
4 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) +4 min 10,9 s
5 Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) +7 min 11,7 s
6 Henning Solberg/Ilka Minor (Škoda Fabia R5) +13 min 40,6 s
7 Jan Kopecký/Pavel Dresler (Škoda Fabia R5) +18 min 25,2 s
8 Simone Tempestini/Sergiu Itu (Citroen C3 R5) +19 min 37,1 s
9 Chris Ingram/Ross Whittock (Škoda Fabia R5) +20 min 21,3 s
10 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +20 min 51,2 s
Nedokončil: Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC)
A co bude následovat?
11. kolem závodní sezóny 2018 je RAC Rallye pořádaná ve dnech 4.-7. října 2018 ve Velké Británii. Díky suchému počasí je možné erzety absolvovat v poměrně vysokém tempu, nicméně velšský podzim je zpravidla doprovázen i bahnem, takže na trati se mohou vyskytnout zrádně kluzké úseky. Situaci může ještě zkomplikovat mlha, nebo dokonce led, zejména časně ráno nebo pozdě odpoledne.